Jeg er i gang med at renovere et rum. Der var tidligere to garderobeskabe indbygget i væggen, og også skorstenen var gemt bag en væg.
Væggen foran skorstenen har jeg nu fået ned, uden problemer. Derimod ser det ud til, at væggen omkring det, der før var to garderobeskabe, er bærende på en eller anden måde. Men den vil jeg absolut have ned.
Hvordan skal jeg tænke? Huset er en villa på 1,5 plan fra 1940'erne, og væggen ser ikke ud til at være original. Væggen ser meget sammenflikket ud. Hvis det er en bærende væg, så bærer højst tre ud af ti brædder. Men hele huset er stort set et sjuskearbejde fra begyndelsen, så jeg er ikke overrasket.
Jeg tror, det oprindeligt har været uudnyttet på førstesalen, og dette er væggen, der delte rummet med fuld loftshøjde og skunk under skråtaget. Dog kan jeg ikke se, at denne væg faktisk skulle være nødvendig. På den ene side af dette rum har vi soveværelse, hvor der ikke er nogen tilsvarende væg, og på den anden side af det aktuelle rum er der trappen ned, som går under skråtaget, og således er der ingen tilsvarende væg der. Ud fra hvad jeg ved om, hvordan spær og huse er konstruerede, siger det mig, at denne væg ikke er nødvendig. Men det føles jo dumt at tage chancer.
Så hvad gør jeg? Det drejer sig om 1,5 + 0,5 meter væg, som står vinkelret på hinanden, den korte væg midt på den lange.
Jeg overvejer, om jeg kan fjerne væggen og sætte en søjle der, hvor det ser ud til at være belastning.
Jeg forstår, at man ikke kan svare direkte på spørgsmålet uden at se det hele. Men lidt vejledning måske? Hvor forsigtig skal man være? Ville et billede af sagerne hjælpe?
Væggen foran skorstenen har jeg nu fået ned, uden problemer. Derimod ser det ud til, at væggen omkring det, der før var to garderobeskabe, er bærende på en eller anden måde. Men den vil jeg absolut have ned.
Hvordan skal jeg tænke? Huset er en villa på 1,5 plan fra 1940'erne, og væggen ser ikke ud til at være original. Væggen ser meget sammenflikket ud. Hvis det er en bærende væg, så bærer højst tre ud af ti brædder. Men hele huset er stort set et sjuskearbejde fra begyndelsen, så jeg er ikke overrasket.
Jeg tror, det oprindeligt har været uudnyttet på førstesalen, og dette er væggen, der delte rummet med fuld loftshøjde og skunk under skråtaget. Dog kan jeg ikke se, at denne væg faktisk skulle være nødvendig. På den ene side af dette rum har vi soveværelse, hvor der ikke er nogen tilsvarende væg, og på den anden side af det aktuelle rum er der trappen ned, som går under skråtaget, og således er der ingen tilsvarende væg der. Ud fra hvad jeg ved om, hvordan spær og huse er konstruerede, siger det mig, at denne væg ikke er nødvendig. Men det føles jo dumt at tage chancer.
Så hvad gør jeg? Det drejer sig om 1,5 + 0,5 meter væg, som står vinkelret på hinanden, den korte væg midt på den lange.
Jeg overvejer, om jeg kan fjerne væggen og sætte en søjle der, hvor det ser ud til at være belastning.
Jeg forstår, at man ikke kan svare direkte på spørgsmålet uden at se det hele. Men lidt vejledning måske? Hvor forsigtig skal man være? Ville et billede af sagerne hjælpe?
Klik her for at svare






