24,517 læst ·
10 svar
25k læst
10 svar
Rive bærende væg, beregne limtræsbjælke
Medlem
· Västragötaland
· 26 indlæg
Hej!
Jeg skal nedtage en bærende væg, åbningen er 3,80, men bjælkens samlede længde bliver 4,20, da den vil hvile på den allerede bærende konstruktion i væggen.
Jeg kan ikke det der med beregning.
Det er et hus på 3 etager, væggen der skal fjernes er på mellemste etage.
Mit spørgsmål er altså: Hvilke dimensioner skal bjælken have?
MVH
Christoffer
Jeg skal nedtage en bærende væg, åbningen er 3,80, men bjælkens samlede længde bliver 4,20, da den vil hvile på den allerede bærende konstruktion i væggen.
Jeg kan ikke det der med beregning.
Det er et hus på 3 etager, væggen der skal fjernes er på mellemste etage.
Mit spørgsmål er altså: Hvilke dimensioner skal bjælken have?
MVH
Christoffer
Moderator
· Stockholm
· 57 842 indlæg
Det der må du lade en bygningsingeniør regne på. Selvom der her på forumet nogle gange er beregningskyndige, som kan give råd, så skal du ikke stole på det.
Det hul, du tænker at lave, lyder ret stort, der er meget ukendt, som man skal finde ud af for en korrekt beregning. Hvad findes ovenover? Tager det også last fra ydertaget? Hvad kan væggen, den skal fastgøres i, holde til? Skal den have en bestemt brandklassifikation (en- eller flerfamiliehuse) osv.
For en sådan operation skal du lave en byggeanmeldelse (måske også anmode om byggetilladelse, usikker), og for at kunne starte, skal du have godkendte konstruktionsberegninger.
Det hul, du tænker at lave, lyder ret stort, der er meget ukendt, som man skal finde ud af for en korrekt beregning. Hvad findes ovenover? Tager det også last fra ydertaget? Hvad kan væggen, den skal fastgøres i, holde til? Skal den have en bestemt brandklassifikation (en- eller flerfamiliehuse) osv.
For en sådan operation skal du lave en byggeanmeldelse (måske også anmode om byggetilladelse, usikker), og for at kunne starte, skal du have godkendte konstruktionsberegninger.
Med tanke på at spændvidden er relativt stor, så vil det nok kræve en limtræsbjælke med en højde på omkring 40-50 cm. Har du loftshøjde nok til at håndtere en sådan sænkning? Hvis jeg var dig, ville jeg nok undersøge en stålbjælke i stedet. Naturligvis med hjælp fra en konstruktør.
Medlem
· Västragötaland
· 26 indlæg
Hej tak for Deres hjælp hidtil, skal se om jeg kan forklare lidt bedre:
Selve åbningen er 3,80, bjælkens totale længde 4,20.
I den 3,80 brede åbning er der allerede 2 åbninger til døre.
Så konstruktionen, der er eksisterende, ligner en konstruktion til at have en bærende bjælke, bare det at der er væg på 1,20 i midten.
Sådan er det i dag:
Væg 60cm (bliver bevaret for at bjælken skal hvile på den.)
Døråbning
Væg 120cm
Døråbning
Væg 40cm (bliver bevaret for at bjælken skal hvile på den.)
Selve åbningen er 3,80, bjælkens totale længde 4,20.
I den 3,80 brede åbning er der allerede 2 åbninger til døre.
Så konstruktionen, der er eksisterende, ligner en konstruktion til at have en bærende bjælke, bare det at der er væg på 1,20 i midten.
Sådan er det i dag:
Væg 60cm (bliver bevaret for at bjælken skal hvile på den.)
Døråbning
Væg 120cm
Døråbning
Væg 40cm (bliver bevaret for at bjælken skal hvile på den.)
Problemet er, at ingen af de ovenstående gør det muligt at beregne eller endda vurdere, hvad der er nødvendigt for at erstatte væggen, der skal fjernes. Med en vis sandsynlighed kan både væggene, som bjælken skal hvile på, have brug for forstærkning, ligesom væggene/loftet på etagen nedenunder (og eventuelt kælderen). Detaljeløsningerne i huset spiller en rolle, og du har ikke engang beskrevet vægtypen ;-)
Så den korte version: følg hempularens råd og få en konstruktør til at inspicere og beregne det. Det er pengene værd.
Så den korte version: følg hempularens råd og få en konstruktør til at inspicere og beregne det. Det er pengene værd.
Bruger denne tråd da det handler om det samme.
Ifølge beregningsprogrammet vil min LT-bjælke have brug for en søjle, der kan klare 13,3kN. dvs LT 90*90.
Kan jeg erstatte dette med 3 stk 45*70?
Væggen består jo af 70mm stolper, så at presse en 90 ind bliver ligesom lidt sådan.
//Sture
Ifølge beregningsprogrammet vil min LT-bjælke have brug for en søjle, der kan klare 13,3kN. dvs LT 90*90.
Kan jeg erstatte dette med 3 stk 45*70?
Væggen består jo af 70mm stolper, så at presse en 90 ind bliver ligesom lidt sådan.
//Sture
Hvis du bruger MLD til beregningerne, får du forslag til alternative dimensioner på søjler. Måske findes der et alternativ, der har din bredde?
Det er meget pædagogisk og enkelt at bruge.
Se vedhæftet link:
http://www.martinsons.se/default.asp?id=28185
Det er meget pædagogisk og enkelt at bruge.
Se vedhæftet link:
http://www.martinsons.se/default.asp?id=28185
har jo vista og det der virker ikke i Vista. trist
dette er værdi fra Moelven
2 planshus, og dette er midt i huset.
Mål B1 ifølge figur: 3200 mm
Mål B2 ifølge figur: 3600 mm
Bærelinjens spændvidde (L i figur): 1800mm
Sikkerhedsklasse 2
klimazone stockholm
lokaltype Bolighus (Lastgruppe 1)
Bjælkens nedbøjning (brugsbelastning):
Påkrævet understøttelseslængde:
Dimensioneret last til søjleberegning:
Egenvægt bjælke:
Påkrævet bjælkedimension:
6 mm (L/525)
min 68 mm
21,3 kN
31 kg
LT 66x315
Hvis nogen anden kan prøve i det ovenfor linkede program, ville jeg være meget glad.
dette er værdi fra Moelven
2 planshus, og dette er midt i huset.
Mål B1 ifølge figur: 3200 mm
Mål B2 ifølge figur: 3600 mm
Bærelinjens spændvidde (L i figur): 1800mm
Sikkerhedsklasse 2
klimazone stockholm
lokaltype Bolighus (Lastgruppe 1)
Bjælkens nedbøjning (brugsbelastning):
Påkrævet understøttelseslængde:
Dimensioneret last til søjleberegning:
Egenvægt bjælke:
Påkrævet bjælkedimension:
6 mm (L/525)
min 68 mm
21,3 kN
31 kg
LT 66x315
Hvis nogen anden kan prøve i det ovenfor linkede program, ville jeg være meget glad.
Senest redigeret:
Spørgsmål nr 2.
Jeg skal rive en del af ydervæggen, den er parallel med gulvreglarne fra overetagen. Behøver jeg at indsætte en bjælke der med? Ikke engang de på bygningsafdelingen havde et klart svar på det.
Finder ingen måde at beregne den i så fald.
Jeg skal rive en del af ydervæggen, den er parallel med gulvreglarne fra overetagen. Behøver jeg at indsætte en bjælke der med? Ikke engang de på bygningsafdelingen havde et klart svar på det.
Finder ingen måde at beregne den i så fald.
Klik her for at svare