5,142 læst ·
20 svar
5k læst
20 svar
rive 1800mm bærende væg. hvem skal beregne bjælke
sidder nu og venter på, at en tømrer skal komme her.
Han skal kigge på et job, jeg vil have udført.
jeg vil rive en bærende væg ned i soveværelset på anden sal, totalt er væggen 7500mm, og jeg vil fjerne ca. 1800mm. og så vil jeg åbne op til det kolde loft.
men jeg har læst lidt og set, at man skal kontakte kommunen for at rive en bærende væg ned. men hvem skal beregne bjælken for al vægten. er det tømrerens job eller en anden?
Han skal kigge på et job, jeg vil have udført.
jeg vil rive en bærende væg ned i soveværelset på anden sal, totalt er væggen 7500mm, og jeg vil fjerne ca. 1800mm. og så vil jeg åbne op til det kolde loft.
men jeg har læst lidt og set, at man skal kontakte kommunen for at rive en bærende væg ned. men hvem skal beregne bjælken for al vægten. er det tømrerens job eller en anden?
Som du siger, kræves der byggeanmeldelse. Jeg fjernede selv 4m væg og regnede selv, da jeg er ingeniør af profession. Min egen beregning blev ikke godtaget, da det kræves en fagmand (ellers kan jo også en dagplejemor regne, som han beskrev det).
Kontaktede en bygningsingeniør, som min tømrer kendte til. Der var en forskel på 1mm i nedbøjning i forhold til min beregning, kostede ca. 500kr, og kommunemanden blev tilfreds. Bygningsingeniøren havde et program, hvor de korrekte vindbelastninger blev indsat, jeg generaliserede med 250kg/m2 i et mellembjælkelag, og det var som sagt kun 1mm nedbøjning på 4m bjælke.
Tømreren sagde, at mange ser bort fra byggeanmeldelse ved små åbninger dog, f.eks. skrue-limede dobbelte 225mm regler af konstruktionsvirke.
Kontaktede en bygningsingeniør, som min tømrer kendte til. Der var en forskel på 1mm i nedbøjning i forhold til min beregning, kostede ca. 500kr, og kommunemanden blev tilfreds. Bygningsingeniøren havde et program, hvor de korrekte vindbelastninger blev indsat, jeg generaliserede med 250kg/m2 i et mellembjælkelag, og det var som sagt kun 1mm nedbøjning på 4m bjælke.
Tømreren sagde, at mange ser bort fra byggeanmeldelse ved små åbninger dog, f.eks. skrue-limede dobbelte 225mm regler af konstruktionsvirke.
Okay, så er det bare at finde en Bygningsingeniør, lade ham regne... Få det på papir, give det til tømreren, så kan han montere det.Sippan7 sagde:Som du siger kræves der byggeanmeldelse. Jeg fjernede selv 4m væg og beregnede selv, da jeg er ingeniør af profession. Min egen beregning blev ikke godkendt, da der kræves en fagmand (ellers kan jo også en dagplejemor regne, som han beskrev det).
Jeg kontaktede en bygningsingeniør, som min tømrer kendte. Der var 1 mm forskel i nedbøjning mod min beregning, det kostede ca. 500 kr, og kommunemanden blev tilfreds. Bygningsingeniøren havde et program, hvor de korrekte vindlaster blev indsat, jeg generaliserede med 250 kg/m2 i et mellemdæk, og det adskilte sig som sagt kun med 1 mm nedbøjning på en 4 m bjælke.
Tømreren sagde, at mange undlod byggeanmeldelsen ved små åbninger, f.eks. skrue-limede dobbelte 225 mm bjælker af konstruktionsvirke.
For det er ikke noget kommunen har folk til?
Tror ikke, at kommunen hjælper dig.
Men min kommune plejer at godkende beregninger lavet i gratisprogrammet på denne side. http://www.byggbeskrivningar.se/
Men min kommune plejer at godkende beregninger lavet i gratisprogrammet på denne side. http://www.byggbeskrivningar.se/
Moderator
· Stockholm
· 57 895 indlæg
Det er ikke helt sikkert, at den der væg overhovedet er bærende. Det afhænger af, hvordan dine tagspær er konstrueret. Afhænger jo også af, hvad der findes på loftet.
På loftet findes der bare savsmuld, som ligger imellem tagstolene.hempularen sagde:
Væggen er spontet planker, der står ret op. Derefter ligger der en tvergående såmning. Det er det, man kan se.
Jeg antager, at den er bærende, da den er tykkere tegnet på tegningen.

Den væg, jeg vil åbne, er det første billede, i samme rum som balkongen. Der der står G vil åbne op den til døren. Som det kan ses på tegningen.
Så i rummet nedenunder kommer jeg midt i loftet. Så der findes ikke noget, der kan bære op.