5,142 læst ·
20 svar
5k læst
20 svar
rive 1800mm bærende væg. hvem skal beregne bjælke
sidder nu og venter på, at en tømrer skal komme her.
Han skal kigge på et job, jeg vil have udført.
jeg vil rive en bærende væg ned i soveværelset på anden sal, totalt er væggen 7500mm, og jeg vil fjerne ca. 1800mm. og så vil jeg åbne op til det kolde loft.
men jeg har læst lidt og set, at man skal kontakte kommunen for at rive en bærende væg ned. men hvem skal beregne bjælken for al vægten. er det tømrerens job eller en anden?
Han skal kigge på et job, jeg vil have udført.
jeg vil rive en bærende væg ned i soveværelset på anden sal, totalt er væggen 7500mm, og jeg vil fjerne ca. 1800mm. og så vil jeg åbne op til det kolde loft.
men jeg har læst lidt og set, at man skal kontakte kommunen for at rive en bærende væg ned. men hvem skal beregne bjælken for al vægten. er det tømrerens job eller en anden?
Som du siger, kræves der byggeanmeldelse. Jeg fjernede selv 4m væg og regnede selv, da jeg er ingeniør af profession. Min egen beregning blev ikke godtaget, da det kræves en fagmand (ellers kan jo også en dagplejemor regne, som han beskrev det).
Kontaktede en bygningsingeniør, som min tømrer kendte til. Der var en forskel på 1mm i nedbøjning i forhold til min beregning, kostede ca. 500kr, og kommunemanden blev tilfreds. Bygningsingeniøren havde et program, hvor de korrekte vindbelastninger blev indsat, jeg generaliserede med 250kg/m2 i et mellembjælkelag, og det var som sagt kun 1mm nedbøjning på 4m bjælke.
Tømreren sagde, at mange ser bort fra byggeanmeldelse ved små åbninger dog, f.eks. skrue-limede dobbelte 225mm regler af konstruktionsvirke.