Jeg synes det ser ud som selvbærende. Vil du føle dig rigtig sikker, kan du bede en bygningsingeniør kigge forbi. Måske kan du også få et svar fra en spærproducent med billedet ovenfor.
Hvis du vil have væg tilbage rundt om trappen op mod taget og på samme måde i åbningen ved køkkenet, har spæren en understøtning der, hvis det skulle være nødvendigt, altså hvis den ikke er selvbærende. Men hvis du ser til venstre for trappen, gennem entréen og ud mod stuen, får jeg det indtryk, at du har to spær liggende der, i samme retning, som ikke har nogen understøtning eller støtte nedefra. Hvis det er sådan, og de er ens i konstruktionen, er de selvbærende.
Det ser også ud som om du har en udbygning i stuen, at huset går i vinkel. Der har du sandsynligvis spærne tværs imod disse.
Hvad sker der og hvordan gør man, hvis det nu ikke er sådan?
Er spæren ikke selvbærende, kan du prøve at få en 45X195 ind på loftet (måske har du en loftlem udefra?), som du stiller på højkant tværs imod spærne på underarmene, i forlængelsen af soveværelsesvæggen/toilettet ud mod væggen ved trappen. (Var det forståeligt?) Den skal altså placeres ovenfor åbningen til køkkenet og forbi trappen. Den fastgøres så i spærenes underarm med bøjlebeslag.
Jeg tror ikke, det behøver at være så drastisk.

Kommer du til at have væg tilbage rundt om trappen op mod taget og ligeledes i åbningen ved køkkenet har tagstolen et oplag der, hvis det skulle være nødvendigt, dvs hvis den ikke er selvbærende.
Ja korrekt opfattet.

Men, hvis du kigger til venstre for trappen, gennem entréen og ud mod stuen, får jeg den tanke, at du har to tagstole liggende der, i samme retning, som ikke har noget oplag eller støtte nedenunder. Er det sådan og de er ens i konstruktionen, er de selvbærende.
Ja sådan ser det ud.
Jeg synes også, det ser ud som om, du har en tilbygning i stuen, at huset går i vinkel. Der har du formodentlig tagstolene tværs imod disse.
Det stemmer også.

Det er jo også sådan, at tagstolene går "frit" i entréen som du har været inde på tidligere.

Sæt i gang, så du kan få ferie!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.