Hej!
Første gang jeg poster et spørgsmål her på forummet, men har læst meget under husbyggeriet.
Jeg er i gang med at indrette en overetage i et smålandsvillan hus (markaryd) og ved trappen havde jeg tænkt at sammenføje gipsvæggen på stueetagen til overetagen for at få en glat, sammenhængende væg. Altså, reglervæg på stueetagen - bjælkelag - reglervæg på overetagen. Er der nogen risiko ved dette? Jeg så, at naboen havde en deling ved bjælkelaget, og jeg indser nu, at det måske vil bevæge sig for meget og revne, selv hvis jeg sætter papirstrimmel og spartler.
Hvis du sætter pladerne på langs, med bjælkelagssamlingen i midten under pladen, vil du sandsynligvis ikke få nogen revne. Sådan har jeg gjort i vores trappe med en væg af reglar oppe og nede, samt 20 cm betonbjælkelag imellem.
Hvis du placerer en gipssamling i nærheden (ca. 10-15 cm) af bjælkelagssamlingen og spartler, vil det med garanti revne.
Det fremgår ikke helt af billederne, men det ser ud til, at du skal lave lidt om med pladerne, hvis du ikke havde tænkt dig et lag mere udenpå.
ja præcis, gipssamlingen går præcis der, hvor reglarne slutter, og jeg har kun tænkt at sætte et lag gips.
Godt tip at forskyde samlingen, det burde være nok at fjerne den liggende strimmel gips og skære de øverste gipsplader i nederste kant for at flytte samlingen opad.
Spørgsmålet er bare, hvordan jeg gør med de nedre gipsplader, der allerede er spartlede og malede? Bør jeg skære dem af, eller er der en anden måde at forstærke samlingen på end papirstrimmel?
Nej, papirstrimmel er det stærkeste. Det andet alternativ ville være at fx have en stålplade bagved, som overbroer samlingen, men så må du jo alligevel fjerne gips på den nederste del. Sav dem en smule ned, fas dem af, spartle ind papirstrimmel og spartle overgangen ud så langt som du orker, så bliver det rigtig pænt. Der findes jo ingen genveje til det perfekte resultat…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.