2,395 læst ·
2 svar
2k læst
2 svar
Risiko for vridning af trætangenter i klaviatur....
Ved ikke hvor dette spørgsmål passer bedst, men prøver her...
Af forskellige grunde, som ikke behøver at blive beskrevet nærmere, har jeg haft et klaviatur pakket ind i en kasse af OSB, stående i et uopvarmet rum siden august sidste år.
Klaviaturet har trætangenter, men ingen træ ellers.
Hvordan kan jeg bedst "akklimatisere" denne stakkel uden at tangenterne vrider sig?
(Har erfaring med et lille Br. Lager piamino, hvor visse tangenter bøjede sig i længderetningen og gjorde berørte tangenter uspillelige...i normalt indeklima - årstidsafhængigt)
Har et uopvarmet kvistværelse, der er fuldt isoleret, hvor vi hænger tøj. Der har mine akustiske guitarer boet, og dem har jeg regelmæssigt tilset for at se, om de trives. De har det godt og har haft det siden august...
Planen er at pakke klaviaturet ud og lade det gøre guitarerne selskab, for lidt senere (midt/slutningen af marts?) at lade instrumenterne flytte ind i hytten i et rum, hvor det ikke er for varmt (men noget varmere end kvistværelset) for videre akklimatisering.
Kan nogen fugtighedsekspert sige, om planen er rigtig?
Af forskellige grunde, som ikke behøver at blive beskrevet nærmere, har jeg haft et klaviatur pakket ind i en kasse af OSB, stående i et uopvarmet rum siden august sidste år.
Klaviaturet har trætangenter, men ingen træ ellers.
Hvordan kan jeg bedst "akklimatisere" denne stakkel uden at tangenterne vrider sig?
(Har erfaring med et lille Br. Lager piamino, hvor visse tangenter bøjede sig i længderetningen og gjorde berørte tangenter uspillelige...i normalt indeklima - årstidsafhængigt)
Har et uopvarmet kvistværelse, der er fuldt isoleret, hvor vi hænger tøj. Der har mine akustiske guitarer boet, og dem har jeg regelmæssigt tilset for at se, om de trives. De har det godt og har haft det siden august...
Planen er at pakke klaviaturet ud og lade det gøre guitarerne selskab, for lidt senere (midt/slutningen af marts?) at lade instrumenterne flytte ind i hytten i et rum, hvor det ikke er for varmt (men noget varmere end kvistværelset) for videre akklimatisering.
Kan nogen fugtighedsekspert sige, om planen er rigtig?
Kan du ikke tage tasterne af og opbevare dem et passende sted?
Marker nedenunder hvor de skal sidde præcis.
Marker nedenunder hvor de skal sidde præcis.
Vi flyttede et klaver fra opvarmet rum for mange år siden. Det var ganske vist et rigtig gammelt et - og mere følsomt ville jeg tro. Pianostemmeren foreslog, at det skulle flyttes først når det blev varmt, dvs i slutningen af maj. Derefter fik det selskab af to spande vand for at øge luftfugtigheden i villaen. Ved ikke om dette er anvendeligt for dig.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Minska risk för inbrott
Villalarm & Hemautomation -
Förslag på elektriskt låshus/lås
Fönster & Dörrar -
Vad är risken med för stora plattor på oisolerad platta?
Golv -
Snedkapa trallbrädor, långspetsigt, risk för resning/vridning?
Altan & Uteplats -
Överliggare räcke terass, risk för krymp & vridning?
Altan & Uteplats