Hej!
Jeg er i gang med at bygge et lille hus (180x180) til mine ænder, jeg har muret en grund på Lecablock og har ca. 30-50 cm til jorden (det skråner kraftigt, jord/ler så jeg gravede ud for blokkene, se billede). Inde i murgrunden har jeg fyldt op med gammelt knust tegl og tænkte at smide et par spande grus i også. Syllpapp er fastgjort på gulvreglernes inderside og skråner ud over muren, så fugt fra muren er jeg ikke bekymret for.
Nu til mit spørgsmål:
Blindbunden bliver lidt hvad jeg har af træ, ubehandlet, risikerer jeg at få op fugt i gulvet fra jorden derigennem, da jeg ikke har noget fiberdug ned mod jorden? Bør jeg sætte noget som sikrer træet, inden jeg lægger blindbunden?
Taknemmelig for opmuntring/hjælp.
Sådan har jeg tænkt grunden oppefra og ned:
Jeg er i gang med at bygge et lille hus (180x180) til mine ænder, jeg har muret en grund på Lecablock og har ca. 30-50 cm til jorden (det skråner kraftigt, jord/ler så jeg gravede ud for blokkene, se billede). Inde i murgrunden har jeg fyldt op med gammelt knust tegl og tænkte at smide et par spande grus i også. Syllpapp er fastgjort på gulvreglernes inderside og skråner ud over muren, så fugt fra muren er jeg ikke bekymret for.
Nu til mit spørgsmål:
Blindbunden bliver lidt hvad jeg har af træ, ubehandlet, risikerer jeg at få op fugt i gulvet fra jorden derigennem, da jeg ikke har noget fiberdug ned mod jorden? Bør jeg sætte noget som sikrer træet, inden jeg lægger blindbunden?
Taknemmelig for opmuntring/hjælp.
Sådan har jeg tænkt grunden oppefra og ned:
- Gulvspånplade
- Byggefolie
- Isolering
- Dampspærre
- Blindbund
- Hønsetråd (spændt op som ekstra beskyttelse mod ræv/rotter)
- Luft ca. 15-30cm
- Lertegl, knust, grus
- Ler/jord
Skal huset være opvarmet, og i så fald til hvilken temp?
Er byggfolie og dampspærre ikke det samme?
Det skal ikke være dobbelte dampspærre.
Skal der lægges nogen form for måtte el lign på gulvspånpladerne?
Fugt er der altid i et kryberum, og det er en risikokonstruktion, men det føles ikke superkritisk i et lille andehus? I betragtning af at mange gamle trossbottnar har klaret sig op mod 100 år, før trossbottenbrædderne har givet op, burde denne konstruktions trossbotten kunne holde mindst 50 år? Med ikke alt for svage trossbottenbrædder.
Fiberdug forhindrer ikke fugt. Medmindre du mener byggeplast oven på jorden? Uanset hvad, så er det mere temperaturvariationer og kondens fra det, der skaber problemer. Din grund er dog lille, så med god ventilation burde den relativt hurtigt komme i balance mellem ude og inde.
Er byggfolie og dampspærre ikke det samme?
Det skal ikke være dobbelte dampspærre.
Skal der lægges nogen form for måtte el lign på gulvspånpladerne?
Fugt er der altid i et kryberum, og det er en risikokonstruktion, men det føles ikke superkritisk i et lille andehus? I betragtning af at mange gamle trossbottnar har klaret sig op mod 100 år, før trossbottenbrædderne har givet op, burde denne konstruktions trossbotten kunne holde mindst 50 år? Med ikke alt for svage trossbottenbrædder.
Fiberdug forhindrer ikke fugt. Medmindre du mener byggeplast oven på jorden? Uanset hvad, så er det mere temperaturvariationer og kondens fra det, der skaber problemer. Din grund er dog lille, så med god ventilation burde den relativt hurtigt komme i balance mellem ude og inde.
Tak for tankerne, vindsæk mente jeg, ikke dampspær.Oldboy sagde:
Skal huset være opvarmet, og i så fald til hvilken temperatur?
Er bygfolie og dampspær ikke det samme?
Der skal ikke være dobbelte dampspærrer.
Skal der lægges en måtte el lign på gulvspån?
Der vil altid være fugt i en krybekælder, og det er en risikokonstruktion, men det føles ikke superkritisk i et lille andehus? I betragtning af at mange gamle fundamenter har klaret op til 100 år, inden fundamentbrædderne gav op, så burde dette konstruktions fundament kunne holde i mindst 50 år? Med ikke alt for tynde fundamentbrædder.
Markdug forhindrer ikke fugt. Medmindre du mener byggeplast oven på jorden? Med det er det mere temperaturvariationer og kondensation, der skaber problemer. Din grund er dog lille, så med god ventilation burde den relativt hurtigt komme i balance mellem ude og inde.
Jeg gjorde som jeg havde tænkt, og det ser ud til at blive rigtig godt! Projektet er også lidt for at jeg skal lære noget, for præcis som du siger, så bør der ikke være nogen kritisk vægt der. Huset bliver ikke opvarmet, mere end frostvagt om vinteren. Imponerende tykke vægge, gulv og loft dog
Det, der ser ud til at kunne blive et problem, er nok gulvspånpladerne. Spånplader og fugt er ingen god kombination. Men det afhænger af, hvor fugtigt/vådt det bliver på gulvet på grund af ænderne.
Uanset hvad er det jo bare at følge op en eller flere gange om året. Skulle gulvspånet, eller noget andet, vise sig at have problemer, så er det bare at tage fat i det der. Det er da, man er glad for enkle konstruktioner, kraftige konstruktioner og massivt træværk, samt andre robuste naturlige materialer. Så behøver man ikke rive alt ned og bygge nyt, men det plejer at være muligt at lappe og reparere, og forbedre eventuelle svage punkter.
Uanset hvad er det jo bare at følge op en eller flere gange om året. Skulle gulvspånet, eller noget andet, vise sig at have problemer, så er det bare at tage fat i det der. Det er da, man er glad for enkle konstruktioner, kraftige konstruktioner og massivt træværk, samt andre robuste naturlige materialer. Så behøver man ikke rive alt ned og bygge nyt, men det plejer at være muligt at lappe og reparere, og forbedre eventuelle svage punkter.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Golvvärme och EPS-cement i källargolv - risk för omvänd fuktvandring?
Värme allmänt -
risk för fukt i badrum/klädkammare?
Badrum -
Vad finns för risk för fuktskada här och vad kan jag göra åt det nu?
Badrum -
Risk för fuktskada eller torkar upp?
Grund & Markarbeten -
Vad är detta för rör i mitt badrum och finns risk för fuktskador?
Badrum