77,012 læst ·
123 svar
77k læst
123 svar
Rimelig pris for at beregne afveksling for en bærende væg
Hej! Håber projektet gik godt.
Jeg står over for samme situation og tager taknemmeligt imod tips om arkitekter.
Tak på forhånd!
Jeg står over for samme situation og tager taknemmeligt imod tips om arkitekter.
Tak på forhånd!
Hej, vi vil gøre cirka det samme herhjemme og åbne en bærende væg. undre om du kan dele med dig af hvem du hyrede?
nzsc sagde:
En opdatering til læsere som allerede befinder sig eller muligvis vil befinde sig i lignende situation:
Naturligvis varierer priserne, uanset om det gælder varer eller tjenester. Man ser derimod på prisspredningen. En vare koster forskelligt fra butik til butik. Ligeså en tjeneste. Hvorfor det er sådan afhænger naturligvis af flere faktorer. (Jeg tænker ikke gå ind i den økonomiske del)
Derimod vil jeg sige, at jeg i min søgen efter en konstruktør har stødt på følgende som privatperson:
- store koncernfirmaer, såsom Sweco, WSP, m.fl. påtager sig ikke opgaver af en enklere art.
- større virksomheder med flere konstruktører arbejder ikke mod privatpersoner.
- mindre virksomheder med 1-2 konstruktører er derfor det rette forum at henvende sig til som privatperson ved enklere opgaver.
Efter at have fået en opfattelse af, hvad prisen bør være for at en konstruktør skal beregne afveksling for en bærende væg, som jeg agter at fjerne helt, har jeg fået forskellige prisoplysninger. Bemærk, at dette gælder mit tilfælde, og alle faktorer påvirker naturligvis prisen. Fremfor alt er det antal arbejdstimer og timeløn, der i sidste ende påvirker den endelige pris. Andre faktorer kan være tilgængeligt underlag, materiale, erfaring, type af metode, m.m.
Fra en velkendt mellemstor virksomhed med 7-10 aktive konstruktører, fik jeg to forskellige priser selv om de er kolleger til hinanden og arbejder ved samme firma. Forskellen er, at den ene er uerfaren, mens den anden er betydeligt mere erfaren. Konstruktør vs. Sagsbehandlende konstruktør. 7500 kr inkl. moms, tidsforbrug 8 timer. vs. 9000 kr inkl. moms, tidsforbrug ukendt, men formentlig det samme. Bør naturligvis være mindre eftersom han er mere erfaren.
Fra et andet enmandsfirma fik jeg tilbud på 4000 kr inkl. moms, tidsforbrug ukendt.
Fra et tredje enmandsfirma fik jeg tilbud på 7000 kr inkl. moms, tidsforbrug 6 timer.
Fra et fjerde enmandsfirma fik jeg tilbud på 5625 kr inkl. moms, tidsforbrug 5 timer.
Som I kan se, varierer naturligvis både priser og tidsforbrug. Derved varierer også timepriser. Man kan altså konstatere, at ud fra dette samt indlæg som andre har lavet med lignende foranstaltninger ligger prisen omkring 5000-6000 kr inkl. moms.
Dette adskiller sig betydeligt fra de 31250 kr inkl. moms, som jeg har fået i tilbud fra en åbenbart useriøs aktør på markedet, og det var netop dette, der fik mig til at starte tråden. Det er et enmandsforetagende og enkeltmandsvirksomhed skal også tilføjes. Personen i spørgsmål er ganske vist kompetent, men langtfra erfaren som den jeg har hyret.
Årsagen til, at jeg skriver dette, er fordi jeg også har stødt på forskellige indlæg, hvor nogle andre har været udsat for samme astronomiske prisoplysninger for lignende arbejde.
Mit tips til privatpersoner, der står over for lignende projekter, er at:
- kontakte mindre firmaer eller enmandsfirmaer
- anmode om prisoplysninger allerede ved første kontakt
- tage kontakt med flere, gerne 5-10 stk.
...og sidst men absolut ikke mindst...
Få for guds skyld hjælp af en konstruktør så snart det vedrører bærende dele!!! Den omkostning, som dette medfører, er småpenge i forhold til hvad hele projektet koster, MEN fremfor alt hvad det kunne koste HVIS noget skulle gå galt! Don't take your chances
STOR ELOGE OG HJERTELIG TAK TIL @Bernieberg FOR TIPSET!
Hejsan!
Er også en anden Malmöbo som også er interesseret i din kontakt!
Er også en anden Malmöbo som også er interesseret i din kontakt!
nzsc sagde:
Jeg ved ikke, om det er en seriøs eller useriøs virksomhed. Kender dem dog ikke. Men prislisten på deres hjemmeside virker nogenlunde rimelige, ville jeg alligevel mene.
Jeg behøvede eksempelvis ikke undersøge, om væggen i mit tilfælde var bærende eller ej. Klarede det meget godt på egen hånd takket være tegninger, som jeg havde anmodet om fra stadsbyggnadskontoret i min kommune.
Konstruktionstegning for væksling betalte jeg ca. 5500kr inkl. moms. (6 arbejdstimer). Læs mine tidligere indlæg.
Se din indbakke! Jeg sender info om, hvem jeg hyrede. Derefter må du naturligvis selv vurdere, om du skal gå videre med den konstruktør, jeg hyrede, eller om du skal overlade opgaven til en anden.
nzsc sagde:
En uppdatering till läsare som redan befinner sig eller möjligen kommer att befinna sig i liknande situation:
Naturligtvis skiljer sig priserna åt, oavsett om det gäller varor eller tjänster. Däremot tittar man på prisspridningen. En vara kostar olika från butik till butik. Likaså en tjänst. Varför det är så beror ju naturligtvis på flera faktorer. (Tänker inte gå in på den ekonomiska biten)
Däremot vill jag säga att jag i min jakt på en konstruktör stött på följande som privatperson:
- stora koncernbolag, såsom Sweco, WSP, m.fl. tar sig inte an uppdrag av en enklare art.
- större bolag med flera konstruktörer arbetar inte mot privatpersoner.
- mindre bolag med 1-2 konstruktörer är därför rätt forum att vid enklare uppdrag vända sig till som privatperson.
Efter att ha fått en uppfattning kring vad priset bör vara för att en konstruktör ska beräkna avväxling för en bärande vägg som jag ämnar att ta bort i sin helhet har jag fått olika prisuppgifter. Observera att det här gäller mitt fall och alla faktorer påverkar priset naturligtvis. Framförallt är det antal arbetstimmar och timpris som i slutändan påverkar det slutgiltiga priset. Andra faktorer kan vara tillgängligt underlag, material, erfarenhet, typ av metod, m.m.
Från ett välkänt medelstort bolag med 7-10 verksamma konstruktörer fick jag två olika priser fastän de är kollegor till varandra och verksamma vid ett och samma bolag. Skillnaden är att den ena är oerfaren, medan den andra är betydligt mer erfaren. Konstruktör vs. Handläggande konstruktör. 7500 kr inkl. moms, tidsåtgång 8 timmar. vs. 9000 kr inkl. moms, tidsåtgång okänd, men förmodligen densamma. Bör naturligtvis vara mindre eftersom han är mer erfaren.
Från ett annat enmansbolag fick jag offert på 4000 kr inkl. moms, tidsåtgång okänd.
Från ett tredje enmansbolag fick jag offert på 7000 kr inkl. moms, tidsåtgång 6 timmar.
Från ett fjärde enmansbolag fick jag offert på 5625 kr inkl. moms, tidsåtgång 5 timmar.
Som ni ser skiljer naturligtvis både priser och tidsåtgång. Därav skiljer även timpriser. Man kan alltså konstatera att utifrån det här, samt inlägg som andra gjort med liknande åtgärder hamnar priset omkring 5000-6000 kr inkl. moms.
Detta skiljer sig rejält åt de 31250 kr inkl. moms som jag fått i offert av en uppenbart oseriös aktör på marknaden och det var just det här som fick mig att starta tråden. Det är ett enmansföretag och enskild firma ska även tilläggas. Personen i fråga är visserligen behörig, dock lååångt ifrån erfaren som den jag har anlitat.
Anledningen till att jag skriver det här är för att jag även stött på olika inlägg där vissa andra råkat ut för samma astronomiska prisuppgifter för liknande jobb.
Mitt tips till privatpersoner som står inför liknande projekt är att:
- ta kontakt med mindre bolag eller enmansbolag
- begär prisuppgift redan vid första kontakten
- ta kontakt med flera, gärna 5-10 st
...och sist men absolut inte minst...
Ta för guds skull hjälp av en konstruktör så fort det rör bärande delar!!! Kostnaden som det här innebär är kaffepengar i förhållande till vad hela projektet kostar, MEN framförallt vad det skulle kunna kosta OM något skulle gå fel! Don't take your chances
STOR ELOGE OCH HJÄRTLIGT TACK TILL @Bernieberg FÖR TIPSET!
nzsc sagde:
En uppdatering till läsare som redan befinner sig eller möjligen kommer att befinna sig i liknande situation:
Naturligtvis skiljer sig priserna åt, oavsett om det gäller varor eller tjänster. Däremot tittar man på prisspridningen. En vara kostar olika från butik till butik. Likaså en tjänst. Varför det är så beror ju naturligtvis på flera faktorer. (Tänker inte gå in på den ekonomiska biten)
Däremot vill jag säga att jag i min jakt på en konstruktör stött på följande som privatperson:
- stora koncernbolag, såsom Sweco, WSP, m.fl. tar sig inte an uppdrag av en enklare art.
- större bolag med flera konstruktörer arbetar inte mot privatpersoner.
- mindre bolag med 1-2 konstruktörer är därför rätt forum att vid enklare uppdrag vända sig till som privatperson.
Efter att ha fått en uppfattning kring vad priset bör vara för att en konstruktör ska beräkna avväxling för en bärande vägg som jag ämnar att ta bort i sin helhet har jag fått olika prisuppgifter. Observera att det här gäller mitt fall och alla faktorer påverkar priset naturligtvis. Framförallt är det antal arbetstimmar och timpris som i slutändan påverkar det slutgiltiga priset. Andra faktorer kan vara tillgängligt underlag, material, erfarenhet, typ av metod, m.m.
Från ett välkänt medelstort bolag med 7-10 verksamma konstruktörer fick jag två olika priser fastän de är kollegor till varandra och verksamma vid ett och samma bolag. Skillnaden är att den ena är oerfaren, medan den andra är betydligt mer erfaren. Konstruktör vs. Handläggande konstruktör. 7500 kr inkl. moms, tidsåtgång 8 timmar. vs. 9000 kr inkl. moms, tidsåtgång okänd, men förmodligen densamma. Bör naturligtvis vara mindre eftersom han är mer erfaren.
Från ett annat enmansbolag fick jag offert på 4000 kr inkl. moms, tidsåtgång okänd.
Från ett tredje enmansbolag fick jag offert på 7000 kr inkl. moms, tidsåtgång 6 timmar.
Från ett fjärde enmansbolag fick jag offert på 5625 kr inkl. moms, tidsåtgång 5 timmar.
Som ni ser skiljer naturligtvis både priser och tidsåtgång. Därav skiljer även timpriser. Man kan alltså konstatera att utifrån det här, samt inlägg som andra gjort med liknande åtgärder hamnar priset omkring 5000-6000 kr inkl. moms.
Detta skiljer sig rejält åt de 31250 kr inkl. moms som jag fått i offert av en uppenbart oseriös aktör på marknaden och det var just det här som fick mig att starta tråden. Det är ett enmansföretag och enskild firma ska även tilläggas. Personen i fråga är visserligen behörig, dock lååångt ifrån erfaren som den jag har anlitat.
Anledningen till att jag skriver det här är för att jag även stött på olika inlägg där vissa andra råkat ut för samma astronomiska prisuppgifter för liknande jobb.
Mitt tips till privatpersoner som står inför liknande projekt är att:
- ta kontakt med mindre bolag eller enmansbolag
- begär prisuppgift redan vid första kontakten
- ta kontakt med flera, gärna 5-10 st
...och sist men absolut inte minst...
Ta för guds skull hjälp av en konstruktör så fort det rör bärande delar!!! Kostnaden som det här innebär är kaffepengar i förhållande till vad hela projektet kostar, MEN framförallt vad det skulle kunna kosta OM något skulle gå fel! Don't take your chances
STOR ELOGE OCH HJÄRTLIGT TACK TILL @Bernieberg FÖR TIPSET!
Hej, finns det möjlighet att namnet på konstruktören du använde? Tack på förhannzsc sagde:
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
For nye læsere har TS angivet kontaktoplysninger, som ofte efterspørges, i indlæg #71.
Hej Woko, ked af det lidt sene svar. Det gjaldt Stockholm, ikke? Du kan kontakte den konstruktør, vi har fået god hjælp fra. Han hedder Bo og har emailadresse:W Woko sagde:
zettergren.byggk@gmail.com
Hils Bo så godt fra mig Kristoffer Hederstierna. Mvh Kristoffer
Hej tak for svaret men det er i Malmö som jeg har brug for navn på konstruktøren.K Kriss10 sagde:
Konstruktør, MalmöW Woko sagde:
Kjell Kristiansson
KK Construction AB
070-633 68 52
kkr@telia.com
Anvendte ham for to år siden. Mkt bra.
Hej,
Nybliven rækkehusejer Jönköping, med overvejelser i linje med andres i tråden.
1. Har brug for hjælp til at vurdere om en væg er bærende eller ej og har fået en pris på 5000 kr. Arbejdet udføres på afstand ved at kigge på originaltegninger. Modtager attest via mail/post. Tror mange, der køber dette, ønsker en attest for nedrivning af væg i brf. (Jeg har ikke brug for attest ved svar nej, så det føles ikke relevant for mig)
Hvis den er bærende og beregning for afstivning og konstruktionsplan tilkommer i så fald i linje med indikationer i denne tråd.
Er 5000 bare for at sige OM den er bærende rimeligt?
2. Nogen med tips til hjælp med dette i Jönköpingsregionen?
Tak på forhånd!
Nybliven rækkehusejer Jönköping, med overvejelser i linje med andres i tråden.
1. Har brug for hjælp til at vurdere om en væg er bærende eller ej og har fået en pris på 5000 kr. Arbejdet udføres på afstand ved at kigge på originaltegninger. Modtager attest via mail/post. Tror mange, der køber dette, ønsker en attest for nedrivning af væg i brf. (Jeg har ikke brug for attest ved svar nej, så det føles ikke relevant for mig)
Hvis den er bærende og beregning for afstivning og konstruktionsplan tilkommer i så fald i linje med indikationer i denne tråd.
2. Nogen med tips til hjælp med dette i Jönköpingsregionen?
Tak på forhånd!
Lyder som ren røveri. Læg tegninger op her, så vil du få hjælp helt gratis.M martintyren sagde:Hej,
Nybliven rækkehusejer i Jönköping med overvejelser i tråd med andres i tråden.
1. Har brug for hjælp til at vurdere om en væg er bærende eller ej, og har fået en pris på 5000 kr. Arbejde udføres på distancen ved at kigge på originaltegninger. Får certifikat via mail/post. Jeg tror, mange som køber dette, vil have certifikat for at rive væg ned i brf. (Jeg behøver ikke certifikat, hvis svaret er nej, så føles det ikke relevant for mig)
Hvis den er bærende, og beregning for bæring og konstruktionstegning tilkommer i så fald i tråd med indikationer i denne tråd.
2. Nogen med tips til hjælp med dette i Jönköping-regionen?
Tak på forhånd!