Mikael_L Mikael_L sagde:
bump

Det er forkert, typ ulovligt.
Hvis din leverandør får at vide det, skal de egentlig slukke for strømmen til dig. (I teorien er det sådan, dog ikke i praksis)
Hvad er grunden til, at de skal slukke for strømmen? Hvad ser de for risiko med fogskum?

(Har nu uploadet billede.)

E etompau sagde:
Det hul skal du ikke fylde med fogskum.
Find en anden løsning ved at flytte din skinne og sætte på et rigtigt doselåg.
Må spørge; af hvilken grund?

En amatørløsning som er forkert. Kan skabe flere problemer, end det muligvis løser.

Der har du ikke så meget valg.
Doslock er nok det eneste, der er godkendt og fornuftigt.

E etompau sagde:
En amatørløsning som er forkert. Kan skabe mere problemer end det muligvis løser.
Det er jeg helt med på. Men hvad er den mulige risiko?

Du bygger ikke ind koblinger og ledninger og fastgør alt dette med fugeskum. En dag skal koblingerne muligvis laves om eller en fejlsøgning skal ske, så ligger det hele indbagt i dit fugeskum.

E etompau sagde:
Du bygger inte indkoblinger og ledere og fikserer alt dette med fugeskum. En dag skal koblingerne måske laves om eller en fejlfinding skal ske, så ligger alt indpakket i dit fugeskum.
Det er altså en dårlig løsning pga. upraktiske grunde?

D doubleH sagde:
At fugeskum brænder godt er en grund. Og at dit forsikringsselskab sandsynligvis ikke betaler nogen erstatning ved skade, hvis den kan spores til hjemme-fikset el.
[link]
Tak!

Mikael_L
Nilerts Nilerts sagde:
Det er altså en dårlig løsning på grund af upraktiske årsager?
Det er den mindre fejlen.

Den store fejlen er, at du bryder mod elinstallationsreglerne i væsentlig og alvorlig grad, på flere punkter.
Nærmere bestemt kap 412 om forstærket eller dobbelt isolering samt 513.1 ang tilgang og 514.2 ang identifikation. (alt fra elinstallationsreglerne SS 436 40 00, som alle der installerer el skal følge)

Og det fører til, at dit elanlæg ikke svarer til udførelsesforskrifterne, og en netejer må ikke tilslutte et sådant anlæg til elnettet og skal bryde strømmen, hvis de bliver opmærksomme på sådanne fejl.
Nu har jeg allerede skrevet, at det i praksis ikke sker ved en fejl som den, du overvejer. De tilfælde, hvor det er sket, har været meget grovere.
Men jeg skriver alligevel dette, for at du i teorien (eller hvis de strammer sig og begynder at følge loven til punkt og prikke) kan blive afkoblet og ikke få strøm igen, før et autoriseret elfirma har været der og rettet fejlen og lavet en ny færdigmelding, og så får du gebyr for tilslutning igen.

Men uanset hvad, skriver jeg sådan her, fordi det er en meget alvorlig fejl, du overvejer at begå, og jeg ved ikke, hvordan jeg skal få dig til at forstå det. Hvis du får at vide, at ifølge loven skal elleverandøren bryde strømmen, hvis det opdages, så måske forstår du, hvor forkert det er.

Mikael_L
I den der loftdåse var der også en række forbindelser.
Derfor er der ingen enkel løsning, der giver samme resultat som ønsket i det første opslag.

Den eneste måde er at fræse dåsen og rørene tilstrækkeligt langt ud, derefter montere en ny dåse på det ønskede sted og spore frem til rørene der, samt at afkorte og forlænge rørene og så spartle det hele igen. Og afslutte med at ordne al kabelføring, afkorte det, der blev for langt, og udskifte det, der blev for kort.

Den eneste enkle løsning er et dåselåg.

• Synes
Nilerts
  • Laddar…
Stort tak for alle svar!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.