Hej,

Skal installere en skinne til spotlights men har problemer med tidligere udtag/huller til lamper, der sidder hvor skinnen skal gå.

Min løsning er følgende:

1. Placere de eksisterende ledninger i en koblingsdåse og isolere yderligere med el-tape.

2. Fylde hullet med fuge- skum

3. Udjævne med spartelmasse

4. Male med strukturmaling for at få samme mønster som resten af loftet.

Usikker på om det er en rimelig løsning eller om der er en mangel, som jeg ikke tænker på?

Tak!

Primært elen jeg undrer mig om det er en ok løsning med. Lidt utydeligt.

Ja det er uklart. Hvad er det for et hul, du taler om? Er det en eldosa eller bare et hul i væggen?
Tag et billede, så kan der måske gives nogle flere råd.

E etompau sagde:
Ja, det er uklart. Hvilken type hul taler du om? Er det en eldåse eller bare et hul i væggen? Tag et billede, så kan det være lettere at give nogle ekstra råd.
Forsøg på præcisering:

Det er et fræset hul i loftet på ca. 10x10CM til en loftlampe. I hullet er der ledninger til at tilslutte lampen. Disse ledninger har jeg nu taget enderne på og placeret i en dåse og isoleret med el-tape, da de er ”aktive”. Det er primært strømmen, der gør, at jeg er usikker på, om det er uansvarligt eller upraktisk nu at dække det med skum og spartelmasse. Ønsket resultat er, at hullet ikke skal være synligt.

Kan du ikke bruge et doselåg med udgang for kabel?
Fugeskum lyder ikke korrekt i mine ører.
141893-44-1426112.jpg

Mikael_L
tag et billede og send det op her.

E etompau sagde:
Kan du ikke bruge et doseringslåg med udgang til kabel?
Fugeskum lyder ikke korrekt i mine ører.
[bild]
Det var min første tanke, men hullet skal flugte med det øvrige loft, da der skal gå en spotlight-skinne over. Fugeskum er vel ikke strømførende? Skummet er for at fylde hullet ud og samtidig lette, hvis man vil bruge hullet i fremtiden. Tænker, at det er lettere at fjerne end spartelmasse.

Mikael_L
Du får inte fogskumma runt FK eller EK-ledare.

Om du byter till en kabel (typ EKK, t.ex.) så är det i alla fall inte tokfel, utan mest att "så gör man inte!", men det är nog en möjlig lösning som egentligen kan bli korrekt, men ovanlig.

Mikael_L Mikael_L sagde:
Du må ikke fugeskum omkring FK eller EK-ledere.

Hvis du skifter til en kabel (type EKK, f.eks.) så er det i det mindste ikke helt forkert, men mest at "sådan gør man ikke!", men det er nok en mulig løsning, som egentlig kan blive korrekt, men usædvanlig.
Usikker på nuværende kabeltype. Hvad er det, der gør, at man ikke må fugeskum? Brandrisiko?

Mikael_L
Du mangler nødvendig isolation. Et kabel har et isoleringslag til.

• Synes
etompau
  • Laddar…
Du skal skelne mellem kabel og leder. Et kabel har en yderdel, der giver et ekstra isolerende lag. En leder har kun ét isolerende lag.

Mikael_L Mikael_L sagde:
Du mangler nødvendig isolation. Et kabel har et isoleringslag til.
Hvad er det, der gør, at man ikke må fuge med skum? Hvordan ved jeg, hvilken type kabel det er?

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L sagde:
ta en bild och skicka upp här.
bump

Nilerts Nilerts sagde:
Hvad er det der gør, at man ikke må fogskum?
Det er forkert, typ ulovligt.
Hvis din leverandør får at vide det, skal de egentlig afbryde strømmen til dig. (I teorien er det sådan, dog ikke i praksis)

Mikael_L Mikael_L sagde:
bump

Det er forkert, typ ulovligt.
Hvis din eleverantör får at vide det, skal de egentlig slukke for strømmen til dig. (I teorien er det sådan, dog ikke i praksis)

• Elektriske ledninger hænger ned fra loftet, med flere farver og nogen forbundet til klemmer.
Det hul skal du ikke fylde med fugeskum.
Find en anden løsning ved at flytte dine skinner og sætte på et rigtigt dåselåg.

• Synes
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.