5,465 læst ·
26 svar
5k læst
26 svar
Rimelig løsning til gammelt hul til loftlampe?
Hej,
Skal installere en skinne til spotlights men har problemer med tidligere udtag/huller til lamper, der sidder hvor skinnen skal gå.
Min løsning er følgende:
1. Placere de eksisterende ledninger i en koblingsdåse og isolere yderligere med el-tape.
2. Fylde hullet med fuge- skum
3. Udjævne med spartelmasse
4. Male med strukturmaling for at få samme mønster som resten af loftet.
Usikker på om det er en rimelig løsning eller om der er en mangel, som jeg ikke tænker på?
Tak!
Skal installere en skinne til spotlights men har problemer med tidligere udtag/huller til lamper, der sidder hvor skinnen skal gå.
Min løsning er følgende:
1. Placere de eksisterende ledninger i en koblingsdåse og isolere yderligere med el-tape.
2. Fylde hullet med fuge- skum
3. Udjævne med spartelmasse
4. Male med strukturmaling for at få samme mønster som resten af loftet.
Usikker på om det er en rimelig løsning eller om der er en mangel, som jeg ikke tænker på?
Tak!
Forsøg på præcisering:E etompau sagde:
Det er et fræset hul i loftet på ca. 10x10CM til en loftlampe. I hullet er der ledninger til at tilslutte lampen. Disse ledninger har jeg nu taget enderne på og placeret i en dåse og isoleret med el-tape, da de er ”aktive”. Det er primært strømmen, der gør, at jeg er usikker på, om det er uansvarligt eller upraktisk nu at dække det med skum og spartelmasse. Ønsket resultat er, at hullet ikke skal være synligt.
Det var min første tanke, men hullet skal flugte med det øvrige loft, da der skal gå en spotlight-skinne over. Fugeskum er vel ikke strømførende? Skummet er for at fylde hullet ud og samtidig lette, hvis man vil bruge hullet i fremtiden. Tænker, at det er lettere at fjerne end spartelmasse.E etompau sagde:
Du får inte fogskumma runt FK eller EK-ledare.
Om du byter till en kabel (typ EKK, t.ex.) så är det i alla fall inte tokfel, utan mest att "så gör man inte!", men det är nog en möjlig lösning som egentligen kan bli korrekt, men ovanlig.
Om du byter till en kabel (typ EKK, t.ex.) så är det i alla fall inte tokfel, utan mest att "så gör man inte!", men det är nog en möjlig lösning som egentligen kan bli korrekt, men ovanlig.
Usikker på nuværende kabeltype. Hvad er det, der gør, at man ikke må fugeskum? Brandrisiko?Mikael_L sagde: