26,615 læst ·
10 svar
27k læst
10 svar
rimelig fugtighedskvote i træ, inden det bygges ind?
Hej
Købte en fugtmåler for et stykke tid siden, som jeg tænkte at bruge, ganske vist en fra Jula til 199 kr (http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=405034)
Formentlig ikke nogen rigtig god kvalitet, men den kan måske være tilstrækkelig?
Min overvejelse er, hvilken fugtighed træværket i en regelstamme og til dels gulvspån (under syllen nogle steder) må have, inden man sprøjter ecofiber og derefter lukker væggen med gipsen...?? Bygger en diffus åben konstruktion med ydergips yderst og dampspærre indvendigt og isolerer med ecofiber.
Forstået at der findes forskellige fugtniveauer som relativ og alt hvad det hedder.
Har her et tal om at ca. 17-18 eller lavere er et minimum.
Købte en fugtmåler for et stykke tid siden, som jeg tænkte at bruge, ganske vist en fra Jula til 199 kr (http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=405034)
Formentlig ikke nogen rigtig god kvalitet, men den kan måske være tilstrækkelig?
Min overvejelse er, hvilken fugtighed træværket i en regelstamme og til dels gulvspån (under syllen nogle steder) må have, inden man sprøjter ecofiber og derefter lukker væggen med gipsen...?? Bygger en diffus åben konstruktion med ydergips yderst og dampspærre indvendigt og isolerer med ecofiber.
Forstået at der findes forskellige fugtniveauer som relativ og alt hvad det hedder.
Har her et tal om at ca. 17-18 eller lavere er et minimum.
læste også dette svar fra 2005:
tartan sagde:Advarsel!!!!!
Hvis du bygger ind træ, der har 17-18%, så regn med, at du har skimmel i konstruktionen inden for et år. Vi arbejder meget med fugtskader, og alt over 15% vurderer vi som en risiko.
Sømnagler du træ, der har 17%, og derefter lader det stå med lidt varme og ventilation på, så er der ingen problemer. Problemet er, hvis du sætter op stommen, isolerer og så plastisk omgør det hele i én omgang. Så får træet ingen chance for at tørre ud. Vores erfaring er, at det, man bygger ind, skal ligge under 12% for ikke at risikere skimmelproblemer.
Held og lykke// Tartan
nogen der ved, hvad der gælder egentlig? Jeg bruger godt nok ingen dampspærre, men en dampbremse, så det letter jo lidt, men jeg havde ikke tænkt mig at gøre det hele i ét stræk, men vente lidt mellem trinene... Jeg skal have ventilationen ind først, samt lidt varme inden ekofiberne kommer i. Dog skal dampbremsen på snart, og så lægterne udenpå. Eller skal man afvente yderligere inden, så man kan kontrollere fugtindholdet i det indvendige reguleringsværk i konstruktionen?
Svært at få varmen op i konstruktionen med en byggestråler, når man ikke har isoleret, og det kun er udvendigt gips, der holder tæt. Specielt nu, når det er 10-15 minus udenfor... Måske er det nødvendigt at vente til foråret?
Svært at få varmen op i konstruktionen med en byggestråler, når man ikke har isoleret, og det kun er udvendigt gips, der holder tæt. Specielt nu, når det er 10-15 minus udenfor... Måske er det nødvendigt at vente til foråret?
Hvis man nu skal vente, indtil man er nede på 12%, kan man da stole på værktøjet ovenfor - at det virkelig viser korrekt eller er fejlmarginalen for stor?
Med tanke på at Protimetrar, som koster betydeligt mere, skal kalibreres nogle gange, så ville jeg nok tage tallene fra den måler med et gran salt, selv om den giver referenceværdier.
Bemærk, at tartan skrev plastar igen, dvs. difftæt, der er en vis forskel.
/Kent
Bemærk, at tartan skrev plastar igen, dvs. difftæt, der er en vis forskel.
/Kent
Hej. det er ingen problemer, hvis træet i konstruktionen holder 18-20%. Bare du ikke har en dampbarriere (plast). Lav alle de nødvendige installationer til vand og el. Monter fiberdugen (dampbremse). Sprøjt ekofiber ind. Nu skal du starte byggelufteren. Regn med, at det tager mindst lige så lang tid at tørre træet, som det er tykt. Altså hvis et bræt er 45mm tykt, så tager det 45 dage for det at tørre ned til 8-12%. Og investér nogle ekstra penge i en bedre fugtmåler. Så ved du det, og slipper for at være usikker på din Jula fugtmåler. Held og lykke.
så virket behøver ikke være helt tørt, før ekofibern kommer i? Det letter jo helt klart, når man skal få lidt temperatur op.... Men også ventilationen bør vel være monteret og i gang for at hjælpe med at ventilere fugten ud? Den kommer forresten ganske snart....
Og nej, det er ikke plast/dampspærre jeg har men dampspærre... netop bl.a. for at få fugten ordentligt ud.
Og nej, det er ikke plast/dampspærre jeg har men dampspærre... netop bl.a. for at få fugten ordentligt ud.
Ventilation er aldrig forkert. Og så må træet jo ikke være for vådt. Har du tjekket hvor meget fugt der er i træet?
nej, det har jeg for så vidt ikke. Fik det et par dage før jul fra Sten & Son i Enköping. Kommer direkte fra Stora og en til leverandører og alt er indpakket i originalemballage med yderligere en presenning over, så her har de i det mindste ikke været udsat for nedbør bortset fra visse frost der dannes på de øverste brædder nærmest presenningen.
Byggetørt træ kaldes det træ, som er tørret til ca. 18%, det er sådan træ, som anvendes på de fleste byggerier og også i husfabrikker. I en husfabrik tager det ikke mange timer fra det, at et huselement påbegyndes, til det er pakket ind i plast og færdigt. Væggene tørrer udad, det er derfor man aldrig skal bruge plast på ydersiden.
Indenfor er en affugter bedst til at fremskynde udtørringen.
Indenfor er en affugter bedst til at fremskynde udtørringen.
Er enig med Bror, 18% fungerer, for problemer behøves mere vand, normalt plejer det at komme fra regn eller jord/plade eller så.
Træ tørrer i alle retninger, både udad og indad. Så længe du ikke har dobbelt dampspærre, vil træet tilpasse sig omgivelserne.
Træ tørrer i alle retninger, både udad og indad. Så længe du ikke har dobbelt dampspærre, vil træet tilpasse sig omgivelserne.
Klik her for at svare