Vi skal bygge hus i løsvirke, og jeg har overvejet det med lofthøjden indendørs.
Vi vil have 250 cm i lofthøjde.
Pladematerialet er oftest 250 cm.
Men hvis vi bygger væggene så det bliver 250 cm fra betonpladen til spær, så vil vi have en lofthøjde indendørs på ca. 244 cm, hvilket altså ikke bliver 250 cm.
Tænker jeg forkert her eller?
Jeg har ikke fundet noget konstruktionseksempel, der viser hele konstruktionen med mål. Træguiden har mange gode eksempler, men det er mest detaljer.
Vi vil have 250 cm i lofthøjde.
Pladematerialet er oftest 250 cm.
Men hvis vi bygger væggene så det bliver 250 cm fra betonpladen til spær, så vil vi have en lofthøjde indendørs på ca. 244 cm, hvilket altså ikke bliver 250 cm.
Tænker jeg forkert her eller?
Jeg har ikke fundet noget konstruktionseksempel, der viser hele konstruktionen med mål. Træguiden har mange gode eksempler, men det er mest detaljer.
Man må takke for et hurtigt svar! 
Men med plader på 250 cm så bliver der ikke meget at skrue i på syllen og hammarbandet. Men det må vel gå.
Men med plader på 250 cm så bliver der ikke meget at skrue i på syllen og hammarbandet. Men det må vel gå.
Senest redigeret:
Tomture61
Selvbygger
· Född i Luleå
· 6 515 indlæg
Tomture61
Selvbygger
- Född i Luleå
- 6,515 indlæg
Nej ingen plast, fugten skal ud af huset, som man byggede før.
Dampbremse, ingen dampspærre. Celluloseisoleringen kan optage fugten i modsætning til stenuld/glasuld.
Elektrikeren får trække sit i reglerne inden pladerne sættes op.
70'ernes byggeteknik er ude.
Dampbremse, ingen dampspærre. Celluloseisoleringen kan optage fugten i modsætning til stenuld/glasuld.
Elektrikeren får trække sit i reglerne inden pladerne sættes op.
70'ernes byggeteknik er ude.
Har for tiden to byggeprojekter i gang med lignende konstruktion, men har valgt at sætte spær på indersiden, dels for at elkablerne ikke skal gå gennem dampspærren og dels for at undgå trykket fra isoleringen mod pladerne, tvivlsomt om de holder sig plane i længden.Mickeviking sagde:
Ifølge isoleringsmanden skal det ikke være noget problem. Han har bygget på denne måde i 20 år nu uden klager.larsbj sagde:
Men der skal selvfølgelig være luft imellem reglar og plader. At elrørerne går gennem dampbremsen er ikke noget problem.
Ja, lige præcis, det har du jo ret i.larsbj sagde:
Det der med lufttæthed må jeg fundere over. Men han, der "sælger" materialet, bygger selv på denne måde, og jeg fik fat i ham på anbefaling fra flere stykker, som har hyret ham.