E
Hej!

Sådan ser indersiden af min åbne pejs ud. Som I kan se, er flere sten revnet, og fugerne er meget porøse. Tror I, det er muligt at reparere med hjælp af ildfast mørtel? Altså at jeg lægger et lag af dette over de ødelagte sten?

Har overvejet at installere en indsats, men jeg kan virkelig godt lide den åbne pejs...

Taknemmelig for idéer/synspunkter!

• Indersiden af en åben pejs med flækkede mursten og porøs fugemasse. Svart kantskade synlig på murværket.
Ser ud som almindelig tegl og ikke ildfast tegl og så holder det ikke. Måske kan det lade sig gøre at sætte tynd ildfast tegl udenpå dette efter det løse er blevet banket væk.

• Synes
kest og 1 anden
  • Laddar…
Den eneste fordel jeg kan se ved en åben pejs er, at man kan grille pølser indendørs ... ellers er der jo kun ulemper ...

Vil du have mulighed for faktisk at opvarme rummet, så er indsatsen jo uvurderlig ...

E
Undskyld det sene svar!

Valget faldt på en reparation med ildfast mørtel. Nu har jeg repareret de store skader, og i morgen er planen at give hele indersiden en pudsning med samme mørtel. På pakken står der, at det bl.a. bruges til at pudse indersiden af skorstene, så forhåbentlig fungerer det også i selve ildstedet.

• Indersiden af en pejs er blevet repareret med ildfast mørtel, med fokus på at udfylde større skader og forberede yderligere pudsning.
E
En ildsted med et tyndt lag slammet mørtel, omgivet af forbedret puds, med et tændt stearinlys og fyrfadslys på bunden. Fyldig billede af en pejs med nyslammet overflade, brædt gulv og malerbøtte ved siden af aviser og malerværktøj. Poster et sidste billede for at vise det færdige slutresultat. I stedet for at pudse har jeg slammet et tyndt lag af løst blandet mørtel for at skabe en enhedsfølelse. Jeg benyttede også lejligheden til at forbedringsmale øvrig puds rundt om ildstedet. En muret plads med slamt lager og forbedret malet puds omkring ildstedet, der viser det færdige resultat af et renoveringsprojekt.

• Synes
Svartablixten og 4 andre
  • Laddar…
Bliver nok godt men jeg siger som nogen skrev indlæg ovenfor at åben pejs er godt for meget undtagen at give varme indendørs

• Synes
Ludovigo
  • Laddar…
Man fyrer godt nok for 'kragerne' med en åben pejs, men det er til gengæld hyggeligt. Når man bruger en kamin, følger der betydeligt strengere krav, da røgafgasserne bliver tredoblet. Jeg måtte indsætte en indsats med isolering af vermelit for at få det godkendt.

• Synes
EAS88
  • Laddar…
E
Silver78 Silver78 sagde:
Selvfølgelig fyrer man for kragerne med åben pejs, men der er en fantastisk hyggefaktor. Så med kassette følger der betydeligt skrappere krav, da røgafgasserne bliver tredoblet. Jeg måtte sætte en indsats med isolering af vermelit for at få det godkendt.
Deler et billede af hyggefaktoren :) Pejs med brændende ild, træstabler ved siden af, skaber en hyggelig atmosfære i rummet.

• Synes
Anna Bjurström og 4 andre
  • Laddar…
E EAS88 sagde:
[billede] [billede] Poster et sidste billede for at vise det færdige endelige resultat. I stedet for at pudse har jeg slammet et tyndt lag af løst blandet mørtel for at skabe en ensartet følelse. Benyttede også lejligheden til at forbedringsmale anden puds omkring ildstedet.[billede]
E EAS88 sagde:
[billede] [billede] Poster et sidste billede for at vise det færdige endelige resultat. I stedet for at pudse har jeg slammet et tyndt lag af løst blandet mørtel for at skabe en ensartet følelse. Benyttede også lejligheden til at forbedringsmale anden puds omkring ildstedet.[billede]
Blev jo meget flot. Behøvede du rengøre alt det sorte først?

• Synes
SteadyFreddie
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.