Hej!
Sådan ser indersiden af min åbne pejs ud. Som I kan se, er flere sten revnet, og fugerne er meget porøse. Tror I, det er muligt at reparere med hjælp af ildfast mørtel? Altså at jeg lægger et lag af dette over de ødelagte sten?
Har overvejet at installere en indsats, men jeg kan virkelig godt lide den åbne pejs...
Taknemmelig for idéer/synspunkter!
Sådan ser indersiden af min åbne pejs ud. Som I kan se, er flere sten revnet, og fugerne er meget porøse. Tror I, det er muligt at reparere med hjælp af ildfast mørtel? Altså at jeg lægger et lag af dette over de ødelagte sten?
Har overvejet at installere en indsats, men jeg kan virkelig godt lide den åbne pejs...
Taknemmelig for idéer/synspunkter!
Ser ud som almindelig tegl og ikke ildfast tegl og så holder det ikke. Måske kan det lade sig gøre at sætte tynd ildfast tegl udenpå dette efter det løse er blevet banket væk.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 936 indlæg
Den eneste fordel jeg kan se ved en åben pejs er, at man kan grille pølser indendørs ... ellers er der jo kun ulemper ...
Vil du have mulighed for faktisk at opvarme rummet, så er indsatsen jo uvurderlig ...
Vil du have mulighed for faktisk at opvarme rummet, så er indsatsen jo uvurderlig ...
Undskyld det sene svar!
Valget faldt på en reparation med ildfast mørtel. Nu har jeg repareret de store skader, og i morgen er planen at give hele indersiden en pudsning med samme mørtel. På pakken står der, at det bl.a. bruges til at pudse indersiden af skorstene, så forhåbentlig fungerer det også i selve ildstedet.
Valget faldt på en reparation med ildfast mørtel. Nu har jeg repareret de store skader, og i morgen er planen at give hele indersiden en pudsning med samme mørtel. På pakken står der, at det bl.a. bruges til at pudse indersiden af skorstene, så forhåbentlig fungerer det også i selve ildstedet.

Man fyrer godt nok for 'kragerne' med en åben pejs, men det er til gengæld hyggeligt. Når man bruger en kamin, følger der betydeligt strengere krav, da røgafgasserne bliver tredoblet. Jeg måtte indsætte en indsats med isolering af vermelit for at få det godkendt.
Deler et billede af hyggefaktorenSilver78 sagde:

E EAS88 sagde:
Blev jo meget flot. Behøvede du rengøre alt det sorte først?E EAS88 sagde:
Klik her for at svare