Hej
Se billedet. Sådan ser det ud rundt om hvert vindue i vores hus.

Nogle tips til, hvordan jeg kan gøre for at få det til at holde i fremtiden. Vi bor i et træhus, måske jeg kan tilføje...


Revne langs vinduesramme i et træl hjem, set indefra med udsigt til snedækket have.
 
Er huset nybygget?
Træhuse bevæger sig normalt en del i den første tid, når træet tørrer/krymper. Især huse, der bygges hurtigt (som de fleste huse gør i dag), opstår der ofte sådanne revner.

Hvis det er tilfældet, burde du kunne reparere skaderne og forhåbentlig undgå dem i fremtiden. Er huset ikke nybygget, synes jeg, det er mærkeligt, at det revner så meget.
 
Hej
Bygget 2011, så ja. Holder det at bare spartle over sprækkerne? Eller er latex en bedre idé?
 
larsdavid sagde:
Hej
Bygget i 2011, så ja. Holder det at bare spartle over sprækkerne? Eller er latex en bedre idé?
Skær op lidt forsigtigt et "dige" og fyld med latex. Sørg for at trække hårdt nok med fingeren, når du udjævner latexen, så du får en lille forsænkning. Spartl derefter over og mal. Sådan har jeg gjort i vores hus flere steder, hvor klamphuggerne til tidligere ejere ikke har lagt en fastgørelsesregel bag gipskanterne :mad:
 
Eftersom sprækken på billedet kommer såpass langt ind på væggen, ville jeg tro, at pladen på væggen ikke går ud til indfatningen, men slutter der, hvor du ser sprækken. Ved samlinger mellem plader sætter man væv eller papir af en slags for at samlingen ikke skal sprække. Her er samlingen så stor, at lidt blød fugemasse ikke var nok, og formodentlig findes hverken væv eller papir.

Jeg ville have valgt et vindue og skrabet rent for det spartel og fugemasse, der er, for at se, hvordan det ser ud under.

Blød fugemasse har fordelen, at det klarer større bevægelser end spartel, men det er sværere at få glat. Er det store områder, ses det desuden efter maling, da strukturen er anderledes, og fugen suger ikke på samme måde som spartel.
 
Tak for svaret! Efter at have kigget nærmere på revnen, opdagede jeg, at selve salningen sidder løs. Den er bare limet på plads, og limen har nok sluppet. Sukk...
 
larsdavid sagde:
Tak for svar! Efter at have kigget nærmere på revnen, opdagede jeg, at selve salningen sidder løs.. Den er bare limet på plads, og limen har nok sluppet.. Suk..
Sjaskehold!
 
Har du haft 2års inspektion endnu? Det plejer at blive udbedret der.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.