Hej,

Købte huset for et år siden og er nu nået til et af alle de rum, der skal laves om.

Problemet i dette rum er, at tapetet er sprækket fra gulv til loft ved samlingen mellem spånpladerne. Nu har jeg ikke revet noget ned i rummet, men jeg gætter på, at der ikke er den samme type samling (forsænkning), som med gipsplader, samt at spånpladerne måske bevæger sig lidt med årstiderne?

Hvad kan man nemmest gøre for at dette ikke sker, når man har tapetseret nyt?
Udskifte spånpladerne med gips?

Tænk frit... ;)

Du sætter helt enkelt gipsplader på spånpladerne. Mindst arbejde, og du får en glat væg, hvor du kan fastgøre ting enkelt og holdbart.
Sæt samlingerne forskudt.

Men så bliver det jo en del arbejde med at passe foder og udtag og sådanne ting, så det ser godt ud..

Hvordan ville det fungere, hvis man fræser ud i samlingerne mellem pladerne og på den måde får en større samling, som man kan fylde på passende måde..?

For længe siden, inden det blev så almindeligt med gipsplader, da forstærkede man samlingerne mellem spånpladerne med glasfiberstrimler.
Resultaterne varierede - nogle gange holdt strimlerne, andre gange ikke.

Papirsstrimler holder nok bedre end glasfiber.

Ja, skære væk som et V og derefter spartle og sætte strimler, det gør man jo på gips, så det måske virker på spånpladerne også. Hvis huset ikke er helt nyt, så er det måske holdt op med at bevæge sig så meget også.

Ellers kan renoveringsgips måske være et alternativ her. Det bygger jo kun 6 mm, så vindueskarme m.m. behøver måske ikke ændres?

Jo tanken er at fræse lidt som et V og så fylde ud med passende materiale.

Rummet vil blive et børneværelse, hvor der skal leges og sikkert tegnes på væggene og lignende, så jeg vil egentlig bare tapetsere over og friske op revnerne.

Huset i sig selv er bygget -78 så det burde have sat sig klart.

Revnerne skyldes ikke sætningsskader i huset, men opstår på grund af, at luftfugtigheden ændrer sig med årstiden. Dette medfører bevægelser i trækonstruktionen, som derefter udvikler revner på væggene.
En måde at undgå dette er at bygge et stenhus.

bengan6 sagde:
...En måde at komme væk fra dette er at bygge et stenhus
Sens moral: skidt med revnerne og riv huset i stedet. :D

En måde at undgå revner i samlingerne er at gøre som pladeproducenterne skriver i monteringsvejledningen; lime alle samlinger SAMT skrue + lime på reglerne

eller køb fermacellplader......

I vores hus havde den tidligere ejer sat spånplader op på næsten alle vægge på førstesalen, spartlet samlingerne, sat tape over (glasfiber) og derefter spartlet over dette. Derefter tapet.
Jeg kan konstatere, at det ikke er noget større problem, at pladerne ikke er faset som gips, samlingerne ser ret godt ud, selvom tape og spartel sidder udenpå pladerne i stedet for i en fasning.
Men holdbarheden er så som så. I et par rum er det gået godt, men i et andet har der opstået hårfine revner over et par samlinger. Da huset var over halvtreds år gammelt, da dette blev gjort, og altså burde have "sat sig færdigt" på alle måder, ligger det jo lige for at mistænke, at det er krymp/udvidelses-bevægelser i selve pladerne, der har forårsaget dette.
Konklusion: Gør som Gunverth siger, sæt gips op, hvis du vil være idiotsikker mod revner.
(Men sådan kommer jeg ikke til at gøre selv, i hvert fald ikke overalt...)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.