Naboen er ved at bygge et nyt hus og har udført en række sprængninger på sin grund. Vores hus ligger ca. 10-20 m fra hvor de har sprængt.

Før de begyndte at sprænge var en bygningsinspektør her og kiggede på huset; han noterede, at der var en del revner i malingen i stue/soveværelse. Især omkring vinduer og døråbninger. Inspektøren sagde, at det var især sådanne revner, der kunne opstå ved sprængning.

Nu efter sprængningen er afsluttet, har jeg noteret mindst 10 nye steder med revner i malingen.

Hvilken type krav kan man stille på disse skader?

Er det min egen skyld, at jeg har et gammelt hus, som ikke tåler, at de sprænger på nabogrunden?
Kan jeg kræve, at de spartler/maler hele rummet om?
Kan jeg kræve en erstatning, som svarer til den værdiforringelse huset ville have fået, hvis vi solgte det i morgen?

Væg med en ny, vertikal revne langs overfladen, typisk for problemet diskuteret i forummet.
Her ser I et eksempel på en ny revne. De fleste ser ud som denne.

Har desværre ingen kilde og er ikke helt sikker, men jeg mener at huske, at det er sådan, at så længe vibrationerne holder sig inden for grænseværdierne, så skal du selv stå for evt. revner/problemer, der opstår.
Satte de ikke en lille måledåse op på dit hus?

S skyisthelimit sagde:
Har desværre ingen kilde og er ikke helt sikker, men vil mene, at det er sådan, at så længe vibrationerne holder sig inden for grænseværdierne, så skal du selv stå for evt. revner/problemer, der opstår.
Satte de ikke en lille måleboks på dit hus?
Jo, besigtigelsesmanden satte noget måleudstyr på fundamentet udenfor huset.

Men det lyder lidt ærgerligt, hvis man kan skyde skylden på sig selv for at bo i et "dårligt" hus, der får revner.

Hej, jo jeg forstår det og havde sikkert følt det samme, hvis jeg var i din situation.

På den anden side kan jeg jo forstå, at der må være en form for grænse for, hvad et hus skal kunne klare, jeg mener, at i et ekstremt tilfælde kan man jo få revner af en lastbil, der kører forbi. .

Men tilsyneladende behøver det jo ikke være slut ifølge dommen, der blev nævnt i linket ovenfor, måske er der håb for dig.

Nja det er byggherrens försikring som dækker om de har ligget under grænseværdien, men hør med besiktningsmannen og dit forsikringsselskab hvordan du skal gå videre,
Situationen er jo anderledes hvis du ikke havde haft nogle sprækker inden, så skal det jo genetableres til den tilstand,

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.