Hej!

Flyttade ind i en 60'tals villa for 1,5 år siden. Den tidligere ejer havde lavet en del overfladearbejde som f.eks. sat gipsplader på loft og vægge på overetagen. Nu er det begyndt at revne i alle samlingerne. Mistænker at forarbejdet ikke er gjort ordentligt, og at der ikke er brugt papirstrimler mellem samlingerne. Det begynder også at kunne ses i loftet i bryggers og køkken hvor samme ejer har lavet dette arbejde (resten af huset har han heldigvis ikke gjort noget ved loftet). Nu hvor skaden allerede er sket - er det bare at rive hele skidtet ned og gøre det om ordentligt, eller kan man "redde" det hele? Har læst om microlit (nogen mening, når revnerne allerede er en realitet?) samt folk der beskriver at "pille op" mellem samlingerne og lægge papirstrimler. Vi er begge gør-det-selv entusiaster, så al hjælp og alle tips modtages med stor taknemmelighed - det ser så utroligt trist ud med alle disse revner.

Velkommen til forummet! Kan du indsætte et billede, der viser, hvordan det ser ud?

D
F Flaxet sagde:
Hej!

Flyttede ind i en 60'er villa for 1,5 år siden. Den tidligere ejer havde lavet en del overfladearbejde som f.eks. sat gipsplader på loft og vægge på første sal. Nu er det begyndt at sprække i alle samlinger. Mistænker, at forarbejdet ikke er gjort ordentligt, og at der ikke er nogen papirstrimler mellem samlingerne. Det begynder også at vise sig i loftet i vaskerummet og køkkenet, hvor den samme ejer har udført dette arbejde (resten af huset har han heldigvis ladet loftet være). Nu hvor skaden allerede er sket - er det bare at rive hele skidtet ned og gøre det ordentligt eller kan man "redde" det hele? Jeg har læst om microlit (nogen mening når revnerne allerede er et faktum?) samt folk der beskriver at "plukke op" mellem samlingerne og lægge papirstrimler. Vi er begge hobby-fiksere, så al hjælp og alle tips modtages med stor taknemlighed - det ser så utroligt kedeligt ud med alle de revner.
Er det i et træhus?

K Kurtivan sagde:
Velkommen til forumet! Kan du lægge et billede ind, der viser, hvordan det ser ud?
Hej, tak!

Undskyld det sene svar, jeg overså, at I havde svaret.
Jeg er lidt usikker på kvaliteten af disse billeder, men håber, man kan se, hvordan det ser ud.

Huset har en betonstamme, men overetagen, hvor problemet er størst, er trækonstruktion. Men problemet begynder også at vise sig nedenunder, hvor gipset er sat op under det originale loft.

• Revner i gipsloft ses på nærbillede, hvor ujævnheder i overfladen afsløres.
  • Revner i grå væg vises, problemområde nævnt at omfatte både beton- og trækonstruktioner, med gipsloft nedenfor.
  • Revne i hvidt gipstak indendørs, viser potentiel strukturproblematik.
  • Væg mod loft med begyndende revne i hjørnet, tegn på strukturelle problemer i træoveretage over betonkonstruktion.
D
F Flaxet sagde:
Hej, tak!

Undskyld sent svar, jeg missede at I havde svaret.
Er lidt usikker på, hvordan kvaliteten blir med disse billeder, men håber man kan se, hvordan det ser ud.

Huset har betonkonstruktion men overetagen hvor problemet er størst er trækonstruktion. Men problemet begynder også at ses nedenunder hvor gipsloftet er sat ind under originaltaget.
Prøv at skrabe op nogen lidt mere gemt samling. Hvis der mangler armering, armer og spartl, slib og mal. Jeg tør ikke sige om du skal bruge branchestandard m papirremser eller selvklæbende glasfibernet som er nemmere at sætte fast i loftet.

Kan kun udtale mig ud fra egen erfaring men vi byggede vores hus ud 5x11m i 2 plan med lecablokke men mellemetage og fagværk i træ for 10 år siden. Jeg satte gipsplader i loftet og armerede med glasfibernet (som altså kun armerer i fire retninger) i stedet for papirremser (som jeg hader at arbejde med, særlig i loft) og det var fint for os. Vi har tendens til revne på et eneste sted.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.