Lagde to poser glødende briketter i min murede grill i går for at hærde malingen på skorstenen. Det blev jo rigtig varmt, og to tynde revner opstod foran i den armerede betonplade. Den er 56 mm tyk og har ildfast tegl ovenpå, muret med ildfast mørtel. Revnerne opstod kun foran og går kun nogle cm på undersiden. Tænkte at fikse med en rille af b-mørtel foran i "hjørnet" ildfast sten/betonkant, så intet vand kan søge sig ind. Måske lidt ankerærme jeg har til overs først.

Nu forstår jeg jo, at det bliver rigtig varmt, men har set en masse eksempler på denne konstruktion, så jeg blev alligevel lidt overrasket, at revnerne opstod. Da jeg vil have, at min grill skal holde til mange grillaftener fremover, tænkte jeg at tage det sikre for det usikre og lægge gløden på en stålplade i stedet for direkte på de ildfaste sten. Den plade stiller jeg på 30mm stående fladjern, så der dannes et luftspalte under, med åbning rundt om.

Tror I den luftspalte er nok til at reducere varmen mod betonen tilstrækkeligt? Man kunne jo have et lag vermiculit/perlit under pladen, men så begynder det at føles som overkill.

En muret grill med ildfast mursten og metalindsats, synlige revner på betonplade, forberedt til at imødegå høje temperaturer.
Sprækker i muret grill som følge af varmeafprøvning; viser detaljer af eldfaste sten og betonplade med revner på undersiden samt aske fra brugte briketter.

• Synes
oscar_uppsala
  • Laddar…
"Ildfast" skal det jo stå i rubrikken, mod må gerne ændre :)

At beton sprækker, når det bliver rigtig varmt, er ingen nyhed, du har vel armering i pladen, jern fra side til side og en netmåtte over det, så vil den holde i årevis uden at der sker noget.

• Synes
Alko
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
At beton sprækker, når det bliver rigtig varmt, er ingen nyhed, du har vel armering i pladen, jern fra side til side og en netmåtte ovenpå, så vil den holde i årevis uden at der sker noget.
Absolut, havde både måtte og jern (8mm tror jeg) på langsiderne og et par midt i. Så armeringen føler jeg mig ret tryg ved.

Så er det mest en irriterende del det med sprækken. Bare accepter det :D. Så kan man have en plade som du siger, der er meeget luft i en grill som køler af og den varmeste del er under gløderne, så gør hvad du har lyst til.

• Synes
Alko
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Så er det mest en irriterende del det med revnen. Bare leve med det :D. Så kan man have en plade som du siger, der er meget luft i en grill der køler af, og den varmeste del er under gløden, så gør hvad du føler for.
Ja, revnen vil ikke ses, når jeg har smurt lidt mørtel på den.

Men du mener luft under pladen? Gløden på pladen, som jeg skal udskifte med nogle sæsoners mellemrum, og så luft under, 3 cm. Burde luften ikke køle ret meget? Så kommer jo også murstenene, men de er jo ikke direkte isolerende, i hvert fald.

Jepp med luft under pladen så bliver det ikke så varmt, (mere som stråling) sandsynligvis så bliver det ildfaste næsten på grænsen til at gløde, hvis ikke der er aske på teglet (det isolerer vældig godt mod glødevarmen). Så at lade noget aske blive tilbage kan være godt. En tanke bare, når du har grillet færdigt så er der sikkert meget kul tilbage, overvejet hvordan du kan slukke kullene og grille en gang til på samme mængde. En skovl, omtrent som en omvendt fejeblad med højere kanter og lægge over gløderne er godt. Du vil ikke blive populær hos dem der laver grillkul, det vil gå ca. 50 % mindre kul til.

• Synes
Alko
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Jepp med luft under pladen så bliver det ikke så varmt, (mere som stråling) sandsynligvis så bliver de ildfaste næsten på grænsen til at gløde, hvis ikke der er aske på teglstenen (det isolerer virkelig godt mod varmegløden). Så at ikke fjerne asken helt, men have noget tilbage, kan være godt. En tanke bare, når du er færdig med at grille, så er der sikkert meget kul tilbage, overvejet hvordan du kan slukke kullet og grille en gang til på samme sats. En skovl omtrent som en omvendt fejebakke med højre kanter og lægge over gløden er godt. Du vil ikke blive populær hos dem, der laver grillkul, da der vil blive brugt ca. 50 % mindre kul-
Tak, god idé at lave næste bål på asken for yderligere lidt isolering. Jeg genbrugte altid gamle grå briketter på min weber, som jeg efter grillningen slukkede med låg netop for at spare på kullet til næste gang (y)

• Synes
jonaserik
  • Laddar…
Man plejer jo i og for sig at sige, at det gælder om at få luften til at stå stille for bedre isolering, og at dette er selve isoleringsmaterialets funktion.

I så fald burde jeg ikke bare have et tomt luftspalte under med åbning i siderne for bedre luftgennemstrømning (risikerer højere varme?). Burde man måske alligevel fremstille en 30mm høj stålramme man hælder vermiculit/perlit i og så stiller en plade på som man lægger gløden på? Hmm.

Senest redigeret:
Det med at lægge en plade som bund til glødehærden kan være godt. Et luftrum under på ca. 3 cm virker fornuftigt, og glem ikke at have en støtte på midten, pladen vil bøje sig og det bliver nødvendigt at vende den også. En 10 mm plade er nok det du skal satse på som kan holde til lidt. En 10 mm bærer sig selv, så den behøver ikke mere end 3 støtter på siderne og midten, det vil så være luft, der cirkulerer lidt under.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.