Har lige købt et hus og påbegyndt en del renovering. Huset er fra 59 og muret med letbeton og tegl som facade på gavlene.
Rev tapetet i stuen af og så en revne i hjørnet. Det er langsiden på huset, der har sluppet i overkanten, da revnen er størst i toppen og aftager længere ned. På det meste er det ca. 5 mm.
Har ingen anelse om, hvor længe den har været der, og om det er noget at bekymre sig om. Er det bare at spartle og så holde øje med, at den ikke kommer tilbage? Eller er det bedre allerede nu at bygge en form for forstærkning ind?
Huset står ret fast på klippe, så jeg tror ikke, det kan være nogle større sætninger i jorden. Men jeg er på den anden side ingen ekspert.
Rev tapetet i stuen af og så en revne i hjørnet. Det er langsiden på huset, der har sluppet i overkanten, da revnen er størst i toppen og aftager længere ned. På det meste er det ca. 5 mm.
Har ingen anelse om, hvor længe den har været der, og om det er noget at bekymre sig om. Er det bare at spartle og så holde øje med, at den ikke kommer tilbage? Eller er det bedre allerede nu at bygge en form for forstærkning ind?
Huset står ret fast på klippe, så jeg tror ikke, det kan være nogle større sætninger i jorden. Men jeg er på den anden side ingen ekspert.
Hej
Har samme problem med mit hus (hus fra 1961). Den første revne jeg opdagede, huggede jeg op i en mindre v-form og spartlede så. Der kom revnen tilbage efter nogle måneder. De andre revner jeg opdagede i huset, huggede jeg op i ret betydelige v-former og reparerede med 'vægspartel Finja laga väg'. Spartlede derefter over de sidste millimeter, og de har holdt sig godt, ingen nye revner.
Kan det her, men ringede vores besigtigelsesmand og spurgte om disse revner, om der var nogen fare ved dem. Fik til svar, at det er sætninger og meget almindeligt, ingen risiko for den bærende konstruktion.
Har samme problem med mit hus (hus fra 1961). Den første revne jeg opdagede, huggede jeg op i en mindre v-form og spartlede så. Der kom revnen tilbage efter nogle måneder. De andre revner jeg opdagede i huset, huggede jeg op i ret betydelige v-former og reparerede med 'vægspartel Finja laga väg'. Spartlede derefter over de sidste millimeter, og de har holdt sig godt, ingen nye revner.
Kan det her, men ringede vores besigtigelsesmand og spurgte om disse revner, om der var nogen fare ved dem. Fik til svar, at det er sætninger og meget almindeligt, ingen risiko for den bærende konstruktion.
Jeg tænker også, at det nok ikke er nogen fare. Spartlet og maler og kan så se, om der kommer flere revner.Gustaf Efternamn sagde:
Hej
Har samme problem med mit hus (hus fra 1961). Den første revne jeg opdagede, bankede jeg op i en mindre v-form og spartlede derefter. Der kom revnen tilbage efter nogle måneder. De andre revner, jeg opdagede i huset, bankede jeg op i ret ordentlige v-former og reparerede med 'väggspackel Finja laga väg'. Spartlede derefter over de sidste millimeter, og de har holdt sig godt, ingen nye revner.
Jeg kan dette, men ringede til vores besigtigelsesmand og spurgte om disse revner, om der var nogen fare med dem. Fik til svar, at det er sætninger og meget almindeligt, ingen risiko for den bærende konstruktion.
Det er sådan noget, man må regne med, når man murer huse. Al beton og mørtel revner med 100% sikkerhed. Det eneste, der adskiller, er hvor meget det revner. Denne revne opstod sandsynligvis inden for de første år efter, at huset blev bygget. Jorden sætter sig altid lidt, og mørtlen revner lidt, når det tørrer/hærder. Du behøver med 99% sandsynlighed ikke bekymre dig om, at det bliver værre.D divander sagde:
Prøv at spartle det sammen og mal. Men risikoen er stor for, at det falder af, da det er svært at få spartelmassen dybt nok. Fungerer det ikke, så kan du prøve med nogen silikonlignende blød fuge i stedet.
Godt. Så føler jeg mig lidt roligere. Ja, der kommer næsten altid sprækker, men ville bare tjekke med lidt flere øjne for at være sikker på, at jeg ikke har overset noget. Snakker med almindelig vægspartelmasse. Virker det ikke og det løsner eller sprækker, må jeg justere det senere.A AG A sagde:Det er sådant man må regne med, når man murer huse. Al betong og mørtel sprækker med 100% sikkerhed. Det eneste der skiller, er hvor meget det sprækker. Denne sprække opstod sandsynligvis inden for de første år efter, at huset blev bygget. Jorden sætter sig altid lidt, og mørtelen sprækker lidt, når det brænder/hærder. Du behøver med 99% sandsynlighed ikke bekymre dig om, at det skal blive værre.
Prøv at spartle det sammen og male. Men risikoen er stor for, at det løsner sig, da det er svært at få spartelen ind dybt nok. Virker det ikke, kan du prøve med en form for silikone-lignende blød fugemasse i stedet.
Har også en anden sprække langs gulvet, hvor der nedenunder er en garageport. Den ser ud til at være lidt dårligt forstærket, så der lægger jeg måske en forstærkningsbjælke i taget på garagen.
Nej, det hverken sagde eller mente jeg heller. Jeg sagde silikonlignende for bedre at forklare konsistens og lignende. Det jeg sigtede mod var altså en eller anden form for latex-/malerfuge.
namnbyte sagde:
Nej, vægspartel vil sandsynligvis ikke fungere så godt. Brug i stedet en form for blød Mur-, og pudsbrug. C-brug eksempelvis. Men der findes også betonspartel og pudsspartel. Der må du nok høre i butikken hvilken produkt der er at foretrække. Hvis du ikke vælger C-brug altså.D divander sagde:Bra. Då føler jeg mig lidt roligere. Ja sprækker bliver der jo næsten altid men ville bare tjekke med lidt flere øjne for at være sikker på at jeg ikke har overset noget. Snakker med almindeligt vægspartel. Virker det ikke og det løsner eller revner må jeg justere det senere.
Har også en anden revne langs gulvet hvor der nedenunder er en garageport. Den ser ud til at være lidt dårligt forstærket så der måske jeg indsætter en forstærkningsbjælke i loftet på garagen.
Klik her for at svare