Hej!
Håber på gode råd. I et hjørne i kælderen dukker der hele tiden en revne op i pudset. Jeg har grundet, lagt nyt puds på, ventet et par uger og malet med silikatmaling.
Men efter et par måneder dukker revnen op igen, og jeg må banke det ned og lægge nyt puds på.
På den anden side af væggen er der et toilet, og der er ingen lækager eller lignende.
Forstår virkelig ikke, hvorfor dette opstår. Huset er fra 57, og i øvrigt sidder alt pudset fast, som det skal.
Nogen der ved, hvad jeg skal gøre for at få en holdbar reparation?
Er du sikker på, at det er beton bagved? I så fald er hjørnet støbt i ét stykke? Det er altid godt at prøve en blødere puds som kalkpuds, men tilbagevendende revner plejer at have en årsag. I dette tilfælde kunne det være mangler i fundamenteringen.
Er du sikker på, at det er beton bagved? I så fald er hjørnet støbt i ét stykke? At prøve en blødere puds som kalkpuds er altid godt, men tilbagevendende revner plejer at have en årsag. I dette tilfælde kunne det være mangler i fundamenteringen.
Det er hultbetonblokke. Ret sikker efter at have taget alt pudset ned i et rum nogle meter væk. Lidt nysgerrig, hvordan drager du konklusionen, at hjørnet er støbt i ét stykke efter et billede af et hul på ca. 5 cm i diameter?
Vaskemaskine eller lignende, der skaber bevægelse (og dermed påvirker væggen) på den anden side?
Nej, intet sådant. Derimod går der et rør på den anden side fra toilettet ovenover. Dette var tidligere i støbejern og blev skiftet ud i forbindelse med, at vi skiftede alle stammer. Dette rør går "frit" i rummet, og det lækker ikke, hvad jeg kan se. Derefter er der også ny puds og kakler mellem rør og væg.
Eftersom du talte om beton (dvs armeret pladsstøbt beton) så spurgte jeg, om det var støbt i ét stykke. Det burde det have været, hvis det var beton. Betonhulsten, populært kaldet bænkebidere, er mere rimeligt med hensyn til husets byggeår. Disse sten, som er uarmerede, står da på betonsåler og er muret i almindelige løberskiftesforband. Det meste taler for en eller anden lille form for sætning eller forsømmelse ved muringen. Det motiverer ikke at grave hele kælderen op, men hold øje med andre tegn.
Eftersom du pratade om beton (dvs armeret pladsstøbt beton) så spurgte jeg om det var støbt i ét stykke. Det burde have været det, hvis det var beton. Betontomhåndsten, populært kaldet gråsuggor, er mere rimeligt med hensyn til husets byggeår. Disse sten, som er uarmerede, står så på betonsål og er muret i almindelige løberskifteforbandt. Det meste taler for en lille form for sætning eller forsømmelse ved muringen. Det begrunder ikke at grave hele kælderen op, men hold øje med andre tegn.
Ah så forstår jeg. Så meget mærkeligt at det kun er på denne kant, det sker. Jeg har dog repareret med cementbaseret puds og kan forestille mig at det er årsagen til de seneste "slip".
Anvend kalkpuds, så vil det holde længere i hvert fald.
Ja, kalkpuds er meget tilgivende og let at arbejde med. Det eneste triste er, at det ætser så meget på hænderne.
Jeg blander murkalk på sæk (tørslækket kalk) med vand til en glat pasta i en spand. Den må gerne ligge og trække i spanden i nogle uger for at blive mere smidig (eller man kan gå i gang direkte). Så rører man kalkpastaen op med sand, der passer, f.eks. 5 dele sand til en del kalkpasta, hvilket er ret typisk for pudsning fra tidligt 1900-tal.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.