Hej!
Renovering af vaskerum i kælderen er i gang. Kælderens ydermur er af betonhulsten. Bygget 1939-1940. Dele af pudset er fjernet, hvor det sad dårligt, og sandsynligvis vil jeg fjerne endnu nogle partier. Jeg har bemærket en lille revne mellem betonhulsten i grundmuren, det er ikke noget stort, så jeg er ikke så bekymret for det, se billede. Nedenfor vinduets højre side. Huset har trods alt stået længe, så en revne er ikke så mærkelig. I øvrigt ser det godt ud, så vidt jeg kan vurdere. Men nu når jeg skal pudse væggen, vil jeg gerne gøre det så godt som muligt. Selvom jeg er bevidst om, at det kan bevæge sig en millimeter og skabe en ny revne i fremtiden.
Jeg har skrabet løs materiale ud langs revnen. Er det nok nu at påføre pudsmørtel (gætvis pudsmørtel c?) og forsøge at presse det ind i den lille revne så godt som muligt? Eller skal jeg først fylde selve revnen med noget hårdere mørtel for derefter at lægge puds i et næste trin? Alle tips modtages taknemmeligt! Hvis der også findes en enkel måde at forebygge en ny revne, er det af interesse, selvom det måske er umuligt.
Absolut ikke putsbruk C i sprækken, men brug mur og putsbruk B i stedet..
Rengør og forvand før du putter nyt brug i sprækken, det vil sandsynligvis sprække igen..
Absolut ikke puds mørtel C i revnen, men brug mur og puds mørtel B i stedet..
Rengør og vandsprøjt før du putter ny mørtel i revnen, det vil sandsynligvis revne igen..
Tak for klart svar! Mærkeligt at jeg ikke har kunnet finde det i andre tråde, måske søger jeg sjusket.. Men så går jeg først med mørtel b i revnerne ifølge din beskrivelse.
Dette med at forebygge, at en ny revne kommer tilbage samme sted. Er det nogen idé? Jeg husker, at jeg har set nogen, der har sat et net op, fx et fint armeringsnet eller lignende over en revne og pudset på det. Som en slags forstærkende pudsbærer. Men det resulterer måske bare i, at det revner et andet sted, hvis det skulle bevæge sig en halv millimeter?
Enig. Sprækken skyldes jo ikke dårlig fugning, men en sætning i kombination med at væggen/hjørnet simpelthen ikke er selvbærende. Så spørgsmålet er, hvor meget arbejde det er værd at lægge i det.
Tak for tydeligt svar! Mærkeligt at jeg ikke har kunnet finde det i andre tråde, måske søger jeg sjusket.. Men så går jeg først på med brug b i revnerne ifølge din beskrivelse.
Det her med at forebygge at ny revne vender tilbage på samme sted. Er det nogen idé? Jeg mindes at jeg har set nogen der har sat et net op, fx et fint armeringsnet eller lignende over en revne og pudset på det. Som en slags forstærkende pudsebærer. Men det resulterer måske bare i at det revner et andet sted hvis det skulle bevæge sig nogle få millimeter?
Murværk under jord mures altid med mindst murværk B eller stærkere, det er en generel regel..
Ja du kan nætte med et stål net på indersiden i pudset, hvis den nuværende puds er tyk nok..
Er du sikker på at pudset der sidder der i dag er af C kvalitet?
Murværk under jord mures altid med mindst mørtel B eller stærkere, det er en generel regel..
Ja, du kan nette med et stålnet på indersiden i pudsen, hvis den nuværende puds er tilstrækkelig tyk..
Er du sikker på, at pudsen, der sidder der i dag, er af C kvalitet?
Okay! Men er B tilstrækkelig hård i fugerne, eller er der grund til at overveje endnu hårdere? (A?)
Sikker på C-puds er jeg ikke. Men jeg synes, at den er ret porøs, og det ser ud til at stemme med beskrivelser af pudsmørtel C. Pudsen har sandsynligvis siddet der, siden huset blev bygget i 40'erne. Kan jeg blive sikker på nogen nem måde, om det er C eller noget andet? Er der grund til at overveje pudsmørtel B på væggene?
Okay! Men er B hårdt nok i fugerne, eller er der grund til at overveje endnu hårdere? (A?)
Jeg er ikke sikker på C-puds. Men jeg synes, den er ret porøs og det ser ud til at passe med beskrivelser af pudsmørtel C. Pudset har sandsynligvis siddet der siden huset blev bygget i 40'erne. Kan jeg blive sikker på en enkel måde, om det er C eller noget andet? Er der grund til at overveje pudsmørtel B på væggene?
Enig. Revnen skyldes jo ikke, at det er dårligt fuget, men på grund af en sætning i kombination med, at væggen/hjørnet simpelthen ikke er selvbærende. Så spørgsmålet er, hvor meget arbejde det er værd at lægge i det.
Så krydser jeg fingre for, at det har bevæget sig færdigt. Men jeg indstiller mig på at holde øje med området fremover for at opdage eventuelle bevægelser.
Vi har også en del revner i vores gamle hus (1920), tænkte tage fat på kælderen om et år men fik tippet at smøre noget hobbygips på i mellemtiden, enkelt og så ser man direkte om det revner igen. Man ved ikke hvorfor de er revnet, kan være gamle sætningsskader, jordforandringer osv.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.