Hej.
Sokkelhus bygget 67. På grund af en gammel vandskade (forårsaget af mangelfuld drænering -67) har min nykøbte kælder stået urørt. Det er en historie i sig selv, men det var en vandskade, der blev drænet igen, men intet blev gjort i kælderen, da en af ejerne døde pludseligt. Nu mærker jeg ingen fugt overhovedet, så det virker roligt.
Så nu har jeg overtaget det og revet alt ud.
Pudset sad som forventet ret løst mange steder, så nu har jeg banket alt løst væk.
Der er blåbeton bag, som I kan se på billederne nedenfor. Hvad gør jeg nu på væggen? Jeg vil pudse, men hvad skal jeg pudse med? Er der noget, der er mere egnet til radon? Jeg har hørt godt om gipsum, og det lyder sjovt, men er det passende, det blev en del dybe huller?
Radonværdien er på 400 nu, så ingen katastrofe men over grænsen, tænkte at supplere selvtrækket med lidt mekanisk udsugning og køre ventileret gulv i kælderen.
Gypsum kan være sjovt og klarer sig ganske vist godt i forhold til huller, men strengt ifølge regelbogen anbefales gipsmørtel ikke under jorden. Selvom dræningen nu er i orden, og du ikke mærker noget tilkommet fugt. Hvis du bruger søgefunktionen, ser du lignende tråde, hvor nogle ganske vist stadig bruger det, men du skal være opmærksom på, at et cementbaseret produkt sandsynligvis er det, der bør anvendes. Desværre en jungle hvilken puds der gælder på letbeton dog.
Med dette sagt har jeg selv brugt gipsmørtel på letbeton, både over og under jorden, og oplever den som utroligt nem at arbejde med sammenlignet med cementbaserede produkter.