Hej!
Som overskriften lyder. Jeg har revet loftgipsen ned for at lette el-arbejder, og skal nu sætte nyt loft (færdigmalede plader, af typen huntonit). Da jeg bevarede væggipsen, da jeg rev ned, har jeg nu en c:a 1,2 mm spalte mellem gips og spredt. Det nye loft er et par mm tykkere end spalten og kan derfor ikke skydes ind i den.
Hvordan mener I, at jeg bør gøre for at på den letteste måde få en pæn kant mod væggen? Skal jeg skære en gipsstrimmel ud fra væggen, sætte loftet op og derefter sætte ny gips på, eller er der en enklere måde?
Jeg har også overvejet at sætte loftet op med så lidt mellemrum som muligt og derefter fuge i samlingen, men da jeg ikke skal male loftet, er det vel ikke en mulighed?
Ja, hvis man har loftliste så er sagen jo ret let løst, bare sætte loftet op og så skjule det med loftlisten.. så jeg antager at du ikke skal have loftliste?
Afhængig af værktøjsarsenal... så kan man jo save det eksisterende gips på væggen af med en fein eller lignende med et stykke loftplade som anslag for derefter at kunne skubbe loftpladen ind over gipset...
Skal ikke dine loftsplader skrues synligt langs væggen? Sådan har jeg i hvert fald gjort med den type loft.
Jeg kan ikke se, hvordan man kan montere et loft af færdige plader uden loftliste.
Det er vel det, der er lidt af problemet... Er ikke så vild med lister, men det må måske blive det for at lette arbejdet. En tanke var at lade pladen hvile på gipsvæggene (og save væggene ned med en multimaskine til præcis den rette højde) og skrue ordentligt på de resterende tre sider, men da burde der opstå problemer på sidste række... Der må jeg i så fald fjerne lidt af gipsen for at sætte op loftet først.
Eller bliver det for tungt for gipsen at tage en del af loftets vægt?
Skal du få dit en Huntonit, bliver du nok nødt til at tage mindst en gipsvæg ned, du får aldrig op den sidste række ellers.
Min tanke var, at i sådanne tilfælde kun fjerne en strimmel (30 cm?) oppe ved loftet for at kunne "fælde op" den sidste række, for derefter at sætte ny gips op og spartle. Loftliste sparer unægtelig en del arbejde, jeg begynder at spekulere på, om det er det værd?
Er der nogen, der har et gæt på, om gipsen kan klare pladernes vægt. Jeg vil altså kun skrue på de øvrige tre sider (i hjørnerne bliver der kun skruet på to sider) og den sidste side hviler i mellemrummet mellem gipsen og loftet.
Er der nogen der har et gæt på om gipser klarer pladernes vægt. Jeg vil altså kun skrue på de øvrige tre sider (i hjørnerne bliver det kun skruet på to sider) den sidste side hviler i mellemrummet mellem gipsen og loftet.
Vi har i løbet af efteråret opsat nyt loft af plader i køkken, gang og stue på præcis den måde, der diskuteres her. Vores gamle gipsloft var mishandlet i en sådan grad, at det blev vurderet som umuligt at genoprette med en rimelig indsats. Væggene var i OK stand, så dem havde vi ingen interesse i at bruge energi på at gipse om. Loftlister er ikke godkendt i vores hjem, så dette måtte jo løses på en eller anden måde.
Vi gjorde præcis som nævnt allerede og savede gipsen efter en skabelon. Skabelonen blev lavet marginalt tyndere end en loftplade, for at skabelonen + tykkelsen af savklingen skulle blive samme tykkelse som en loftplade. Pladerne blev derefter skubbet ind i sprækken, der blev lavet, og skruet fast med skruer, hvor man kunne nå. Skruer man i feren nær kanten, så bliver der jo ingen større belastning på gipsen, så det skulle ikke være et problem. Problemerne opstår, når man kommer til slutningen af rummet. Det, der blev gjort her, var, at pladen blev savet til, så den var en millimeter smallere end afstanden mellem ferens yderste kant og rækken, som gipsen sad på. Det var muligt at skubbe pladen lidt vinklet over gipsen så langt, at det var muligt at få den forbi feren. Derefter blev der brugt nogle små huller, der var taget op i gipsen, til med et lille brækjern at bøje pladen tilbage, så feren gik sammen. Også her blev der skruet i feren så tæt på væggen som muligt, så meget lidt kraft belaster gipsen. Den eneste del, der ikke kunne løses på denne måde, var det sidste hjørne. Her måtte en lidt større del gips fjernes for at kunne få den sidste del op. De små huller blev derefter spartlet, naturligvis med afdækning på loftet. Den tynde sprække (0,5-1mm), som endelig var tilbage, blev dækket med blød fuge.
Jeg vil ikke forsøge at narre nogen til at tro, at dette er den nemmeste måde at montere et loft på. Det er også imod hvad der står i producentens monteringsvejledning (melamin kan blive beskadiget, hvis det sidder i klem og loftet varierer i størrelse med fugtighedsændringerne). Men det kan lade sig gøre, og vi syntes, det var det ekstra arbejde værd for at undgå loftlisterne, og jeg er ikke specielt bekymret for melaminet.
Nogle steder, f.eks. i hjørnerne, satte vi også lidt lim (pl400) for at holde pladen på plads og mindske belastningen på gipsen.
Jeg uploader nogle billeder af, hvordan det ser ud, efter hullerne er spartlede, sprækken er fuget, og tapetet er kommet op. (ingen supper kvalitet på billederne, men de burde kunne vise resultatet). Desværre har jeg ingen billeder fra da arbejdet stod på, så I må nøjes med min beskrivelse af fremgangsmåden. Forstår hvis det ikke er meget klart, men jeg forsøger gerne at præcisere, hvis der var noget, der var uforståeligt.