10,954 læst ·
45 svar
11k læst
45 svar
Rette bjælkelag med kiler?
Meget taknemmelig for alle svar! Hvad er formålet med nedre syllen, hvis kantbalken og gulvbjælkerne har støtte på muren med syllpapp imellem? Med venlig hilsen JohnM myrstack sagde:Netop valget af kiler her indikerer vel, at tankebanerne ikke har gået helt rigtigt. Disse spånkillar vil med skiftende luftfugtighed opløses inden for nogle år. Havde det været pallningsbrickor beregnet både for langsigtet belastning, kunne man tro, at der fandtes en tanke bag dette, men udførelse kombineret med materialevalg bliver samlet set hul i hovedet.
Væggen vil selvfølgelig sætte sig, hvis den svæver i luften over længere strækninger, hvilket er helt forkert. Dette vil selvfølgelig øges med byggeriets vægt. Gulvreglernes urjackning skal også kontrolleres med konstruktør. Hvis højden ikke tillader andet end en sådan sænket placering, kan urjackningen måske ikke undgås, men da skal fastgørelsen tilpasses derefter med fx balksko mod grundmur eller tilsvarende
Konstruktør på stedet er en stærk position til!
For at fordele vægten på en bredere overflade, samt at du får løftet de bærende bjælker fra murværket..J JohnMW sagde:
Hvem er det, der har besluttet at bygge bjælkelaget som det er nu?
Selvbygger
· Stockholm
· 8 590 indlæg
Nu har jeg ikke set helheden, men at rive hele rasket måske ikke er nødvendigt: Er det kun en stamme kan man nok løfte den med donkrafte og bygge op under...det ser jo ikke engang ud til at der er spær endnu ?Workingclasshero sagde:
Konstruktør som udelader syllen?
Det her er jo ikke engang svært!
Resten af huset og alle hundredetusinde i omkostninger vil hvile på løst grundlag, det er at smide pengene i havet.
Gør det om fra starten og gør det rigtigt.
Tag væggene ned, eller måske gør det om alt fra begyndelsen er det bedste billigste og mest seriøse forslag hidtil.
Bank lidt af fundamentet ned og form indersiden eller hvad der nu er bedst i dette tilfælde og lav en ordentlig grund og stil tilbygningen på.
Ja, det er besværligt at stille sig på tværs nu, men det vil du få igen efterhånden.
Held og lykke.
/W
Hej! Næste skridt er tagspær, men jeg har stoppet det. Ejeren skal komme ud i morgen og fremlægge en handlingsplan. Eftersom det indgik at rette muren op ved behov, har jeg svært ved at se nogen anden udvej...klaskarlsson sagde:
På min skærm vises billederne på hovedet.
Kilerne ser ud til at være stykker af spånplade.
At save hak i gulvbjælkerne på den måde må betyde, at de svækkes betydeligt.
Skru en ekstra bærende bjælke fast på muren under gulvbjælkerne er nok den enkleste løsning.
Kilerne ser ud til at være stykker af spånplade.
At save hak i gulvbjælkerne på den måde må betyde, at de svækkes betydeligt.
Skru en ekstra bærende bjælke fast på muren under gulvbjælkerne er nok den enkleste løsning.
Jeg tager det tilbage, jeg skrev før. Billederne var vendt på hovedet på min skærm. Nu når jeg ser dem korrekt, ser jeg hvor skørt det er...Nissens sagde:
Bare at gøre om tænker jeg...
Jeg tager dette tilbage, fordi jeg så billederne på hovedet og mistolkede billedet. Det er forkert gjort i bund og grund og skal laves om. Tvivlsomt at det er ok at udskære bjælkerne også…Nissens sagde:
Medlem
· Stockholm
· 4 631 indlæg
Jeg begynder at føle mig som en papegøje.....
Gør om gør rigtigt.
Jo mere jeg ser på billederne og læser, jo mere overbevist bliver jeg.
Stop arbejdet, godt!
Riv alt, ligeså godt.
Gør om, reparer, tilpas fundamentet til det kommende byggeri.
Det er supervigtigt at gøre dette som næste skridt.
Så undrer jeg mig over, hvordan aftalen ser ud, måske er det bare at følge den, så bliver det godt, eller også må den skrives om i sin helhed.
Er der en rød tråd her, hvorfor det er gået så galt?
/Workingclasshero
Gør om gør rigtigt.
Jo mere jeg ser på billederne og læser, jo mere overbevist bliver jeg.
Stop arbejdet, godt!
Riv alt, ligeså godt.
Gør om, reparer, tilpas fundamentet til det kommende byggeri.
Det er supervigtigt at gøre dette som næste skridt.
Så undrer jeg mig over, hvordan aftalen ser ud, måske er det bare at følge den, så bliver det godt, eller også må den skrives om i sin helhed.
Er der en rød tråd her, hvorfor det er gået så galt?
/Workingclasshero
Altvidende
· Västra götaland
· 10 922 indlæg


