M myrstack sagde:
Netop valget af kiler her indikerer vel, at tankebanerne ikke har gået helt rigtigt. Disse spånkillar vil med skiftende luftfugtighed opløses inden for nogle år. Havde det været pallningsbrickor beregnet både for langsigtet belastning, kunne man tro, at der fandtes en tanke bag dette, men udførelse kombineret med materialevalg bliver samlet set hul i hovedet.

Væggen vil selvfølgelig sætte sig, hvis den svæver i luften over længere strækninger, hvilket er helt forkert. Dette vil selvfølgelig øges med byggeriets vægt. Gulvreglernes urjackning skal også kontrolleres med konstruktør. Hvis højden ikke tillader andet end en sådan sænket placering, kan urjackningen måske ikke undgås, men da skal fastgørelsen tilpasses derefter med fx balksko mod grundmur eller tilsvarende

Konstruktør på stedet er en stærk position til!
Meget taknemmelig for alle svar! Hvad er formålet med nedre syllen, hvis kantbalken og gulvbjælkerne har støtte på muren med syllpapp imellem? Med venlig hilsen John
 
P
J JohnMW sagde:
Vældig taknemmelig for alle svar! Hvad er formålet med den nedre rem, hvis kantbjælken og gulvbjælkerne har støtte på muren med rempapir imellem? Mvh John
For at fordele vægten på en bredere overflade, samt at du får løftet de bærende bjælker fra murværket..

Hvem er det, der har besluttet at bygge bjælkelaget som det er nu?
 
  • Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Konstruktør som udelader syllen?
Det her er jo ikke engang svært!
Resten af huset og alle hundredetusinde i omkostninger vil hvile på løst grundlag, det er at smide pengene i havet.
Gør det om fra starten og gør det rigtigt.
Tag væggene ned, eller måske gør det om alt fra begyndelsen er det bedste billigste og mest seriøse forslag hidtil.
Bank lidt af fundamentet ned og form indersiden eller hvad der nu er bedst i dette tilfælde og lav en ordentlig grund og stil tilbygningen på.
Ja, det er besværligt at stille sig på tværs nu, men det vil du få igen efterhånden.

Held og lykke.

/W
Nu har jeg ikke set helheden, men at rive hele rasket måske ikke er nødvendigt: Er det kun en stamme kan man nok løfte den med donkrafte og bygge op under...det ser jo ikke engang ud til at der er spær endnu ?
 
  • Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Nu har jeg ikke set helheden, men at rive hele rasket måske ikke er nødvendigt: Er det kun en stamme kan man nok løfte den med donkrafter og bygge op under... det ser jo ikke engang ud til at der findes tagspær endnu?
Hej! Næste skridt er tagspær, men jeg har stoppet det. Ejeren skal komme ud i morgen og fremlægge en handlingsplan. Eftersom det indgik at rette muren op ved behov, har jeg svært ved at se nogen anden udvej...
 
  • Synes
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
P
J JohnMW sagde:
Hej! Næste trin er spær, men jeg har stoppet det. Ejeren skal komme ud i morgen og fremlægge en handlingsplan. Eftersom det indgik at rette muren op ved behov, så har jeg svært ved at se nogen anden udvej...
Lyder fornuftigt.. opdater gerne efterhånden som I kommer frem😉
 
  • Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Lyder fornuftigt.. opdater gerne efterhånden som I kommer fremad😉
Will do 👍
 
  • Synes
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Urelateret til spørgsmålet men f*n hvor beskidt. Træ skal være tørt og rent under hele byggeriet og især når det bygges ind.
Snavset træbjælke med snavs, kritiseret for at være uegnet til byggeriet på grund af fugt og urenheder.
 
  • Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
På min skærm vises billederne på hovedet.
Kilerne ser ud til at være stykker af spånplade.
At save hak i gulvbjælkerne på den måde må betyde, at de svækkes betydeligt.
Skru en ekstra bærende bjælke fast på muren under gulvbjælkerne er nok den enkleste løsning.
 
Nissens
Nissens Nissens sagde:
Ja, men der ligger en syll, og syllpapp ligger mellem kilerne og stenen. Hvordan det ser ud under syllen går jo ikke at se.

Syllen er jo ikke under hele stående reglen, om det er ok ved jeg ikke, det behøver nogen regne på.
Jeg tager det tilbage, jeg skrev før. Billederne var vendt på hovedet på min skærm. Nu når jeg ser dem korrekt, ser jeg hvor skørt det er...

Bare at gøre om tænker jeg...
 
  • Synes
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Nissens
Nissens Nissens sagde:
Hvis jeg tolker billederne rigtigt, er det rettet horisontalt, ikke vertikalt.

Kilerne ser ikke ud til at være sikrede på nogen måde.

Hvis man sikrer kilerne (gerne slår dem ind fra hver sin side også), så tror jeg, det er ok.
Jeg tager dette tilbage, fordi jeg så billederne på hovedet og mistolkede billedet. Det er forkert gjort i bund og grund og skal laves om. Tvivlsomt at det er ok at udskære bjælkerne også…
 
  • Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Jeg begynder at føle mig som en papegøje.....
Gør om gør rigtigt.
Jo mere jeg ser på billederne og læser, jo mere overbevist bliver jeg.
Stop arbejdet, godt!
Riv alt, ligeså godt.
Gør om, reparer, tilpas fundamentet til det kommende byggeri.
Det er supervigtigt at gøre dette som næste skridt.
Så undrer jeg mig over, hvordan aftalen ser ud, måske er det bare at følge den, så bliver det godt, eller også må den skrives om i sin helhed.

Er der en rød tråd her, hvorfor det er gået så galt?

/Workingclasshero
 
  • Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Det ser ud til, at højden var et problem...
 
  • Vægramme af træbjælker på betonvæg med højdeproblem, isoleringsmateriale i baggrunden.
  • Træbjælke understøttet af kileskåret træ på ujævn betonkonstruktion.
  • Synes
  • Trist
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Hvis jeg tolker billederne korrekt, er det rettet horisontalt, ikke vertikalt.

Kilerne synes ikke at være sikret på nogen måde.

Hvis man sikrer kilerne (gerne slår dem ind fra hver sin side også), så tror jeg, at det er ok.
Kilerne synes at være af spånplader???IKKE GODT
 
  • Synes
Nissens og 3 andre
  • Laddar…
Nissens
S stefan57 sagde:
Kilerne ser ud til at være af spånplader???IKKE GODT
Nej, helt skørt!
 
  • Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Det ser ud til, at højden var et problem...
Hvad er spændvidden på gulvstrøerne m t p den spinkle dimension på fastgørelsen?
 
  • Synes
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.