10,930 læst ·
45 svar
11k læst
45 svar
Rette bjælkelag med kiler?
Hej! Vi bygger lige nu om og udvider hytten delvist på eksisterende krybegrundsmur. Firmaet der bygger skulle rette muren, hvis det var nødvendigt. Det gjorde de ikke, og nu sidder der almindelige trækiler eller spånkiler under syllerne for at kompensere for ujævnheder i muren. Vil disse kiler virkelig holde til trykket, og vil niveauerne blive bibeholdt, når vægge, tag og køkken kommer på plads, og vil det holde over tid i en fugtig krybekælder uden at kilerne glider ud af deres positioner? Meget taknemmelig for jeres tanker om dette! Mvh John
Har du et billede der viser hvordan de sidder?J JohnMW sagde:Hej! Vi bygger lige nu om og ud hytten delvist på en eksisterende krybekældermur. Firmaet der bygger ville rette muren op hvis det var nødvendigt. Det gjorde de ikke, men nu sidder der almindelige trækile eller spånkile under syllen for at kompensere for ujævnheder i muren. Vil disse kiler virkelig kunne modstå trykket og holde niveauerne opretholdt når vægge, tag og køkken kommer på plads og vil det holde over tid i en fugtig krybekælder uden at kilerne kryber ud af deres pladser? Meget taknemmelig for jeres tanker om dette! Mvh John
Medlem
· Stockholm
· 4 630 indlæg
Hej, et billede ville være godt.
At ordne fundamentet er nok besværligt.
Jeg ville nok løfte med donkraft og indsætte afpassede stykker i korrekt tykkelse.
Jeg gætter på, at blot at kile det op vil give punktbelastninger, der er større end hvad kilerne eller syllen kan klare, tænk 40 cm sne og vindlaster.
/W
At ordne fundamentet er nok besværligt.
Jeg ville nok løfte med donkraft og indsætte afpassede stykker i korrekt tykkelse.
Jeg gætter på, at blot at kile det op vil give punktbelastninger, der er større end hvad kilerne eller syllen kan klare, tænk 40 cm sne og vindlaster.
/W
Det er altså et flunkende nyt bjælkelag. Jeg forstår ikke, hvordan de her kiler skal klare et langt liv uden at give efter.
Åh nej, det der holder ikke, understøttelsen skal være jævn under hele bjælken, og yderrammen skal være understøttet, da vægten fra væggen føres ned i den, ellers bliver der for meget punkttryk på bjælkerne, der sidder med 60 c/c.J JohnMW sagde:
Man plejer at have en syld under bjælkerne...
Hvis dette var gjort rigtigt fra starten, skulle man have jævnet murbåndet først med mørtel, men nu er den mulighed ikke længere til stede, og så er man nødt til at justere med understøttelse...
Bemærk, spændplademateriale anbefales ikke i denne situation...
Senest redigeret af en moderator:
Hvis jeg tolker billederne korrekt, er det rettet horisontalt, ikke vertikalt.J JohnMW sagde:
Kilerne ser ikke ud til at være sikret på nogen måde.
Hvis man sikrer kilerne (gerne slår dem ind fra hver sin side også), så tror jeg, at det er ok.
Nej, det er ikke ok med en kile fra hver side. Der skal ligge en syld under bjælkerne og under den syldpapp, der forhindrer fugtopstigning. Bjælkerne skal ligge tæt an, for at hele bjælken og yderrammen skal optage vægten jævnt, ellers risikerer du sætninger pga. punkttrykket fra kilerne…Nissens sagde:
Der er flere fejl her synes jeg. Hvis jeg tolker billederne korrekt, er det rettet horisontalt, ikke vertikalt.
Dels virker det ikke som om kilerne er sikret på nogen måde, men en mindst lige så alvorlig fejl er, at der ikke sidder noget for at forhindre fugt i at blive suget op i træet fra stenene. Kilerne og måske bjælken kan få fugtskader/råd over tid.
Hvis man sikrer kilerne (gerne slår dem ind fra hver sin side også) og spærrer fugten, så tror jeg, at det er ok.
Ja, men der ligger en syll, og syllpapp ligger mellem kilerne og stenen. Hvordan det ser ud under syllen, kan man jo ikke se.Rejäl sagde:
Syllen er jo ikke under hele den stående regel, om det er ok ved jeg ikke, det må nogen beregne.
Ja, syll i væggen som er ovenfor bjælkelaget..Nissens sagde:
Lægger med en principskitse som viser, hvordan et bjælkelag skal være opbygget..som er taget fra TräGuiden…
Kiler er ikke ok!
Muren er jo desuden skadet under. Hvorfor er de ikke begyndt med at reparere den? Derefter jævne af med mørtel under syllpappen, så minimal oppallning under er nødvendig.
Den der udskæring halverer jo styrken på en effektiv måde. Det ser helt forkert ud.
Kiler i spån vil sandsynligvis ikke holde over tid, og bliver udsat for meget høje punktbelastninger. Jeg ville gætte på, at det indebærer svaj i konstruktionen, knirkende gulve og mere som følge.
Test at se hvad der sker med en spånplade, der bliver lidt fugtig. Den bliver dårlig på ingen tid. Jeg ville undgå spånmaterialer i krybekælderen, hvor man kan.
Den der udskæring halverer jo styrken på en effektiv måde. Det ser helt forkert ud.
Kiler i spån vil sandsynligvis ikke holde over tid, og bliver udsat for meget høje punktbelastninger. Jeg ville gætte på, at det indebærer svaj i konstruktionen, knirkende gulve og mere som følge.
Test at se hvad der sker med en spånplade, der bliver lidt fugtig. Den bliver dårlig på ingen tid. Jeg ville undgå spånmaterialer i krybekælderen, hvor man kan.
Forstod ikke helt, hvad du mener med rettet horisontalt. De skulle justere muren vertikalt for at få de rette højder. Nu har de brugt kiler i stedet. Bundstokken er desuden næsten aldrig i kontakt med bundpappet og muren. Heller ikke med den regel, som væggen står på ovenover bundstokken. Bundstokken hænger altså frit både under og over.Nissens sagde: