P
J JohnMW sagde:
Sorry, jeg troede rammen kaldes syll men det er planken som skal være under rammen som er syll? Den mangler så klart også i så fald.
Ja, rammen er den del som bjælkeenderne fæstedes i, under dette skal der findes en syll..
Hvor langt er byggeriet nået?
 
  • Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Ja rammen er den del, som bjælkeenderne fastgøres i, under dette skal der være en syll..
Hvor langt er byggeriet nået?
Tak for afklaringen. Der er ingen syll da. De har bygget hele bjælkelaget og rejst væggene, dvs. et skelet. Næste skridt er tagspær.
 
P
J JohnMW sagde:
Tak for afklaring. Der er ingen syll da. De har bygget hele bjælkelaget og reglet op væggene dvs et skelet. Næste trin er tagspær.
Da ville jeg skriftligt have forklaret for dem, at de har udført bjælkelaget på en forkert måde, som vil få store konsekvenser for huset…
Tid til at stoppe og udbedre bjælkelaget, så der ikke vil opstå sætningsskader i dit hus.
 
  • Synes
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
Hej
Nu ved jeg ikke præcis, hvordan alt ser ud.
Jeg ville have savet den formodede fastgørelse i huset og skåret hjørnerne af væggene og lagt dem til side.
Repareret fundamentet og udjævnet det helt i niveau og forberedt at lægge gulvstrøerne på fundamentet, da jeg gætter på, at der er lidt problemer med gulvhøjden.
Derefter løft væggene tilbage og forankre godt.

Send gerne et par billeder af helheden.

/Workingclasshero
 
  • Synes
JohnMW
  • Laddar…
Hej! Tak for den utrolige engagement! @Workingclasshero hvordan mener du konkret at save formodede befæstelser? Postede billeder af hele byggeriet.
 
  • Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
J JohnMW sagde:
Hej! Tak for utrolig engagement! @Workingclasshero hvordan mener du konkret at save formodede fastgørelser? Postede billeder af hele byggeriet.
Billedet virkede ikke på min veterandator.
Men uden at se helheden, pille væggene ned og fix fundamentet og gulvbjælkelaget på en korrekt måde.
/W
 
  • Synes
TCG og 1 anden
  • Laddar…
T
Det ser ud som om der ligger to lag pap... jeg undrer mig over, om der findes en syllplanke mellem de lag, som resten hviler på, og kilerne bare er blevet slået ind for at løfte gulvbjælkerne til niveau, inden de er skruet fra ydersiden...?
Uanset hvad er det mærkeligt, at gulvbjælkerne ikke ligger stabilt på noget i hele udskæringen... Der er risiko for, at det vil give efter, hvis de kun sidder med gennemgående skruer... Det ville jeg i hvert fald ikke acceptere.
Ligger de kun på kilerne, er det helt forkert, både at bjælkerne har så lidt støtte, at kilerne ikke er sikrede, og at man har brugt spånkiler...

Tjek om der findes en syll under pappen, og tal med din KA, eller læs på konstruktionsplanen, hvordan det skal se ud, for det her ser ikke godt ud.
 
  • Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
P
Der er ingen syll under bjælkelaget…
En hånd peger under et træbjælkelag uden syld.
 
  • Trist
  • Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Billedet fungerede ikke i min veterancomputer.
Men uden at se helheden, tag væggene ned og fix fundamentet og gulvbjælkerne på en korrekt måde.
/W
Rejäl sagde:
Der er ingen syld under bjælkelaget…
[billede]
Hej! Jeg har talt med konstruktøren, og han har udeladt den nedre syld, da den ikke kan være på visse steder på grund af store højdeforskelle. Så byggerne har sandsynligvis taget det som en anledning til ikke at have nedre syld nogen steder. Men det betyder stadig ikke, at selve rammen og gulvbjælkerne skal svæve i luften over lange afstande?
 
  • Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
T
Rejäl sagde:
Der findes ingen syll under bjælkelaget…
[billede]
Ah! Kunne ikke se det billede... Så kommer aken i en anden situation...
 
  • Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
J JohnMW sagde:
Hej! Jeg har talt med konstruktøren, og han har udeladt den nedre rem på grund af, at den ikke kan være der visse steder på grund af store højdeforskelle. Så har byggerne sandsynligvis taget det som en anledning til ikke at have en nedre rem nogen steder.. Men det betyder vel ikke, at selve rammen og gulvbjælkerne skal svæve i luften over lange strækninger?
Man kan jo sætte spørgsmålstegn ved, hvorfor man ikke har fjernet det øverste skifte i murværket, hvem har truffet denne beslutning? For derefter at støbe en afretning, så hele bjælkelaget har fået støtte, så belastningerne jævnt fordeles på murværket..

Det kan være fornuftigt at have disse beslutninger dokumenteret for fremtidige tvister, hvis der sker sætninger..
 
Senest redigeret af en moderator:
  • Synes
TCG og 1 anden
  • Laddar…
T
J JohnMW sagde:
Hej! Jeg har talt med konstruktøren, og han har udeladt den nederste syll fordi den ikke får plads visse steder på grund af store højdeforskelle. Så byggerne har sandsynligvis taget det som en undskyldning for ikke at have en nederste syll nogen steder.. Men det betyder alligevel ikke, at selve rammen og gulvbjælkerne skal svæve i luften lange strækninger?
OK, det er en forklaring på, at der ikke er en nederste syllplanke i det mindste.

Det virker lidt usandsynligt, at det skal fungere. Bygger man hus med punktvis støtte (plintgrund) så har man jo dimensioneret bjælkelaget derefter, men ser det ud sådan her, så føles det som om de (byggerne) burde have støbt på/muret op med mørtel, så der blev støtte hele vejen. Alternativet havde vel været at fordoble rammen eller have en anden kraftigere dimension.
Gulvbjælkerne burde i det mindste ikke kun hænge i to skruer... det føles lidt småt.

Jeg tror, at konstruktør og KA burde kigge på det og komme med en udtalelse, og så må byggeren måske justere. Så om det betyder at løfte på "alt" og støbe på, eller om det går at lægge støtte under hver stående regel og under hver gulvbjælke, lader jeg være usagt.
At det fungerer nu er vel en ting, men hvordan kommer det til at se ud om 10-20 år...?
 
  • Synes
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
J JohnMW sagde:
Hej! Jeg har talt med konstruktøren, og han har udeladt den nederste syll, fordi den ikke får plads nogle steder på grund af store højdeforskelle. Så byggerne har sandsynligvis taget det som begrundelse for ikke at have en nederste syll nogen steder. Men det betyder stadig ikke, at selve rammen og gulvbjælkerne skal svæve i luften over lange strækninger?
Enig med testarn - få konstruktør/KA derud (eller send billeder i det mindste), så de kan kigge på det.
At bare placere hele bygningen på et par kiler virker ikke rimeligt. Desuden burde man sandsynligvis, hvis man har brug for at understøtte i visse punkter, men det ellers er ok, lægge syllpapir, så det ikke trækker fugt over tid.
Kiler i spån er kun for at opveje det, mens man bygger, ville jeg sige, ikke noget man vil have der bagefter. Og det er billigere at rette nu end når der kommer mere vægt på/evt. bliver mere at rive... lige nu burde man relativt let kunne løfte op rammekonstruktionen og mure/lægge syllpapir, eller lægge træ af passende dimension, så man får bedre kontakt.
 
  • Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Valget af kiler her indikerer vel, at tankegangene ikke er gået helt rigtigt. Disse spånpladers kiler vil med skiftende luftfugtighed opløses inden for få år. Havde det været opklodsingsplader beregnet både til langsigtet belastning, kunne man tro, at der havde været en tanke bag dette, men udførelse kombineret med materialevalg bliver til sammen hul i hovedet.

Væggen vil selvfølgelig sætte sig, hvis den svæver i luften længere strækninger, hvilket er helt forkert. Dette vil selvfølgelig øges med byggeriets vægt. Gulvreglernes udsnitning skal også kontrolleres med konstruktøren. Hvis ikke højden tillader andet end en sådan nedsænket placering, kan udsnitningen måske ikke undgås, men i så fald skal fastgørelsen tilpasses derefter med f.eks. bjælkesko mod grundmur eller tilsvarende.

Konstruktør på stedet er en stærk stilling til!
 
  • Synes
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
J JohnMW sagde:
Hej! Jeg har talt med konstruktøren, og han har udeladt den nederste sålbænk, fordi den ikke får plads nogle steder på grund af store højdeforskelle. Så byggerne har sandsynligvis taget det som anledning til ikke at have nederste sålbænk nogen steder.. Men det betyder stadig ikke, at selve rammen og gulvbjælkerne skal svæve i luften lange strækninger?
Konstruktør der udelader sålbænken?
Det her er jo ikke engang svært!
Resten af huset og alle hundretusind i omkostninger kommer til at hvile på løs grund, det er at smide pengene i havet.
Gør det om fra starten og gør det rigtigt.
Tag væggene ned, eller måske gør alt om fra begyndelsen er det bedste billigste og mest seriøse forslag hidtil.
Slå lidt af grunden ned og form indersiden eller hvad der nu er bedst i dette tilfælde og lav en rigtig grund og stil tilbygningen på.
Ja, det er irriterende at gøre modstand nu, men det vil du få glæde af senere.

Held og lykke.

/W
 
Senest redigeret:
  • Synes
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.