Har en murstensvæg i køkkenet jeg skal sætte vægskabe på men da væggen ikke er helt jævn må jeg først pudse den (hvor skabene skal sidde jævn, resten af væggen skal murstenen være synlig) derfor nu over til mit spørgsmål...

Hvordan gør man for at vide om væggen er lige med et vaterpas?

Når man sætter den på fx et bord så ser man jo hurtigt om det er lige men hvordan sætter man vaterpasset mod væggen for at se om væggen er lige? Har prøvet efter alle kunstens regler men mislykkedes... er det bare mig som er så dum?

• En skematisk tegning af en væg med en dør og et vindue, der viser instruktioner til at tjekke væggens planhed ved hjælp af en vaterpas.
Hvis det er vægoverfladen, som du vil have jævn for at sætte skabene op på, så ville jeg have brugt en lige regel eller en "retningsbræt" (ved ikke hvad det hedder, men der findes lige "brædder" i aluminium eller lignende), som helst er lige så lang som skabssektionen. Jeg ville nøjes med en regel, der er tilstrækkeligt lige.

Der findes også lange vaterpas, fungerer også.

Ja, lige præcis... hvor dumt af mig, at jeg ikke tænkte på, at jeg kunne bruge en lang og lige lineal. Jeg skal bare prøve at få det så lige som muligt, for murstenene, der sidder der, er ret ujævne. Min plan er at få murstenene så lige som muligt og derefter spartle dem, før jeg monterer skabene. Hvis der skulle være en lille sprække et sted, kan man måske fuge med den samme fugemasse, som er mellem murstenene, så det forhåbentlig ikke ser så dumt ud.

Tak for hjælpen, nogle gange er jeg dummere end normalt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.