Hej,
beslaget på radiatoren løsrev sig fra gipspladen. Jeg har læst, at man kan reparere det ved at skrue træ-/krydsfinerstykker fast indeni rundt om en kvadrat og derefter en gipsbid i kvadraten.
Mit spørgsmål er, hvis man gør sådan, holder det så at sætte beslaget i igen?

Hvis jeg i stedet bare skulle flytte radiatoren lidt, sætte beslaget igen i samme gipsplade, hvor langt fra hullet skal man være?

Eller skal man simpelthen udskifte gipspladen?

// Cecilia
Vægbeslag til element er faldet ud af gipsvæggen og efterladt et hul, der viser beskadiget gips og bagvæg.

Gør som du sagde i dit første alternativ, det bliver bedst.

• Synes
CeciliasHus
  • Laddar…
Tak Stefan! Kan du give mig et tip om hvilken slags skrue jeg skal bruge for at fastgøre træstykket til gipsen?
C

Almindelig gipsskrue bliver nok fint. Sørg bare for, at stykket af træplade bliver så stort som muligt (så stort du kan få igennem hullet). Så vil det holde godt.

Er det en tung vandradiator, ville jeg nok endda forsøge at få et stykke træregel igennem hullet. Så der er noget solidt at skrue i.

• Synes
CeciliasHus
  • Laddar…
Når du har lavet reparationen, kan du også lime et stykke træ mod gipsen på ydersiden, som du fastgør elementet i.

• Synes
CeciliasHus
  • Laddar…
Men så skal det jo gøres samme manøvre for samtlige beslag, og det ser jo lidt mærkeligt ud. Klart bedre at lægge strimler af plywood på indersiden, som man skruer beslaget i, synes jeg :)

Det allerbedste er jo at skrue beslagene i reglar :)

• Synes
CeciliasHus
  • Laddar…
Ja, man skulle jo ønske, at reglerne sad lidt tættere end de gør ... :)
Det er en elradiator og ikke særlig tung.

Jeg har et yngre familiemedlem, ingen navne, som er begyndt at smække hoveddøren i, så hårdt det går, når livet går imod. Hoveddøren sidder lige uden for køkkenet i samme væg som elementet. Jeg får en fornemmelse af, at smækket af tung hoveddør muligvis har bidraget til dette ....

Forresten, at sætte et gipsstykke i hullet, spiller det eg nogen rolle? Alt vil jo blive skjult af elementet senere.

Du skal jo bygge op med noget, så du får samme "højde" på væggen, ellers passer beslaget til elementet jo ikke med de øvrige. Men det behøver ikke være gips, selvom det er mest hensigtsmæssigt.

Sæt en dørbremse på døren:
Hvid dørstopper i metal med to monteringsbeslag, vist på en hvid baggrund. Designet til at holde døren på plads for at beskytte vægge og møbler.

Altså, min sidste kommentar var en fejltagelse fra min side. Jeg undrer mig alligevel om dette er den rigtige måde:

1. Stik 2 (ikke 4 vel?) krydsfinerstykker (6-8 mm) ind, som også stikker ud over hullet et stykke.
2. Skru fast med gipsskrue.
3. Tilpas gipsstykke i hullet. Fastgør med gipsskrue i krydsfiner??
4. Sæt Molly for at fastgøre elementbeslaget?

Hvis ovenstående er korrekt, gætter jeg på, at det kan blive lidt trangt for Molly. Men det ordner sig måske.

Taknemmelig for svar...

C
Jeg ville nok sørge for, at elementbeslaget også kan skrues i krydsfinerstykkerne, så du slår to fluer med ét smæk. Sav selvfølgelig hullet op lidt, så du får gode kanter at passe ind imod og får ind krydsfinerstykker, der skyder ud over hullet ordentligt.

• Synes
CeciliasHus
  • Laddar…
Hvis du saver et firkantet og lidt aflangt hul, kan du få en en krydsfinerplade, der er større end hullet, ind. Gerne 12 mm tyk. OSB fungerer også. Den skruer og eventuelt limer du i den eksisterende gips. For at holde på pladen, når du skal skrue den fast, kan du sætte en skrue midt i den for at holde fast. Den fjerner du bagefter. Derefter skruer du et stykke gips, der dækker hullet. Når du har så tyk krydsfiner eller OSB bagved, behøver du ingen molypløk, men kan bruge træskruer til elementet.

• Synes
CeciliasHus og 1 anden
  • Laddar…
Ok, EN bit (jeg som lige har lavet to 6-8...). Men jeg tror jeg forstår, så bliver siden på biten lig med længden på diagonalen af hullet. Typ. Tak for hjælp!

C
Findes ingen grund til at komplicere det unødigt, to stykker fungerer aldeles udmærket og er sandsynligvis meget lettere at få ind i hullet. Dybden plejer jo at være højst begrænset.

• Synes
CeciliasHus
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.