Marike
Ydervæggen er bygget af muret 8 cm (eller 10 cm, kan ikke huske helt), leca som er pudset. Har nogle revner i væggen, der varierer i størrelse afhængig af vejret. Tror det er trækonstruktionen, der bevæger sig. Hvordan reparerer man, så det holder? Jeg antager, at revnen går helt igennem, så jeg vil gerne gå i dybden med reparationen, så væggen bliver hel, ikke bare forskønne overfladen. Har læst om en del lim som f.eks. pl400, kan man få sådan noget ind, så man limer væggen sammen? Vil jeg så få en ny revne et andet sted? Væggen der er tale om er 12 meter lang. Er alternativet at lave en elastisk fuge midt på væggen? Jeg er ret handlingslammet lige nu og ved hverken ud eller ind. Findes der mon fagfolk på BH, der vil rådgive?

Marike
Hmm, ingen der ved det?
Nå, måske fandt jeg ud af det selv nu. Vattenglas burde kunne sprøjtes ind i revnerne, https://www.bauhaus.se/flamskyddsmedel-nitor-vattenglas-natron og lime på dybden.
Laver en prop med kapillarrør, borer et lille hul 70mm ind øverst, så er det bare at fylde på.
Er jeg for optimistisk?
Måske, men det er værd at prøve, eller?

Lyder som en mærkelig konstruktion med så tynd lecavæg? At lime tror jeg desværre ikke det mindste på. Har du noget nät i pudsen i dag?

• Synes
guggen
  • Laddar…
Marike
Stefan N Stefan N sagde:
Lyder som en mærkelig konstruktion med så tynd lecavæg? At lime tror jeg desværre ikke på overhovedet.
Har du noget net i pudset i dag?
Tja, mærkelig, måske, 9 cm er de, skal være det samme som en mursten, ca. Huset var ment til mursten, men bygmesteren, der fik opgaven, tryllede i kontrakten, så jeg fik beklædningen som tilvalg, novice og fattig som man var, blev vi tvunget til at vælge den billigste løsning, men det holder, har gjort siden 1983, malet 3 gange.
Har renset, og det viste sig, at pudset sidder, men det yderste er blevet til sand, dermed har farvelaget sluppet. Men det er kun sket, hvor der er en revne, måske har fugt trængt ind og forårsaget dette.
Var lige og købte vandglas og en lecablok, så jeg vil teste tesen.
Selvfølgelig vil jeg fremlægge resultatet, jeg kan ikke være alene om nævnte problem.
Nej, intet net.

Senest redigeret:
N
Billeder er aldrig forkerte, hvis man vil have råd.

Marike
Får vel se om jeg kan tage et billede så, men det er ikke meget at se, farven er sluppet fordi det yderste af pudset har mistet bindemiddel ved defekter. Sådan ser jeg det.
Sydsiden er nu klar til maling efter opbygning af strukturen, fandt også slup mod nord, vandret og uforklarligt, muligvis har der ligget sne mod væggen for mange år siden.
Hvad angår mit eksperiment er det igangværende, konstaterer at det limer men også at det tager en evighed og da vandglaset løber igennem, må jeg tilsætte mange gange med lang tid imellem, og det går meget vg til, så jeg lægger det projekt til side foreløbigt.
Farven jeg maler med er oprindeligt Snowcem og nu Cempexo fordi de stoppede med at sælge Snowcem i Sverige og jeg blev anbefalet Cempexo som erstatning, men jeg tror ikke det handler om farven.

Marike
Man ser tydeligt en " ås ", varmt, tørt vejr har trukket væggen sammen, dette mod syd og vest. Reparerer jeg nu, kommer revnen sandsynligvis tilbage, når trækonstruktionen bliver mere fugtig.
Sprække i en hvid væg som følge af træstommens sammentrækning i tørt vejr, med eksperimenterende reparation pågår. Revne i en hvid væg, sandsynligvis fra tørret træstamme, som trækker sig sammen i varmt vejr. Visuelt eksempel på eksperimentet. Betonvæg med synlige revner, forårsaget af tørt vejr. Billedet er en del af et eksperiment omkring træstomme og fugt.
Samt billede på igangværende eksperiment.

Marike
Bevisligt limer vattenglas lecablokken sammen. Hvor stærkt ved jeg ikke, men antager at tålmodigheden har betydning. Anser eksperimentet afsluttet. Lecablock ophængt i snor på stativ som del af eksperiment med vattenglas for at teste vedhæftningsevne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.