Perfekt, så skal jeg finde kulhammaren som findes i gemmerne og gøre dette :D

M mikewse sagde:
Perfekt då skall jeg finde kuglehammeren som findes i gemmerne og gøre dette :D
Absolut, då får du lære lidt smedearbejde. Men tag det varsomt og se hvordan pladen reagerer på dine hammerslag.
Et tip kan jo være at have et lille modhold, ind gennem hullet og hamre imod. Men det skal absolut gå fint med lette slag med kuglehammeren. Også pladen kan du enkelt banke til så den blir næsten som ny.

Hvordan går det med lampen, er den repareret og klar?

Lidt komplikationer med konstruktionen gør, at jeg bliver nødt til at bila op og støbe om betonfundamentet. Har derfor pauseret arbejdet til foråret. Poster fortsættelse da!

• Synes
Härryda2015
  • Laddar…
Hej allesammen, vejret begynder at tø op, så jeg håber, at reparationsprojektet snart kan starte igen. Lægger billeder op :D
Jeg vil jo have brug for opstående gevindstænger i den nye betonsål og derefter fastgøre stolpens bundplade med møtrikker. Men jeg kan ikke finde en passende bolt til indstøbning! Det føles lidt fjollet at bore huller bagefter og bruge ekspansionsbolte.

Er der en slags bolt tilgængelig, som f.eks. har indstøbningsflanger ligesom stolpejern til indstøbning?

• Synes
Härryda2015
  • Laddar…
Køb en lang bolt og bøj den som et L.

Almindelige skruer i grovere dimensioner duer. Alternativt gevindstang og to møtrikker i enden, som du låser i hinanden.

C
M mikewse sagde:
Hej allesammen, vejret begynder at tø op, så jeg håber, at reparationsprojektet snart kan gå i gang igen.
Ups, er naboen ikke sur over, at det snart har taget et halvt år at fikse lanternen?

Ah tak for svarene om bult-hacksen. Havde troet at der fandtes pinnbultar med støbeflanger men altså ikke :D

Det bliver nemmere med en skrue end med en bolt...

Det ser ud som rør i rørkonstruktion. Mange lodninger gør man som regel med kapillarrør. Det er nok svært at bare udskifte beskadiget del uden at forstærke i nogen form. Hvad er det for en indvendig dimension? Kan man få plads med et rør indvendigt så man kan bruge en udvendig samling uden muffe? Dette rør må heller ikke blive fladt, så lodningen brister, når det blæser.

Hvordan gik det med at reparere lampen?

Her kommer billeder fra reparationen!

Jeg kappede "bøjen" af og renkapede stolpeenderne. Jeg ville kappe så lidt som muligt af, så den ene ende var stadig lidt oval:
Oval metalcylinder oppe ved siden af en hvid beholder på et træbord, viser åben ende efter reparation og tilpasning af skarv.

Det fik jeg rettet til ved at fremstille en lille presform, som jeg satte i skruestikken:
Træstykke med rundt hul placeret i en skruestik, bruges til at forme stolpeender under reparation.

Forud for lodningen var vi nødt til at trække elkablet ud af stolpen, da kablet ellers ville brænde op af varmen. Vi bandt det sammen med en rustfri ståltråd, som vi trak gennem alle delene for nemt at kunne trække kablet tilbage bagefter:
Repareret stolpe med kabel i græsset, skarvning synlig på det nederste rør, rusten metalplade i baggrunden.
En hånd holder en kobberdel over en metalstolpe med ledning, klar til reparation. Græs og planter i baggrunden.
Metalkasse med åbning, indvendigt ses et kabel. Kassen står på græs. Kablet løber gennem et hul i bunden af kassen.

Derefter begyndte vi at samle det hele, og vi var nødt til at blødgøre samlestykkerne med lidt varme for at få dem til at passe med de ikke helt perfekt runde stolpeender. Her er samlingen opvarmet på den nederste del af stolpen:
Færdiglødede skarv på en stolpe med synlig ståltråd og elkabel, omgiven af græsplæne og en lygtepæl i baggrunden.

Her har vi opvarmet og loddet den øvre stolpedel og er i gang med at kapillærlode den nedre samling:
En person løder en samling på en metalstolpe udendørs, med elkabler synlige, ved hjælp af værktøj og materialer på græsplænen.

Her er et nærbillede af den færdige loddede samling:
Færdigloddede ledningsstolpe med synlig skarv, omgivet af græs og buske, efter succesfuld reparation og kabeltilslutning.

og her et billede af den færdigreparerede stolpe med kabel trukket ind, tilsluttet og klar:
Gadebelysning med sort firkantet lanterne, nymalet og repareret, placeret i grønne omgivelser mod en baggrund af træer og buske.

• Synes
Bo.Siltberg og 6 andre
  • Laddar…
Lidt skæv men det er ikke let at få det helt lige.

Virkelig godt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.