Muff i al ære men er det normalt rør typ normale VVS dimensioner så ville jeg nok hellere skifte hele. Grønt bliver det snart nok igen helt naturligt. Pladen ved bøjningen ser desuden ud til at have været fastloddet den også.

Lader man et nyt rør ligge ude og tisser på det nogle gange, får det hurtigt en ret god patina.

Jeg ville bede en blikkenslager eller kobbersmed af den gamle skole reparere det der. Enten skifte røret eller hårdlodde en skarvmuffe på.

• Synes
Bjober
  • Laddar…
P
Hvordan ved man sådan noget??? :rofl:

• Synes
Bjober og 1 anden
  • Laddar…
Eller gnide resten af lampen ind med ketchup og så skylle af.

Det indre rør er nu opmålt til 54 mm, hvilket som forventet er en standardstørrelse for hårde kobberrør.
Priseksempel jeg har fundet er, at et 2.5 m rør koster omkring 700:- og en samlemuffe en hund. Fortsættelse følger!

• Synes
13th Marine og 2 andre
  • Laddar…
Jeg ville tro, at en handy hen kan rette røret og få det rigtig lige og fint igen.
Glødger man kobber, bliver det rigtig blødt og formbart, selv efter afkøling. Når det så bearbejdes, hærder det igen.

B Bjober sagde:
Jeg ville tro, at en handy hen kan rette røret og få det rigtig lige og pænt igen.
Gløder man kobber, bliver det rigtig blødt og formbart, selv efter afkøling. Når det så bearbejdes, hærdes det igen.
Ville tro, at den bearbejdning koster vääldigt meget mere end at sætte et nyt rør på.

M mikewse sagde:
Det indre rør er nu målt til 54 mm, hvilket som forventet er en standardstørrelse for hårde kobberrør.
Priseksempler jeg har fundet er, at et 2,5 m rør koster omkring 700:- og en samlemuffe en hund. Fortsættelse følger!
Forslag, køb en rørpibe. Tag stolpen fra hinanden og saml, om nødvendigt for højden på hele stolpen, så samlingen bliver nede i det grove rør. Så er der ikke brug for en muffe. Det er muligt at slaglodde kant mod kant, eller konisk udvide den gamle del lidt, så der bliver større overflade at lodde mod. Bliver det for groft, er det enkelt at file lidt væk, så det går ned i det grove.
Behøver ikke være tæt og tåle kommunalt vandledningstryk, så muffen er overflødig.

B Bjober sagde:
Jeg ville tro, at en handy hen kan rette røret og få det rigtig lige og fint igen.
Gløder man kobber, bliver det rigtig blødt og formbart, selv efter afkøling. Når det så bearbejdes, hærder det igen.
Imponerende at dette kan lade sig gøre! Jeg føler ikke, at jeg selv har potentialet til at bestige denne læringskurve, men jeg vil nævne muligheden, når jeg spørger blikkenslageren. I så fald skal jeg sikre mig, at røret ikke brækker, når jeg løfter det ud.

Jeg har jo brug for at rette røret lidt ud, inden det løftes, så "knækket" slipper grebet om kablet indeni. Kan udretningen gøres uden risiko for at knække røret, når man ikke varmer?

M mikewse sagde:
Imponerende at dette kan lade sig gøre! Jeg føler ikke, at jeg selv har potentiale til at bestige denne læringskurve, men jeg vil tage muligheden op, når jeg spørger VVS-installatører. I så fald må jeg sørge for, at røret ikke går i stykker, når jeg løfter det ud.

Jeg skal jo rette røret lidt ud, inden jeg løfter det op, så "knækket" slipper grebet om kablet indeni. Kan udretningen ske uden risiko for at knække røret, når man ikke varmer?
Ja den dygtige smed, der klarer at rette det næsten afbøjede kobberrør ud og gøre det rundt igen, ville jeg også gerne se i aktion.

GoC GoC sagde:
Ja den dygtige smed, der formår at rette det næsten knækkede kobberrør ud og få det rundt igen, ville jeg også gerne se i aktion.
Føler lidt det samme. Det kan selvfølgelig lade sig gøre, men det kræver nok mere tid og penge, end hvad et nyt rør koster. Desuden er det jo næsten knækket, og det er svært at vende om. Hvis man skal rette det ud, kræver det næsten, at man driver en dor igennem det gradvist, og det er næppe udstyr, alle har.

Jeg har fået hjem skarvmuffen og er nu begyndt at arbejde med reparationen. Jeg skruede sammen nogle regler for at bøje op og holde stolpen fast med en spændebånd, mens jeg savede af det øvre stykke:

En improviseret konstruktion af træbjælker og metalplader holdt sammen med et orange spænde, sat op i et snedækket landskab.

Det gik fint, og jeg har nu spændt det øvre stykke af. Knækket har jeg bøjet tilbage tilstrækkeligt, så kablet kan løbe fint, når jeg skal trække resten af det indre rør op:

Rusten metalrør fastgjort i en firkantet plade med rød pil, der viser en fals. En kabel løber igennem røret. Udfordring ved reparation.

Men jeg har et lille problem. Det firkantede plades hul er mindre end det indre rørs diameter, og røret har en fals/forminskning (se røde pile), der passer i firkantspladen. Måske en slags vandtætning? Det er altså muligt at dreje rundt på det indre rør, men ikke at trække det op, fordi hullet er for lille...

Jeg ser nedenunder på den firkantede plade, at den er loddet fast på det ydre rør, så man kunne opvarme den for at få den af, men jeg havde håbet at undgå at få nogen med gas ud på stedet. Har nogen af jer kyndige tips til, hvordan jeg kan løse dette?

• Synes
Härryda2015
  • Laddar…
Findes der måske en teknik til lidt elegant at udvide hullet i dækpladen nu hvor røret sidder i?

M mikewse sagde:
Findes der måske nogen teknik til lidt pænt at udvide hullet i dækspladen nu når røret sidder i?
Ja du banker/smeder hullet ud ved at banke med en kuglehammer. Kobber er blødt, derfor kunne det ikke klare teenagerens sving med stolpen.
Som sagt, let som en plet at gøre hullet lidt større, du behøver ikke engang at opvarme kobberpladen. Tag det bare forsigtigt og bank rundt hele kanten.

• Synes
mikewse
  • Laddar…
R
Ja du kan "dimpla" hullet større, er almindeligt inden for homebrew communityt.
typ som mit billede nedenfor en kegle på den ene side og et større rør, der holder imod på den anden side. 2 store skiver i hver ende samt en lang bolt.

når man strammer op så åbner man hullet og kan få en stram fin udvidelse som er passende til lodning.

• Kegler og metalstang med gevind, skiver og møtrikker, komponenter til dimpling af metalhuller i et homebrew-projekt.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.