Vores datter havde Halloweenfest hjemme i den forgangne weekend, hvor der dukkede uinviterede unge mennesker op, som blev afvist. Dagen efter opdagede vi, at de på vej herfra benyttede lejligheden til at begå hærværk flere steder.

Det meste har vi kunnet løse, men en svær nød er en udendørslampe/gadelampe formodentlig fra 50'erne. Den tilhører en meget venlig ældre mand, der er nabo længere nede ad gaden. Han er meget glad for denne lampe (som blev sat op af hans egen far engang), så jeg vil virkelig forsøge at genskabe den. Se billeder nedenfor. Det ser ud til, at den bøjede stolpe er lavet af et tykt kobberrør. Alt i alt ser meget ud til at være lavet af kobber.

Har I tips til, hvordan man kan reparere?

Udskifte rør:
Jeg ser ingen skruer til demontering af forskellige dele, så jeg mistænker, at hele lampen er i "et stykke" og ikke kan demonteres nemt. Eller er der nogen, der ved, hvordan dette skulle kunne gøres?

Reparere rør:
Måske kunne man afrunde en del af det gamle rør og forsøge at samle det med basen. Måske sætte et mindre rør som forstærkning indeni? Lodde?

Gammeldags udendørslygte i metal ligger bøjet på græsplæne efter hærværk. Roden er stadig fastgjort til jorden.

Bøjet kobberlygte stolpe monteret i en firkantet metalbase på en græsplæne, set oppefra.

Bøjet kobberlampe på græs, beskadiget forankring i en lyseblå, firkantet base.

Gammel udendørslampe med tykt kobberrør, fire glassider og koppertop, ligger på en græsplæne. Siderne har struktureret glas.

Tænker at man kan gøre den 15 cm kortere?
Sidder inneröret fast i basen?

Han får kontakte sin fb, du står for selvrisiko? Lad en smed/elektriker ordne resten.
Kobberstolpe har nok ikke så stort aldersfradrag, men jeg kan tage fejl...

Med venlig hilsen, fremax

Dvillan
Trist og sørgeligt når sådan noget sker...
Er det muligt at trække den øvre stolpe op fra fundamentet? Måske kan man afkorte stolpen der, hvor den er bøjet og derefter sætte den øvre stolpe ned igen. Stolpen bliver dog lidt kortere.

Det der er garanteret et hjemmebygget lavet af en gammel rørmok. Så finder du en sådan, så fixer han lampen. Beslaget ser ud til at være lavet af en forhistorisk konge, der er slagloddet på stangen, som ser ud til at være et helt almindeligt kobberrør. Så det går at fixe. Enten kappe af det beskadigede stykke og forlænge med en ny del med en helt almindelig samlemuffe. Slangløse sammen. Eller en helt ny "stolpe". Beslaget kan smeltes løs, og en ny "stolpe" monteres. Jeg havde en gammel onkel (rørmok), der holdt på med at lave diverse forskellige lignende ting af kobberfordelere.

Det fikser man ikke selv, medmindre man lige er en gammel rørmager eller måske en blikkenslager. Røret kan jo erstattes, men skal loddes sammen med det lille kvadratiske tag samt med selve lampen.
Jeg stoler ikke på forsikringsselskabet, for de vil bare erstatte pengene med en billig skitlampe fra byggtema.

• Synes
Nötegårdsgubben og 1 anden
  • Laddar…
Efter at have set mere på billederne, ser det ikke godt ud med et nyt kobberrør.
Så min anbefaling er at skære den "beskadigede del" væk og sammensætte en ny, som går ned i "foden".
Som sagt, dette bør en VVS'er kunne klare.
Jeg som søn til en nu mere 88 år gammel VVS'er kunne nemt ordne dette. Skær så røret er rundt, en loddemuffe, fluss, tinlod og en gasbrænder. Færdigt på en time.
Det vil se flot ud med en muffe over pladen på den nedre tykkere del af stolpen.

T Thomas_Blekinge sagde:
Det fixar man ikke selv, medmindre man lige er en gammel rørmoker eller måske en blikkenslager. Røret kan godt erstattes, men skal loddes sammen med det lille kvadratiske tag samt med selve lampen.
Jeg tror ikke på forsikringsselskabet, for de vil bare erstatte penge for en billig skitlampe fra byggtema.
Det er vel ikke loddet i overgangen mellem den nedre og øvre del. Snarere bare nedstoppet, og formindskningen oppe ved lampen er kun at lodde af og sætte på et nyt rør. Men det bliver grimt. Så bedre at fikse det der, hvor stolpen er knækket.

Jeg havde repareret, pudset hele lampen blank og ladet tidens tand bygge ny patina.

• Synes
Härryda2015 og 1 anden
  • Laddar…
Fantastisk, tak for alle idéer!

Rör losstagbart:
Jeg har "følt" lidt på inderrøret som virker til at sidde fast ret godt i det nedre rør. Vil ikke tage for meget fat, før jeg har en plan, men kan blive nødvendigt at teste i næste trin.

Rörmokare:
Meget interessant om rørmokare/hjemmeprojekt og det lyder jo lovende! Jeg funderede lidt på hvad en förmänniska kung er og indså at det var en formindskning :)
Jeg vil høre mig for i bekendskabskredsen om nogen kender til en rørmokare af de gamle skole. Tips i Göteborgområdet modtages ellers gerne!

Löda skarv:
Lyder jo praktisk med en loddet samlemuffe, men hvor stærk bliver det? Det kan jo blæse godt og der bliver jo en del hævarm op til lygten som er vindfang...

GoC GoC sagde:
Efter at have set mere på billederne så bliver det ikke pænt med et nyt kobberrør.
Så min anbefaling er at skære den ”skadede del” af og skarve på en ny som går ned i ”foden”.
Som sagt, dette skal en rørmokker kunne klare.
Jeg som søn til en nu mere 88 år gammel rørmokker kunne nemt klare dette. Skær så røret er rundt, en loddemuffe, fluss, tinlod og en gasbrænder. Fixet og klart på en time.
Det vil blive pænt med et krus over pladen på den nedre grovere del af stolpen
Forstår jeg dig rigtigt, at du tænker at den påskarvede rørdel stikkes ned i bundrøret og altså ikke ses?

Hvad menes med "krus over pladen"?

M mikewse sagde:
Forstår jeg dig rigtigt, at du tænker, at den påskarvede rørbit stikkes ned i bundrøret og altså ikke ses?

Hvad menes der med "muffe over pladen"?
Enten bliver stolpen lidt kortere, hvis samlingen sættes under den firkantede plade, som er ovenpå det nedre grovere rør. Eller omtrent lige så lang, hvis muffen placeres over den firkantede plade. Jeg vil tro, at det rør, der nu er bøjet, er lige så langt som hele stolpen. Alt synes uanset at være lavet af almindelige hårde kobberrør af grovere dimension.

M mikewse sagde:
Fantastisk, tak for alle ideer!

Rør løsbar:
Jeg har "mærket" lidt på inderrøret, som synes at sidde ret fast i det nedre rør. Vil ikke tage for meget fat, før jeg har en plan, men kan blive nødt til at teste i næste trin.

Blikkenslager:
Meget interessant om blikkenslager/hjemmelavede løsninger, og det lyder lovende! Jeg spekulerede lidt over, hvad en formand kong er, og indså, at det var en formindskelse :)
Jeg vil forhøre mig i vennekredsen, om nogen kender en blikkenslager af den ældre skole. Tips i Göteborgsområdet modtages gerne!

Lodde samling:
Lyder smart med en lodded muffesamling, men hvor stærkt bliver det? Kan jo blæse godt, og der kommer en del vægtstangsarm op til lampen, som er vindfang...
En slagloddet muffesamling bliver lige så stærk som røret.
I min ungdom, i 70'erne, byggede vi pistoler af kobberrør, hvor vi loddede en femøre for at tilstoppe den ene ende.
Ladede med Kinapuffer (dengang var der 1g sortkrudt i, som smældede godt) og skød med stenkugler. I dag absolut livsfarligt, men sjovt var det :) Men man lærte sig ret meget ved at have en far med et rørværksted, hvor man kunne være og rode, når man var i 14-års alderen. At lære sig selv at svejse og lodde mv. Synes at være helt glemt i nutidens børneopdragelse.

• Synes
Fotografen og 1 anden
  • Laddar…
Lyder godt! Er det en sådan her samlemuffe vi taler om?
Kobberfarvet skarvmuff, cylindrisk form, brugt til at forbinde rør i byggeprojekter.
https://www.vvsobygg.se/sortiment/r...d-stopp-for-inv-loding-olika-dimensioner.html

Jeg har mærket lidt mere på lyktestolpen, og det indre rør kan drejes i det ydre, så det ser ud til at passe godt, at stolpen sidder løst og er stukket ned til bunden i det tykkere rør. Det bør altså gå fint at løfte det hele op, men jeg vil ikke risikere at rive kablet i røret over, så jeg må først sørge for, at det løber frit og forlænge det med en træksnor, mens vi roder med det.

OT:
Jeg er helt enig i det fantastiske ved at have haft sin barndom og ungdom i en verden uden computere, TV-spil og smartphones. Dengang beskæftigede stort set alle unger sig med at skabe eller bygge noget, der kunne ses i den virkelige verden. Jeg er fuldstændig overbevist om, at evnen til at bygge og skabe ting samtidigt skaber respekt for det, der er bygget rundt omkring en, og gør, at man f.eks. er mindre tilbøjelig til at ødelægge og vandalere. Og måske er man også mindre tilbøjelig til at udskifte et 1,5 år gammelt køkken for at vise sin egen stil. Desværre opfatter mange af nutidens børn og forældre, at tingene omkring en skabes via klik i en webshop, og deres egen kreativitet begrænses til at sende sjove billeder til hinanden på sociale medier. Jeg tror ikke, det er godt for samfundet i længden og håber, at vi før eller siden finder tilbage til, at alle skal kunne bygge ting, reparere ting og kunne dyrke deres egne kartofler.

• Synes
Gavel og 2 andre
  • Laddar…
M mikewse sagde:
Lyder godt! Er det sådan en samlemuffe vi taler om?
[billede]
[link]

Jeg har mærket lidt mere på lygtepælen, og det indre rør kan drejes i det ydre, så det lader til, at pælen sidder løst og er stukket ned til bunden i det tykkere rør. Det burde altså gå fint at løfte det hele op, men jeg vil ikke risikere at trække kablet inde i røret af, så jeg må først sikre, at det løber frit og samtidig forlænge det med en træksnor, så længe vi er i gang og arbejder.

OT:
Jeg er helt enig i det fantastiske ved at have haft sin barndoms- og ungdomstid i en verden uden computere, tv-spil og smartphones. På dén tid var stort set alle børn i gang med at skabe eller bygge noget, der kunne ses i den virkelige verden. Jeg er helt overbevist om, at evnen til at bygge og skabe ting samtidig skaber respekt for det, der er bygget omkring en, og gør, at man f.eks. er mindre tilbøjelig til at ødelægge og vandalisere. Og måske også er mindre tilbøjelig til at skifte et 1,5 år gammelt køkken ud for at vise sin egen stil. Desværre opfatter mange af dagens børn og forældre, at tingene omkring en skabes med klik i en webshop, og deres egen kreativitet begrænses til at sende sjove billeder til hinanden på sociale medier. Jeg tror ikke, det er godt for samfundet i længden og håber, at vi før eller senere finder tilbage til, at alle skal kunne bygge ting, reparere ting og kunne dyrke deres egne kartofler.
Præcis sådan en muffe er det ja.

• Synes
wagon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.