Hej,

Jeg har lige revet en væg ned mellem spisekammer og garderobe i en lejlighed, der er bygget i 1926. Væggen var ca. 7 cm tyk lavet af slagg og puds, hvis jeg har forstået det hele korrekt. I loftet er der rørvæv og puds.

Nu undrer jeg mig, om nogen har nogle gode tips til, hvordan jeg kan fylde og jævne "hullet" i væg og loft, så det ikke kan ses, at væggen har været der. Hvilket materiale bør man bruge, og findes der en smart måde at gøre dette på?

Tak på forhånd!

Nedenfor kommer et billede, hvordan det ser ud efter jeg revet ned.

Rivet vægområde mellem skab og garderobe i lejlighed fra 1926, med synlige byggematerialer som slagger og gips. Væggene er lilla og beige.

Du burde kunne bruge gipsputs. Fordelen ved det sammenlignet med almindeligt sandspackel er, at det hverken synker eller sprækker. Det bliver altså godt med det samme :)

• Synes
Tola90
  • Laddar…
Gipsputs, som sagt!
Støv af ordentligt først og fjern alt løst. På med primer (ufortyndet) og så bare på med gipsputsen.

Vær bare forsigtig, så du ikke bygger for meget ud, gipsputs kan ikke slibes ned!
Gipsputs kan påføres i flere omgange, så bedre lidt forsigtigt i starten.

Glemte at udskrive primer, selvfølgelig er det nødvendigt for at det skal hæfte ordentligt. Den gamle puds har ofte en tendens til at blive ret smuldrende efter nogle år.

For nemt at se om det er jævnt, kan du holde et stykke træ eller en BRED spartel for at sammenligne med de øvrige niveauer, der er i loftet lige ved siden af.

Tak TuXy & Forumgud for tipsene!

Vil købe og teste! Findes der mange varianter af primer og gipsmørtel? Tænkte så man ikke tager helt forkert.

Tror I, at jeg har brug for en form for armeringsnet i det åbne område i loftet? Eller hæfter gipsen direkte mod loftet?

Visse steder langs væggen er der en fuge med en dybde på mellem 40-66 mm, er det at foretrække at lægge flere lag gips i omgange? Så, at gipsmørtel klarer op til 60 mm lag.

Takker!

Nu ved jeg ikke, hvad du har for byggemarked i nærheden, men hvis du køber noget fra en af de større byggemarkeder, plejer personalet der at have godt styr på det. Der er ikke en overflod af producenter, men nogle kendte er vel typisk Finja, Knauf, Combimix, og samtlige af disse producenter er velkendte i forbrugerbutikkerne.

Angående primer så findes den sandsynligvis på samme hylde som gipsmørtlen og med samme producent. (Spørg personalet i butikken)

Jeg tror ikke, du vil få brug for noget net. Gipsmørtel har meget god hæfteevne, især når man bruger primer, og det er meget klistret. Sørg bare for at følge anvisningerne, så du får den rette blanding på mørtlen!

Du bør kunne lægge hele dybden på én gang. Alternativt, hvis du lægger lidt mindre på, nu mener jeg altså millimeter, så kan du jo faktisk lægge et lag spartel de allersidste millimeter, som du til sidst kan slibe for at få helt jævnt. Husk, som tidligere nævnt, at du ikke skal lægge et for tykt lag, da det ikke kan slibes efterfølgende. Så hellere lidt mindre og supplere med lidt spartel, hvis det er nødvendigt, er vejen at gå.

Held og lykke.

Stor tak for hurtige og udførlige svar!

Får se om jeg tør lægge resultatet op her senere :)

Selvfølgelig kan du også reparere rundt døren med gipsmørtel.

Revnen i loftet er nok sværere at reparere ordentligt uden at pudse hele loftet om, hvilket jeg formoder, du ikke vil gøre, men prøv med spartelmasse og maling, og hvis det revner igen om et par år, gentag med spartelmasse og maling. Det gjorde jeg i en gammel lejlighed, hvor det revnede, og det holdt, indtil jeg flyttede (2-3 år). Enten skyldes revnen, at du har været voldsom, da du demonterede væggen, eller også er det en naturlig bevægelse i huset, som man ikke kan påvirke. Derudover er der løsningen med at sætte væv i loftet, som dækker revnerne og optager en del af bevægelsen, men så taler vi også om et helt andet arbejde end at spartle og eventuelt fylde i igen om et antal år (sandsynligvis mange år), hvis det skulle blive nødvendigt.

Vi forventer resultatbilleder :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.