Hej,

Har en kælder hvor ydervæggene var fugtskadede da vi flyttede ind. Vi renoverede for tre år siden og jeg bankede al løs puds ned. Så gik projektet lidt i stå på grund af børn, men nu tænker jeg at gøre kælderen færdig. Der er områder på 1-6kvm og dybder på 3-50mm som skal fyldes/repareres. Dræningen har fungeret meget godt og vi har ingen fugtgennemtrængning, men eftersom det er ydervægge er der naturligt et vist fugttryk på dem, og jeg undrer mig derfor om gipsmørtel er så passende? Kan nogen give mig tips om, hvad jeg bør søge efter som løsning? Er det eksempelvis Finjas Väggspackel 360 Vägg Rot der ville fungere, eller skal jeg bruge noget andet? Jeg søger det mest brugervenlige, så prisen er sekundær i dette tilfælde. Jeg har ingen erfaring med dette, men vil gerne lære, så jeg vil ikke udlicitere det.

Alle tips/tanker modtages med tak.

/F

Hvis væggene er fugtige, så vil du have, at de skal kunne ånde. Mine tanker går derfor til enten kalk- eller K/C (Kalk/Cement) pudsearbejde. Så afhænger det vel også lidt af, hvad du har tænkt dig at gøre med væggene bagefter. Male dem? Opsætte fliser? Dække med en indervæg? (glem ikke ventileret luftspalte i så fald).

Mal med kalkbaseret maling, så de kan ånde. Intet organisk mtrl overhovedet skal være i nærheden. Det er tørt og fint nu, men om 20 år når dræningen går ad helvede til, vil jeg ikke have problemer (iøvrigt bor jeg nok ikke der om 20 år, men man skal jo planlægge som om man ville gøre det).

som jeg har forstået det, har du den gamle puds tilbage på visse dele af din væg. Så er det vigtigt at reparere/pudse med samme slags eller "svagere". Skal du ikke klinke, er kalkpuds nemmest at arbejde med for en nybegynder, tror jeg. Jeg har kun pudset med kalkpuds og kunne godt lide det - man kan arbejde uden stress over, at det stivner, inden man er færdig :). Det bliver aldrig forkert at reparere med kalkpuds, for den er svagest og sprænger/ødelægger ikke den gamle. Den har en begrænsning, at den ikke kan bære kakler. Den har en stor fordel - den slipper fugten hurtigt, og væggene ser og føles tørre ud trods moderat fugtvandring gennem. Meget velegnet i en kælder, der er berørt af jordfugt på vægoverflader nærmest gulvet :). Har testet selv og er tilfreds siden 5 år tilbage.

Begynd med et sted, der ikke ses (som øvefelt), og læg på puds med en spartel eller skånske. At kaste på som professionelle gør, er ikke det letteste, og man bliver bare irriteret over, at det meste ligger på gulvet :). Glem ikke at fugte væggen først, inden du pudser. Til sidst vil du blive overrasket, over hvor nemt det var, og hvor fint det blev. 50 mm sigt skal du lægge i 2-3 omgange.

Det nemmeste er, at du tager et stykke puds til en god byggemarked og får hjælp til at vælge reparationsmateriale. Held og lykke!
gaia

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.