Vi har bygget en veranda ind, som står på en eksisterende fundamentmur fra 1929. Verandaen har krybekælder, og i dag brækkede jeg et hul op for at sætte et 200x200 mm ventilgitter. Muren er støbt med ret sparsomt cement og fuld af natursten.

Selvfølgelig ramte jeg lige midt på en større sten. I stedet for at forsøge at sprænge den valgte jeg at tage et nyt tag lige ved siden af. Der var også sten, men lykkedes med at frigøre den efter at have brækket rundt. Således en del mere skade på muren end hvad gitteret dækker. Tanken er, at fundamentet skal pudses op, men det vil tage noget tid, da en ny trappe først skal laves. Jeg vil gerne fylde det hul, jeg begyndte med, samt bygge noget op, der ser lidt mere ud som en kanal end at man har lavet hul med kampvogn.

Mit spørgsmål til folkene er, hvilket produkt jeg bør bruge for at kunne ordne dette. Murværksmørtel og i så fald hvilken type? Eller noget pudsemørtel? Det tykkeste reparation bliver ca. 70 mm og på det tyndeste sted måske 10 mm. Hvordan ville I have gjort det?

En mur med slået hul, der afslører natursten; en hånd holder et metal ventilgaller ved siden af hullet.

En udsparing i en gammel betonmur, afslører ujævn stenbelægning indeni. Hullet er firkantet med murbrokker og jord omkring.

Ventilgitter installeret i en mur med et hul ved siden af, omgivet af knust beton og småsten. Grunden er ujævn og slidt af tidens tand.

Bedste svar

S
Duger med lidt cementmørtel, men byg ikke helt ud, da har omputsningen lidt at fæstne på.

• Synes
Bernieberg
  • Laddar…
Det blev cementmørtel og det fungerede fint. Lagde meget mere på, end man bør i én omgang, så det ville gerne skride, men fik til sidst noget fornuftigt sammen. Skal bare være nogenlunde dægdyrtæt i ventetiden på, at vi får lavet fundamentet ordentligt.

Kan vel få hos hvilken som helst murer en lille tåre frem!

Hul i grå husmur fyldt med cement, delvist repareret. Omgivet af løs jord og små sten.

Cementreparation omkring luftventil på husgrund med afskallet murværk og jord ved siden af, klar til videre grundarbejde.

S
For at gøre en lang historie kort, det du har gjort er perfekt :) tårevædede murere må du lede efter
Godt med en kvittering på det, man har gjort

• Synes
Bernieberg
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.