Jeg skal fylde huller i skorstenen på billedet og pudse den.

KC har jeg brugt nu.

Et antal spørgsmål:
1. Der sidder metalbeslag på hjørnerne. Jeg ser nogle alternativer for, hvordan de skal pudses:
- Jeg trækker pudsen af mod metalbeslagene, trækker lidt på metallet med børsten bagefter for at få den rigtige struktur
eller
- Jeg pudser 10 mm udenpå metallet med eller uden netning.

2. Jeg vil have en tynd slamning på hvælvet, så mønsteret af murstenene kan ses igennem. Min plan var at påføre med børsten alene. Når jeg testede det, ser det ud til, at det tynde lag tørrer så hurtigt, at det ikke hærder, det ligger som et støv tilbage. Hvad kan jeg gøre der, bortset fra at fugte grundigt før?
3. Hvor store huller i skorstenen kan man lade fylde med pudsemørtel alene? Nu har jeg lagt murstykker ind i dem, der er større end 10 cm og nogle cm dybe.

Slidt murstensskorsten med synlige huller klar til renovering. Delvis rigget med metalramme, belyst af lampelys i byggepladsens indendørs miljø.

M
Jajjan sagde:
Jeg skal fylde igen huller i skorstenen på billedet, og pudse den.

KC har jeg kørt med nu.

Et antal spørgsmål:
1. Der sidder metalbeslag på hjørnerne. Jeg ser nogle alternativer for, hvordan de skal pudses:
- Jeg trækker pudsen af mod metalbeslagene, trækker lidt på metallet med børsten bagefter for at få den rigtige struktur
eller
- Jeg pudser 10 mm udenpå metallet med eller uden netning.
Risikoen her er vel, at der med tiden bliver revner langs med metalprofilernes yderkanter, hvis du kun trækker af mod dem osv. Hvis du netter, modvirker det nok revnedannelse betragteligt, men murstenene kommer jo ikke til at ses igennem overhovedet da. Det ville blive rigtig flot, hvis man kunne fjerne metalbeslagene, men jeg antager, at de fylder en vigtig funktion, som de er.

Jajjan sagde:
2. Jeg vil have en tynd slamning på hvelvet, så mønsteret af murstenene ses igennem. Min plan var at trække på med børsten bare. Når jeg testede det, synes det tynde lag at tørre så hurtigt, at det ikke hærder, det ligger som et støv tilbage. Hvad kan jeg gøre derudover at fugte ordentligt inden?
Mursten suger vand hurtigt, forvand rigeligt og over en god stund inden pudsning samt eftervand også. Støvet overflade bliver det uanset hvad, du kan stryge en omgang fortyndet vattenglas for at binde støvet:

http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-utomhus/Mur--och-putsgrund-36724/

Prøv dog på en skjult overflade først, jeg ved ikke, om der bliver nogen bestående farveskiftning med Biltemas silikatgrund. Alternativt maler du med silikatmaling til indendørs brug eller kc-maling eller noget.

Jajjan sagde:
3. Hvor store huller i skorstenen kan man lade fylde med pudsemørtel bare? Nu har jeg lagt i murstensbiter i de, der er større end 10 cm og nogle cm dybe.
Det er muligt at fylde ret stort, men helst ikke tykkere end en centimeter ad gangen og noget døgns tørre imellem. Du synes at tænke rigtigt ved at lægge i murstensflis og så med mørtel rundt, det er godt. Det kaldes at "svicke"

Fint gammelt hvelv i øvrigt...

• Synes
Jajjan og 1 anden
  • Laddar…
Jajjan sagde:
Jeg skal fylde op huller i skorstenen......

2. Jeg vil have en tynd slamning på hvælvingen, så mønsteret af murstenene kan ses igennem. Min plan var bare at påføre med børsten.
Hvis du har til hensigt at bruge den som skorsten fremadrettet..... har du forankret dette med skorstensfejeren? De vil have skorstenen pudset for tætheden skyld.
Måske bedst at tjekke om det er OK at bare slamme den. :confused:

Sådan, så er det til sidst klart, næsten.
(Nu ser jeg, at jeg har stavet forkert i overskriften)

En nymalet væg med en trædør og ventil. Et rum under renovering med et lysstofrør, værktøj på gulvet, og kabler liggende på et trægulv.

Jeg valgte at trække en planke mod metalhjørnerne, syntes det blev OK. Der kommer måske små revner mellem mur og metal.
Den del gik ret nemt. Træk med planke og så koste lidt, så blev det fint.
At forsøge at slamre tyndt på hvælvet så murstenene skulle ses, lykkedes jeg ikke med. Jeg forsøgte at koste på en løs mørtel. Men murstrukturen kunne stadig ikke ses, og det blev meget ujævnt. Så det endte med, at jeg trak lidt mere på og jævnede ud med murskeen.

Malt med silikatmaling som blev meget lysere, end vi havde troet, men det må være ok.

En ventil fra Gysinge satte jeg fast med pudsemørtel bare. Ser ud til at sidde fast indtil videre.

• Synes
nypon
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.