Mac_attack
Hej!

Er der nogen, der har tips til et produkt, man kan bruge til at udbedre en ridse i rustfrit stål? (vask)
Overfladen i ridsen har noget rust.

Tak på forhånd!

Er det en poleret plade, eller børstet?
Hvis det er poleret, er der ikke meget at gøre, i hvert fald ikke som gør det bedre.
Hvis det er børstet, så kan man pudse i børstningens retning ..

Det er ikke noget, der har ligget og rustet, det kan se ud som en ridse?

Mac_attack
Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Er det en poleret plade, eller børstet?
Er det poleret er der ikke meget at gøre, i hvert fald ikke som gør det bedre.
Er den børstet så går det at pudse i børstningens retning ..

Det er ikke noget som har ligget og rustet, det kan se ud som en ridse?
Er IKEAS j--la vask :).
https://www.ikea.com/se/sv/p/vattudalen-inbyggnadsdiskho-2-hoar-m-avr-rostfritt-stal-s09158190/

Underlimmet med, så lidt af en elendighed at skifte.

Håber på, at det er noget som har ligget og rustet, tips til hvordan dette kan/bør behandles i sådanne tilfælde?

Satsuki
Mac_attack Misacsson sagde:
Er IKEAS j--la køkkenvask :).
[link]

Underlimmet med, så lidt af en plage at skifte.

Kryds fingre for, at det er noget, der har ligget og rustet, tips til hvordan dette kan/bør behandles i sådanne tilfælde?
Svinto?

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Mac_attack
Satsuki KristinaRT sagde:
Svinto?
Joker du eller er det seriøst? Tænker at det er det sidste man vil bruge?
Udbedre ripen med hundredvis af nye? :D (i øvrigt smart, da drukner den lidt i mængden)

Satsuki
De gange jeg har fået rustpletter på rustfrit/vask/ho er det det eneste, der har hjulpet.
Men hvis den er blankpoleret, forstår jeg, hvis man ikke vil teste....

MultiMan
Mac_attack Misacsson sagde:
Joker du, eller er det seriøst? Tænker at det er det sidste, man vil bruge?
Udbedre ridsen med hundredevis nye? :D (iofs smart, da drukner den lidt i mængden)
Den rigtige slags Svinto indeholder sæbe, som beskytter overfladen fra direkte kontakt med stålulden. Sørg derfor altid for at have vand og skum messingen grundigt op. Som jeg husker det, står det på pakken.

Edit: https://www.orkla.se/brands/svinto/

"For at bruge Svinto, tag et stykke ståluld eller en portionspude og fugt den lidt med vand. Klem den grundigt, så stålulden skummer op. Så er det bare at begynde rengøringen."

• Synes
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
Satsuki KristinaRT sagde:
De gange jeg har fået rustpletter på rustfrit/vask/ho er det det eneste, der har hjulpet.
Men er den blankpoleret, forstår jeg, hvis man ikke vil teste....
Læste netop, at "Oxalsyra" skal være rigtig godt mod rustpletter, noget du har testet og sammenlignet med?
Eksempelvis: https://www.bauhaus.se/oxalsyra-nitor-600g

Satsuki
Det er nok ligegyldigt hvilken syre man bruger, det er kun pH-afhængigt....
nej, har kun testet citronsyre. Det er godt mod kalk, ikke rust.

• Synes
Mac_attack
  • Laddar…
Svinto fungerer godt, hvis det er en rustplet... Tryk ikke for hårdt bare..

• Synes
Mac_attack
  • Laddar…
Der findes specielle midler til at polere med. Fik med en tube Blanco polish til vores rustfrie køkkenvask, ståluld var NO-NO ifølge Landskrona rustfri.

• Synes
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
A AndersS sagde:
Der findes specielle midler til at pudse med. Fik med en tube Blanco polish til vores rustfri køkkenvask, svinto var NO-NO ifølge Landskrona rostfria.
Efterlader den en "repareret" overflade efter sig, eller er det til rengøring?

På båden fungerer i hvert fald oxalsyre rigtig godt for at fjerne de brune belægninger, der bliver. Det bruges også til at fjerne flyverust på fx biler, så jeg ville helt sikkert have prøvet det.

Ved man bare, hvad man gør, så spiller det vel ingen rolle, hvordan man gør det? Man skal dog tænke på, hvordan skaden ser ud. Er pladen 1mm tyk og ridsen er 0.2mm dyb, så skal man nok slibe ganske længe, hvis den skal forsvinde, og så er det som vanligt. Man skal begynde med groft og så gå opad til samme overfladefinish som det øvrige, men det er nok ikke let. En lille ridse, der ikke går i dybden, kræver selvfølgelig mindre arbejde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.