Medlem
· Västra Götaland
· 780 indlæg
Antag at man har lidt råddent træ på en ikke-bærende detalje, som eksemplet på billedet.
I stedet for at gøre det på den rigtige måde (dvs. erstatte hele træet eller save og lave en frisk del og passe den ind), er der ingen god træspartel eller noget, man kan smøre på, som desuden stopper forrådnelsesprocessen?
Baggrunden er, at vi har nogle planker i hegnet på vores terrasse, som er begyndt at blive ret råddent i den nederste del, og det er ret meget arbejde at skifte dem...
/når det ikke er så vigtigt, har man råd til at være doven
I stedet for at gøre det på den rigtige måde (dvs. erstatte hele træet eller save og lave en frisk del og passe den ind), er der ingen god træspartel eller noget, man kan smøre på, som desuden stopper forrådnelsesprocessen?
Baggrunden er, at vi har nogle planker i hegnet på vores terrasse, som er begyndt at blive ret råddent i den nederste del, og det er ret meget arbejde at skifte dem...
/når det ikke er så vigtigt, har man råd til at være doven
At stoppe forrådnelse kan du kun gøre ved at fjerne det, der er råddent, og derefter udtørre det, der er tilbage, inden du erstatter det fjernede.
Hvis du vil bruge en midlertidig (og det vil være midlertidigt) løsning, er det muligt at anvende plastisk træ, men sørg for at skrabe malingen af og lade træet tørre så meget som muligt, inden du spartler og maler igen.
Hvis du vil bruge en midlertidig (og det vil være midlertidigt) løsning, er det muligt at anvende plastisk træ, men sørg for at skrabe malingen af og lade træet tørre så meget som muligt, inden du spartler og maler igen.
Findes ingen genveje her, vil snarere sige at en genvej accelererer processen i stedet for at løse problemet. Nu er jo billedet taget meget tæt på, men af det du beskriver lyder det som noget man gør på en eftermiddag.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 indlæg
Tak for alle svar! 👍
Som jeg mistænkte, men det gør det ikke sjovere... 😆
Som jeg mistænkte, men det gør det ikke sjovere... 😆
Medlem
· Blekinge
· 12 232 indlæg
Sav alt det grimme væk, pensl lidt olie på og se glad ud. At reparere kan man gøre, når man ikke har vigtigere ting at lave. Grim-reparation er bare spild af tid og penge. Deklarer det som kattelem.
At det er rådnet er bevis på, at det har været for fugtigt. Rådnet træ suger desuden lettere endnu mere vand op, det bliver som en vaskesvamp. Då udsætter du øvrigt træ længere inde i konstruktionen for mere fugt og risiko for svampeangreb. Vil/kan man ikke skifte hele brættet, så sav det beskadigede ud og saml nyt ind. Hellere grimt end farligt. Og forsøg at holde fugten væk.
Klik her for at svare

