Hej

Jeg har virkelig forsøgt at finde noget information på forummet her, men har ikke kunnet finde et entydigt svar på mit spørgsmål.

Jeg skal bygge en enklere toilet i et kælderrum og har en VVS'er til hjælp med al VVS-installation. Derimod har jeg tænkt mig selv at fliselægge den ene væg, mens jeg lader ydervæggen være "naturlig", bare malet over med en diffusionsåben maling. Væggen i spørgsmålet er pudset og i god stand, jeg tolker det som, at de rigtige materialer blev anvendt ved byggeriet for fyrre år siden. Derimod gik et par flager af pudsen løs, da jeg skulle rive den pladsbyggede hylde, som fandtes i rummet. Man havde spikret den fast i plugge i den pudsede væg, og et par steder fulgte væggen med, da jeg rev hylden ned.

Et källarrum med en grönmålad vägg som viser skader i pudsen. En varmvattenberedare står foran væggen, omgivet af rør og målere.

Spørgsmålet er, er der nogen nem genvej man kan tage for at reparere de skader, der er opstået? Jeg har læst om sk gipsspartel, men er ikke sikker på, om det er det rigtige på en ydervæg. "Plamagerne", der opstod, er måske maksimalt syv cm i diameter, i øvrigt er væggen i fin stand. Kan man eventuelt nøjes med at pudse bare der, hvor skaderne er opstået? I så fald, hvilken puds anbefales?

Ambitionsniveauet er nok ikke lige så højt som for andre badeværelsesrenoveringer. Derfor føles det ikke umagen værd at lade hele væggen blive pudset op. Det er i kælderen på et sommerhus, og toilettet skal bruges som ekstratoilet. Der bliver således kun en toiletstol og en håndvask i et rum, der i dag huser vandpumpe, koldtvandscisterne og varmtvandsbeholder. Rummet er derfor allerede et "vådrum", med malet betongulv og gulvafløb.

Væggen er håndpudset, charmerende ujævn i strukturen, og dens karakter en del af helheden til det tænkte færdige resultat.

• Rum med en grønmalt væg, nogle pletreparationer og en metalbeholder. Væggen har afskallet puds og rummet har et betongulv.
Jeg ville pudse med lidt pudsemørtel, og når det har tørret lidt, udjævne kanterne med en børste eller en grov pensel... prøv dig frem et sted, hvor det ikke ses så tydeligt.....

Gør underlaget omkring skaden ordentligt vådt, tilsæt c-bruk. Vent en halv time, sprøjt lidt vand på og børst overfladen ved reparationen med en stor pensel, indtil det ser godt ud. Så ville jeg have gjort det.

Hvilken type maling er det, der sidder der i dag? Jeg har præcis den samme fine nuance i min kælder og er nysgerrig på, om den er åben, så jeg kan male over den, eller om jeg skal skrabe den af, inden jeg maler med ny åben maling.

Ikke den fjerneste idé om hvilken farve der sidder. Sandsynligvis er den diffusionsåben, da jeg ikke har set nogen skader på malingen, som man ellers ville. Sandsynligvis er det malet engang i husets barndom i begyndelsen af halvfjerdserne. Jeg havde helt enkelt tænkt mig at male over malingen med en anden diffusionsåben maling.

Tak for tipsene. Hvor får man fat i dette "c-bruk" og hvilket mærke er mest pålideligt? Forsøgte at google, men fandt ikke noget entydigt svar.

M
Keexet sagde:
Ikke den fjerneste idé om hvilken farve der sidder. Sandsynligvis er den diffusionsåben, da jeg ikke har set nogen skader på farven, som ellers ville opstå. Sandsynligvis er det malet engang i husets barndom i de tidlige halvfjerdsere. Jeg havde helt enkelt tænkt at male over farven med en anden diffusionsåben maling.

Tak for tipsene. Hvor får man fat i dette "c-bruk" og hvilket fabrikat er mest pålideligt? Forsøgte at google, men fandt ingen entydige svar.
Finja eller weber. "puds mørtel c" eller "puds- og murermørtel c". Valgfri byggemarked. Det går fint med billigere mørtel fra byggmax eller cheapy etc også.

For at supplere de gode tips du har fået, kan du bruge en våd opvaskesvamp, hvis du synes det er svært med pensel.

MaxPax sagde:
Finja eller weber. "putsbruk c" eller "puts- og murbruk c". Valgfri byggemarked. Det går fint med billigere bruk fra byggmax eller cheapy etc også.

For at supplere de gode tips du har fået, kan du bruge en våd svamp, hvis du synes det er svært med pensel.
Cheapy sælger Webers Mur og putsbruk C samt Handputsbruk C til rigtig gode priser.
Beijer var næsten dobbelt så dyr på Mur og Putsbruk C.

M
P-plats sagde:
Cheapy sælger Webers Mur og pudsbrud C samt Håndpudsbrud C til rigtig gode priser.
Beijer var næsten dobbelt så dyr på Mur og Pudsbrud C.
Å f-n. tommelfinger op for cheapy.

MaxPax sagde:
Å f-n. tummen opp for cheapy.
Det sure var bare at de ikke har Mur og putsbruk C på deres hjemmeside så det købte jeg hos Beijer...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.