Jeg har brug for hjælp til valg af beton-/mørteltype til at reparere indersiden af mine kældervægge.
Huset er bygget i 1926, og fundamentet består af stampet eller støbt beton, store sten er iblandet i hvert fald. Huset blev bygget og beboet af en af Malmøs senere større bygningsingeniører. På indersiden af disse vægge har der siddet et tyndt lag med mørtel, ser det ud som, men siden 60'erne har det været dækket med asbestplader og gipsplader. Når jeg nu fjerner dette, falder mere end pudsen af, og jeg får altså også huller i væggen, der skal fyldes op.
Væggene har jeg tænkt at male med silikatmaling og/eller beklæde med fliser. Lidt forskelligt i de forskellige rum i kælderen. Jeg har altså tænkt at forsøge at genskabe den naturlige fugtvandring/udtørring, som kælderen havde fra starten. Kælderen holdes opvarmet til omkring 18 grader, når det ikke er sommer. Nogle gange kan man se, at der ved meget regn kommer lidt fugt ved pladen. Men det er næsten helt ophørt, efter jeg ombyggede afløbet fra varmepumpen, så det ikke løb i jorden udenfor.
Huset er ikke drænet siden slutningen af 60'erne, hvis overhovedet dengang. Der blev i hvert fald gravet nye betonrør ned til tagrenderne og nedløbsbrøndene, og disse ser ud til at fungere. Jeg har heller ikke nogen store planer om at dræne, medmindre det virkelig skulle vise sig nødvendigt. Ved sidste års oversvømmelse kom der en centimeter vand ind, som blev stående i et af rummene, hvor der ikke er gulvafløb. Her vil jeg sandsynligvis støbe en ny brønd senere. Så huset står jo imod selv ekstreme mængder regn ret godt.
Nederst på væggen er der pålagt en ret hård beton, cirka 15 cm op, og den sidder meget godt fast. Den har heller ikke været indbygget af eternitpladerne og er således blevet luftet godt.
Jeg forestiller mig at reparere væggene med en slags cement og har ikke de helt store krav til overfladestrukturen. Om end måske i flere omgange på grund af tykkelsen. Øvrige vægge i kælderen er af mursten, og dem tænker jeg at reparere med kalkmørtel.
Her er en enkel bygningsbeskrivelse af huset, den eneste der er tilbage. Der specificerer man det som cementbeton og frem for alt skelner man mellem cementbeton, kalkpuds og cement. Kan det fungere med puds-brug B ( http://www.weber.se/fasad-puts-och-...murbruk/weberbase-222-mur-och-putsbruk-b.html ) eller bør man gå op eller ned i klasse. I betragtning af at man skelner mellem cementbeton og kalkpuds, burde der ikke være specielt meget kalk i cementen i ydermuren.
Absolut ikke stærkere end C-mørtel. Hvis væggene er meget løse, kan det også blive for stærkt, men hvis du er omhyggelig med at fjerne alt, der er løst, burde C-mørtel fungere. Hvis du vil pudse på rigtig svagt underlag, bør du vælge D-mørtel. Dvs kalkmørtel. Men så er det ikke så godt at male med silikatmaling.
Hvad valgte du, og fungerede det godt?
I vores hus fra 1920 ser indervæggene i kælderen lignende ud. Blandede sten, og det føles som om jeg med lidt vilje kunne banke hele indervæggene ned, før jeg finder noget rigtig fast materiale.
Ydervæggene er derimod muret med mursten, så de virker prima.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.