Jeg har skiftet vinduer i min pudsede letbetonvilla fra 1965. Efter renoveringen skal pudsen genoprettes rundt om alle vinduer.
Der er tale om en ca. 5 cm bred kant rundt om alle vinduer, hvor jeg ønsker, at pudsen skal ligne den resterende facade, altså sådan lidt knoppet (som om pudsen er kastet på væggen).

Er det muligt at gøre dette på en nogenlunde enkel måde for en "normalt" handy person med et godt resultat? Det der med pudsning virker jo ikke helt let, når man læser i de øvrige tråde på forumet?

/A
 
  • Synes
rohah
  • Laddar…
Svært at få det lige da du skal have samme sten-materiale som man brugte.

Jeg har også skiftet nogle vinduer samt sat en vinduesdør i, skal skifte yderdøre i dag.

Hos mig - Rundt om mine vinduer er der et lille stykke af pudsfasaden som er glat som en lille ramme ca 5 cm, så jeg tænker at bruge vinkelsliberen med diamant-skiven og slibe ned den ru puds så det bliver en ramme også på vinduesdøren - så pudse mod karmen.

Man skal nok have en blød fuge mod karmen, så en slags afstand med en masonit eller lignende tænkte jeg at bruge for at skabe en sprække som den bløde fuge skal ligge i.

Kan du have en lille ramme i pudsen rundt om dine vinduer?
 
Hvis vi forudsætter, at du kender trinene for at pudse, så...
Pudse og skure. Så har du en lille plade, hvor du har slået en masse søm igennem og passende et håndtag på den anden side. Riv forsigtigt i pudsen (når den begynder at blive ret tør), så børster du den af med en tør børste/pensel. Du må prøve dig frem for at finde det rette tryk og sømtæthed for at efterligne den gamle puds.
Ellers lav en ramme og pudse glat ;)
 
det er bare at prøve og give det et skud. jeg har formået at pudse en hel hal uden nogensinde at have set et pudsebræt før. det tog godt nok et år, men det skyldtes mere dårlig planlægning og lav arbejdsmoral ;D

det er en fordel, hvis du ved, hvilken slags puds huset tidligere er blevet pudset med. hvis du er heldig, står det i f.eks. inspektionsrapporten

giv den gas
 
Jeg ville nok have valgt "EgenHärd:s" løsning, men ikke brugt diamantværktøjet... det kan blive for meget... At reparere i en spritpuds pænt er umuligt! For at vide, hvordan du skal gøre, må man vide, at den - som du beskriver - spritpudsede væg ikke er plastmalet (tag en flage af overfladepudsen og brænd den - lugter det, er der plastik - den skal i så fald fjernes (mejsel?) Vask og skrub området, du vil gøre glat - forhåndsvand - grund med et A-mørtel beregnet til letbeton (f.eks. serpo 105) - reparér skaderne med en B-mørtel beregnet til letbeton (f.eks. serpo 130) - lav den glatte overflade med en C-mørtel beregnet til letbeton (f.eks. serpo 131) Held og lykke!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.