Erik-R
Hej, jeg har fjernet et gammelt køkken og fliser. Tapetet fulgte med og store dele af pudset. Der er endda huller helt ind til rør/gips og tømmeret bagved nogle steder. Hvordan skal jeg reparere det? Væggen er altså indendørs og består af puds (hvilken slags?) - rør/gips - stående træplanke (45 cm x 125 cm). Jeg tænkte, at vi nok må tapetsere over for at få en pæn overflade, efter jeg har repareret væggen. Er pladegips, 6 mm en mulighed? Erik

Hvis du vælger at pudse væggen op, kan jeg næsten love, at det er kalkmørtel, du skal bruge. Det kan købes færdigblandet i byggemarkedet, du tilsætter kun vand. Det kan også laves selv, der findes sikkert information om dette på google.

Held og lykke

Kalkmørtel er det med al sikkerhed. Det er nemt at mærke, hvis du tager et lille stykke i hånden og klemmer om det. Bliver det til pulver, så er det kalkmørtel, og så er det det, du skal bruge. Er det mørtel med cement i, er det meget sværere at pulverisere mørtlen, og så kan du bruge en C-mørtel. Bank alt det løse ned, inden du begynder at pudse, og så er det bare at fortsætte som normalt. Bredspartl så væggen, så skal du se, at det går fint at tapetsere på.

6 mm gips er et alternativ, især hvis du ønsker at benytte muligheden for at lave kanaler til indbygget el i væggen. Men det medfører lister, foder mm.

Det går fint at bruge gipsmørtel, det koster ca. 100 kr for 25 kg og rækker længe. Bland i en lille skål nogle håndfulde ad gangen med vand og reparér med, det kan repareres meget tykt (men med længere tørretid), alternativt flere lag over flere dage. Afsluttes med almindelig spartelmasse (medium).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.