Hej,
Min mand og jeg har startet et projekt, hvor vi har åbnet en gipsvæg fra ca. 10 cm over gulvet og op til ca. 1 meters højde langs hele væggen (skråskåret, for det er i en trappe). Min mand har påtaget sig en stor del af arbejdet med at ordne el og lidt andet, og jeg er (desværre :seenoevil:) blevet ansvarlig for at få på plads nye gipsplader, spartle og male. Jeg føler mig ret tryg ved spartling og helt tryg ved malingen, men hvordan søren fastgør man gipspladerne? Der er nogle lodrette reglar, men der er intet horisontalt at fastgøre på. Saver man reglar/planker til og skruer fast i samlingen? Jeg har læst om OSB-plader? Er der andre tips? Jeg er virkelig helt ny på dette (og det er min mand også, ellers havde jeg spurgt ham altså :)). Gode råd modtages med tak!

Hej, pladen skrues fast i reglen. OSB bruger man, hvis man vil have noget solidt at fastgøre skruer i (til fx tv). 60cm c/c skal fungere for kun gips. Enkelgips fungerer, hvor det får lov at sidde i fred...

hvis du kan lægge et billede op, hvordan det ser ud, skal du nok kunne få hjælp. I har altså kun kappet en del af eksisterende gips for at gøre noget i væggen, og nu vil I lukke den igen, typ ligesom før, stemmer det?

• Synes
Eva Roos
  • Laddar…
P Peter_Bromma sagde:
om du kan lægge op et billede, hvordan det ser ud, skal du nok kunne få hjælp. I har altså bare skåret en del af eksisterende gips for at lave noget i væggen og nu vil I lukke det igen, typ ligesom før, passer det?
Det passer præcis! Her kommer to billeder. Som du kan se, er der nogle regler, så der burde det være ret "straight forward", men hvordan gør man i overkant og underkant? (plasten, der sidder der nu, er kun provisorisk beskyttelse for at holde isoleringen på plads, så den skal ikke forblive).

• Trappeopgang med trægulv og gelænder. Midlertidig plast dækker væg og isolering. Synlige trælægter langs væggen for konstruktion.
  • Trappeopgang med midlertidig plastdække og synlige træreger bagved; plastik fastholder isolering på plads.
P
S sofiaviola sagde:
Skærer man til reglar/planker og skruer fast i samlingen?
Præcis, skru en brædt/pladebit i samlingerne som binder pladerne sammen.

Handyman 1 sagde:
Præcis,skruv en bræt/pladebit i samlingerne som binder pladerne sammen.
Skruer man den bit i de reglarne som sidder der? Så at den er lidt bag den gipspladen som er tilbage og også plads nok til at fæstne ny plade på?

S sofiaviola sagde:
Skruvar man den biten i de reglarna som sitter där? Så att den är lite bakom den gipsskivan som är kvar och också plats nog för att fästa ny skiva på?
Ja, sæt en regel bagved som begge gipsplader mødes på.
Og fase af gipspladen som sidder der nu, så du kan lægge en glasfiber/papirstrimmel i samlingen.
Så spartle med gipsmørtel.
Ikke sjovt at gøre arbejdet 90% omhyggeligt og få en synlig revne bagefter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.