Rev for nylig gipsplader ned i et af rummene og opdagede, at der under dette var der et loft i perlespont nedenunder, som for det meste er i fin stand, bare behov for at fjerne afskallet maling og male om.

Problemet er, at den tidligere ejer af huset, som satte de loftsplader op, vi nu har revet ned, også "fræsede" el ind til loftslampen og i den proces ødelagde en længde af perlesponten for at få plads til elkabel til lampen.

Vi har fundet en ny perlespontmodel, vi tror matcher den gamle, og undrer derfor, om nogen har erfaring med at erstatte panelbrædder midt i loftet. Vi tænker, at det bør være muligt at save den del af perlesponten væk, der møder de andre brædder, og stadig få et ret sømløst udseende af loftet.

Har nogen erfaring med dette?

• Loft med fjernet loftplader, afslører lys perlespont under, nogle sektioner mangler. Bøger på en hylde og lys fra vindue til højre.
  • Gammelt loft med flagnende maling og synligt el-installation. En del af perlestavloftet er beskadiget, forberedt til reparation og maling.
  • Ødelagt loftpanel i pärlspont med åbne ledninger til en lampe, afslører spor af tidligere installationer, ellers i rimelig stand.
Ikke lavet præcis den reparation, men jeg synes, det ser gennemførligt ud. Det sværeste er nok at finde en perlestaf, der passer præcist.
Sav begge brædder og lirk et stykke træ indunder, som du kan sømme begge ender af både den nye og gamle perlestaf på. Lim måske også enderne. Så blød fugemasse og maling.
Hvordan vil I gøre med el? Udenpåliggende eller slet ingen lampe?

VLJ VLJ sagde:
Ikke gjort netop den reparation, men jeg synes det ser gørbart ud. Det sværeste er nok at finde et perlespor, der passer præcist.
Skær begge brædder og lirke et stykke træ ind under, som du kan sømme både den nye og gamle perlespors kortside på. Lim måske også kortsiderne. Så blød fugemasse og maling.
Hvordan vil I gøre med el? Udenpåliggende eller slet ingen lampe?
Ikke sikker på, at jeg helt forstår din løsning her. Hvad er træstykket under brædderne til for? Har læst noget om, at nye panelbrædder oftere har en mindre dybde end gamle, er det derfor?

Limmet og blød fugemassen gætter jeg på er for at få en pæn overgang mellem det gamle og nye bræt. Godt tip, enten gør vi det sådan, eller også skifter vi hele brædderne, der er dårlige, ikke kun den dårlige del.

Vi tænkte på at satse på udenpåliggende el. Huset er gammelt, så det er alligevel tidstypisk.

Nej altså for at have noget at kunne fastgøre kortenderne på. Men selvfølgelig, at udskifte hele brættet er jo lettere, hvis det passer. I kan jo lægge en strimmel masonit under for at få den rigtige dybde, hvis det er forskelligt.

VLJ VLJ sagde:
Nej altså for at have noget at kunne spikre kortenderne på. Men visst, bytte hele brættet er jo lettere, hvis det passer. I kan jo lægge en strimmel masonit under for at få den rigtige dybde, hvis det adskiller sig
Aha, så er jeg med. Godt tip, tak!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.