Hej!
Jeg har en væg, der bulede meget ud, og jeg havde ingen idé om hvorfor, det viste sig at være, fordi pudset havde løsnet sig på et større område. Den underliggende væg er letbeton (tror jeg). Har fået tips om bare at fylde hullet med noget tømmer og skrue gips op for at dække det, der er beskadiget, og eventuelt holde resterende puds på plads, hvis det skulle finde på at løsne sig også. Pudset, der er tilbage, ser ud til at sidde helt okay (?) men har ikke meget styr på det.
Jeg har nu revet alt løst puds ned og har nogle overvejelser om, hvordan man kan rette væggen op på nemmest mulige måde. Vil gerne påpege, at jeg er en total nybegynder, når det kommer til renovering generelt, så jeg håber, jeg kan få nogle idéer og tips her.
Jeg har en væg, der bulede meget ud, og jeg havde ingen idé om hvorfor, det viste sig at være, fordi pudset havde løsnet sig på et større område. Den underliggende væg er letbeton (tror jeg). Har fået tips om bare at fylde hullet med noget tømmer og skrue gips op for at dække det, der er beskadiget, og eventuelt holde resterende puds på plads, hvis det skulle finde på at løsne sig også. Pudset, der er tilbage, ser ud til at sidde helt okay (?) men har ikke meget styr på det.
Jeg har nu revet alt løst puds ned og har nogle overvejelser om, hvordan man kan rette væggen op på nemmest mulige måde. Vil gerne påpege, at jeg er en total nybegynder, når det kommer til renovering generelt, så jeg håber, jeg kan få nogle idéer og tips her.
Afhænger lidt af hvilke krav du har. Hvis det skal blive glat og pænt, er det nok lettere med gips, hvis man er uerfaren. Hvis du ikke vil bygge på så meget, findes der renoveringsgips der er 6mm.
Hvis man derimod er dygtig til at pudse, er det hurtigt gjort her.
Personligt ville jeg have lagt på gips, hvis det ikke var i kælder, garage eller et sted, hvor man alligevel ikke opholder sig så længe.
Hvis man derimod er dygtig til at pudse, er det hurtigt gjort her.
Personligt ville jeg have lagt på gips, hvis det ikke var i kælder, garage eller et sted, hvor man alligevel ikke opholder sig så længe.
Mener du da at bare dække over hullet som det er med renoveringsgips? tænker at jeg har brug for noget materiale imellem, hvor jeg fastgør skruerne, så gipset bliver nogenlunde lige i det mindste?Tswl sagde:
Det afhænger lidt af, hvilke krav du har. Hvis det skal være glat og pænt, er det nok lettere med gips, hvis man er uerfaren. Hvis du ikke vil bygge på så meget, er der renoveringsgips, der er 6 mm.
Hvis man derimod er dygtig til at pudse, så er det her hurtigt gjort.
Personligt ville jeg have lagt gips på, medmindre det var i kælderen, garagen eller et andet sted, hvor man alligevel ikke opholder sig så længe.
Renoveringsgips er så tyndt, så det vil nok svigte og let gå i stykker, hvis man læner sig mod det f.eks., så du må nok forsøge at lægge noget bagved. Er det en helt tør indvendig væg, kan man tage næsten hvad som helst, der har omtrent samme tykkelse som den resterende puds, f.eks. et stykke (eller nogle stykker) gipsplade, OSB eller masonit (har man renoveret et stykke tid i gamle huse, så plejer man at begynde at gemme lidt sådan noget til netop disse lejligheder
). Det behøver ikke dække hullet perfekt, men skal give støtte i en nogenlunde stor del af hullet. Helst langs loftet også, så det er stabilt der til spartling eller malerfuge.
Apropos det der med helt tør... det er vel ikke en kældervæg? I så fald bør du ikke have noget organisk på den, som f.eks. papiret på gipspladen. Så er det nok pudsning, der gælder alligevel.
Apropos det der med helt tør... det er vel ikke en kældervæg? I så fald bør du ikke have noget organisk på den, som f.eks. papiret på gipspladen. Så er det nok pudsning, der gælder alligevel.
Bedste svar
Pudsning af reparationsarbejde behøver ikke være så svært, som det måske lyder nogle gange.
Køb en sæk pudsbruk c og prøv, sjovt at lære nye ting engang imellem også. Og sandsynligvis lærer du at få gavn af erfaringen fremover også.
Kører man et tyndt lag ad gangen og bygger op, så får du følelse og snit på det ret hurtigt.
Spand, murske, pudsebræt, blomstersprøjte og en piskeris er hvad du har brug for. Billigt og bliver sandsynligvis helt okey.
Køb en sæk pudsbruk c og prøv, sjovt at lære nye ting engang imellem også. Og sandsynligvis lærer du at få gavn af erfaringen fremover også.
Kører man et tyndt lag ad gangen og bygger op, så får du følelse og snit på det ret hurtigt.
Spand, murske, pudsebræt, blomstersprøjte og en piskeris er hvad du har brug for. Billigt og bliver sandsynligvis helt okey.
Klik her for at svare