Da vi flyttede ind, havde nogen lavet en sauna i et garderobeskab i kælderen, som vi fra starten havde som mål at rive ned, da den er alt andet end korrekt bygget.
Nu har vi revet den ned, og det var jo mildt sagt en oplevelse, ventilen var tilstoppet med gullfiber, trærammet og gullfiber på væggene, efterfulgt af dampspærre, og yderst saunapanel. Væggen med ventilen er en ydervæg i kælderen.
Mange af reglerne så ud til at have ligget på havbunden i mange år.
Vores plan nu er at glatte væggene nogenlunde og have rummet til opbevaring, så det er med andre ord et perfekt rum til at lære at fikse i kælderen. Jeg føler dog, at jeg har dårlig kontrol over arbejdsprocesserne og materialerne, jeg bør bruge.
Huset er fra 60'erne, kældervæggene har blokkene man ser på billederne nedenfor, og nogle steder ser man en porøs blåfarvet beton, så jeg gætter på blåbeton.
Her gætter jeg på, at lyskontakten har siddet inde i rummet, men den der byggede saunaen har vendt den om, intet smukt job hverken på indersiden eller ydersiden.
Tanken med el er at fylde igen eller helt fjerne el for senere kun at have udenpåliggende. Jeg ved heller ikke, hvorfor man har været nødt til at trække VP-rør fra loft til væg synligt.
Uanset løsning vil jeg selvfølgelig sørge for, at der ikke ligger løs FK på den måde.
Revnen, der går i hjørnet oppefra ventilen, som ligger til venstre på billedet, er gennemgående, og man kan se revnen fra det tilstødende rum. Det vil sige, at den hvide væg til højre i det andet billede ovenfor er en indervæg, og væggen, hvor det har sluppet meget puds, er en ydervæg.
Dette er revnen set fra det tilstødende rum, til højre er ydervæggen. Hvad jeg husker, har revnen altid set sådan ud i de 5 år, vi har boet her.
Overvejelser:
- Bør man tage kontakt til en professionel for at vurdere den gennemgående revne?
- Jeg havde planer om at åbne op og få fjernet alt, der sidder løst, hvilket jeg tror er en hel del. Dette ved hjælp af enten vinkelsliber eller bryde op med en mejsel på borehammeren. Derefter fylde igen med Ardex A46.
Men jeg er usikker på, om det er den rigtige fremgangsmåde, eller om man bør gøre det på en anden måde og med et andet materiale.
- Bør man armere med noget?
- Det bliver også ret dybe reparationer nogle steder, så der er spørgsmålet, om Ardex A46 er egnet?