Vores betontrappe er frostsprængt en del sidste vinter, så vi må reparere den før næste vinter. Efter en masse læsning her på forummet er jeg kommet frem til, at jeg bør banke så meget løst som muligt løs og derefter på med ny beton. Da jeg begyndte at banke løse stykker af, så jeg, at det ser ud som om trappen består af nogen blanding af sten (nogle cm store) og SAND, og kun det yderste lag på omkring 2-3 cm er beton. Kan det passe? Dette betyder, at hvis jeg vil, kan jeg nok slå hele trappen i stykker, når jeg slår der, hvor betonen er løsnet. Og jeg behøver ikke engang at slå meget hårdt, men det falder heller ikke ud af sig selv. Så nu spekulerer jeg på, hvor meget jeg skal banke løs. Er det nok med det, jeg kan fjerne med en stålbørste og lidt, der tydeligt sidder løst, eller burde jeg slå lidt halvhårdt med en hammer, indtil intet længere kommer løs med risiko for, at halvdelen af trappen falder fra hinanden? Jeg vil jo ikke slå trappen i stykker, naturligvis, men undrer samtidig, om det er værd at lægge ny beton på den der sten-sand-blanding, eller om det bare vil falde af igen.

hvor store stykker er det, der mangler?læg et billede ind...det ville have hjulpet...:)
/
M

Det er på to steder. Det ene sted er bare hjørnet i siden, så der er det nok ikke noget problem. Bliver jo ikke udsat direkte heller. Det andet sted er på et trappetrin, en overflade på måske 30-40cm bred gange 15cm (set ovenfra) og på et sted lidt ned på siden. Jeg antager, at det der er væk er mellem 2 og 4 cm tykt. Jeg skal se om jeg kan indsætte et billede senere, men jeg synes ikke, man ser særligt godt på billedet, hvor stort det er.

Plejer I at salte trappen om vinteren?

Hej..
Hvordan er det gået for dig med trappen? Jeg har nemlig præcis det samme problem og overvejer, hvordan jeg skal gøre. Ser din reparation ud til at holde?
Jeg har hyret en virksomhed til at lave om på forsiden, hvilket også inkluderer at beklæde trappen med sten (fliselignende), men de siger, at trappen er for ødelagt/dårligt lag til at reparere, og at vi er nødt til at støbe trappen på ny. Efter at have læst din beskrivelse, ser det ud til, at vores trapper er i samme tilstand. Hvordan overvejede du at reparere trappen kontra at støbe en ny?
Jeg synes, at når jeg googler rundt, er der mange, der siger, at det aldrig rigtig bliver godt at reparere trappen. At det plejer at sprække igen, og at man bliver nødt til at reparere hele tiden.
Jeg vil gerne høre dine refleksioner samt hvordan det er gået med din reparation, og om du er tilfreds med resultatet.
Al information ville være en hjælp.
//David

davcar: Jeg har også forstået det som, at det er svært at reparere, men det lyder dyrt at støbe en ny, og jeg kan ikke lide at lave noget nyt ved den mindste tvivl. Så jeg har resonneret som, at jeg ikke har meget at tabe, hvis jeg reparerer trappen. Viser det sig, at det ikke virker, kan jeg jo altid lade støbe en ny om nogle år. :-) Det bliver jo måske lidt sværere, hvis du vil beklæde trappen. Så kan det jo være godt at vide, hvordan det går fra starten...

Jeg har børstet den ren og påført finbeton nu. Det synes at sidde meget godt, synes jeg. Men om det virkelig fungerer, viser sig nok først efter i hvert fald den første vinter. Så desværre har jeg nok ingen erfaringer at dele endnu.

Helioz: Vi har kun boet i huset 3 vintre, men efter at jeg gled ned ad trappen gravid i 5. måned den anden vinter, vi boede her, har jeg saltet ret meget for at undgå at falde igen. Jeg overvejer også, om det kan være derfor, den gik i stykker, så jeg reparerer, og fremover vil vi forsøge at undgå at salte trappen, så måske klarer den sig bedre.

Salt dræber trappen.

Vi havde en trappe i samme tilstand. Sandsynligvis bygget i 40'erne, hvilket betyder minimalt med cement og altså ikke så meget, der holder sammen. Det var i princippet kun beton yderst, og resten kan beskrives som sten blandet med sand,

Vi rev den ned og byggede en ny i træ. Det føltes ikke værd at lægge arbejde i den gamle, når udgangsmaterialet var så dårligt.

Stefan N sagde:
Salt dræber trappen.
Ja, jeg har bemærket det. :-( Vi må håbe, at den klarer sig bedre, hvis vi holder op med at salte. :-)

Jeg har også overvejet at bygge en ny trappe i træ, men vi har et vindue under trappen, som alligevel er ret hyggeligt at have, og med en trætrappe vil det jo blive helt indbygget. Ja ja, vi må se, hvordan det bliver i længden. :-)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.