Bedste svar
Brug hvid trælim. F.eks. Casco orange flaske eller "hvid skolelim". Fortynd eventuelt den flydende lim med lidt vand. Udvid sprækkerne lidt med en skarp kniv, men forsigtigt.
Hæld i lim. Vent, så det synker ned i sprækkerne. Gentag
Pres, fyld mere på, hvis det ikke kommer ud. Pres, løsne og tør overskydende lim væk, specielt ovenpå bordpladen.
Et stykke fladt træ og den flade del af et Bregott-låg burde virke. Og helst to tvinger, men én kan vel være nok, hvis man har to robuste klodser.
Vask overskydende lim væk med en våd klud. Hårde limrester kan skrabes væk med et "barberblad" (skraber til kogepladen, med nyt blad uden ridser).
Hvis der kan ses noget MDF, så "forsegl" med hvid maling, så vand ikke kan trænge ind og ødelægge pladen.
Jeg har egentlig aldrig limet en bordplade, men MDF køkkenlåger og spånplade hylder, dyvlehuller/skruemuligheder, hvor også kanten er skadet. Det virker med papir imellem, men kan være lidt sværere at få væk.
Hæld i lim. Vent, så det synker ned i sprækkerne. Gentag
Pres, fyld mere på, hvis det ikke kommer ud. Pres, løsne og tør overskydende lim væk, specielt ovenpå bordpladen.
Et stykke fladt træ og den flade del af et Bregott-låg burde virke. Og helst to tvinger, men én kan vel være nok, hvis man har to robuste klodser.
Vask overskydende lim væk med en våd klud. Hårde limrester kan skrabes væk med et "barberblad" (skraber til kogepladen, med nyt blad uden ridser).
Hvis der kan ses noget MDF, så "forsegl" med hvid maling, så vand ikke kan trænge ind og ødelægge pladen.
Jeg har egentlig aldrig limet en bordplade, men MDF køkkenlåger og spånplade hylder, dyvlehuller/skruemuligheder, hvor også kanten er skadet. Det virker med papir imellem, men kan være lidt sværere at få væk.
Stort tak for det udførlige tip, præcis hvad jeg havde håbet på.blackarrow sagde:
Brug hvid trælim.
Fx Casco orange flaske eller "hvid skollim".
Fortynd eventuelt den flydende lim med lidt vand.
Udvid sprækkerne lidt med en skarp kniv, men forsigtigt.
Hæld lim i. Vent så det synker ned i sprækkerne.
Gentag
Pres, fyld på mere, hvis det ikke kommer ud.
Pres, løsne og tør overskydende lim af, specielt ovenpå bordpladen.
Et plant stykke træ og den plane del af et Bregott-låg burde virke.
Og så helst to klemmer, men én kan vel række, hvis man har to solide klodser.
Vask overskydende lim af med en våd klud.
Hårde limrester kan skrabes af med "blad" (skraber til kogepladen, med nyt blad uden ridser).
Hvis der skulle kunne ses noget MDF så "forsegl" med hvid maling så vand ikke kan trænge ind og ødelægge pladen.
Jeg har ganske vist aldrig limet en bordplade, men mdf køkkenlåger og spånplade hyldeplan, plughul/skruhul, hvor kanten også er beskadiget.
Det virker med papir imellem men kan være lidt sværere at fjerne.
Jeg vender tilbage med resultatet!
Renovatør
· Stockholm
· 44 indlæg
Bagepapir som mellemstykke i mangel på bregottpakke skal nok fungere og ikke sidde fast i limmet. Kan være klogt, når nu bregott næsten koster mere end oksefilet…
Klik her for at svare