Jeg skal til at renovere et af rummene i kælderen (som er indrettet, isoleret og fugtfrit beboelsesrum), først og fremmest vil jeg gerne af med den forfærdelige glasfibertapet/vævtapet, som sidder på væggene. Der sidder også en lignende vævtapet i loftet, dog med et andet mønster. Her kommer billeder af rummet:

Væg med glasfibertapet i sildebensmønster, to huller og en gul markering.
Rummet i källaren har en blomstrig sofa, seng, trægulv, en søjle i midten og trapper i baggrunden.
Et rum i kælderen med trætrappe, væv tapet på væggene og en pelare i midten, trælaminat på gulvet. Rummets indretning viser forskellige møbler.

Okay, så nu har jeg overvejet et par alternativer.

Det første alternativ er også det nemmeste og dyreste, nemlig at købe panel. Omkostningerne for renoveringen ville så være ca. 25 tkr har jeg regnet ud. Det gjorde, at jeg fravalgte dette alternativ, da jeg i stedet fik et tip om rupløj. At selv male rupløj og sætte op på både vægge og loft, lander på ca. 15 tkr, hvilket er mere passende. I disse tal har jeg, udover træ, også inkluderet maling, reglar, dykkersøm og så videre.

Derefter læser jeg meget om, at det skal være muligt dels at fjerne vævtapetet, dels male det. Jeg er ikke helt med på, hvorfor jeg skulle male det - strukturen er vel stadig synlig og skinner igennem...? Alligevel anbefales det lidt her og der kun at male. Men det må vel i så fald kombineres med bredspartel, hvilket nævnes her: http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/124279-vad-ar-detta-sorts-vaggbekladnad-tapet.html

Eller findes der en maling, der kan "fylde hullerne" i strukturen, som jeg ikke kender til? Jeg læser også om "renoveringstapet", der kan gøre det samme job - hvilket er billigst forudsat, at jeg skulle købe spartlingen fra en maler?

Det, jeg også læser om, er at fjerne vævtapetet. Men det føles ikke som en god løsning - jeg ved ikke, hvad der er nedenunder (huset blev bygget i 1934). Råb gerne op, hvis I mener, at jeg burde overveje at fjerne vævtapetet (og hvilken fordel giver det i så fald?).

Så, hvad er det, jeg har brug for hjælp til egentlig? Jo. Udover at generelle kommentarer er velkomne, hvis I synes, jeg tænker rigtigt, så er mit første spørgsmål:

Hvordan tror I, at resultatet rent æstetisk bliver med rupløj sammenlignet med at spartle og male/tapetsere? En faktor der spiller ind her er, at der er lavt til loftet. Så uanset om det er tapet eller rupløj, bør det måske lægges, så der dannes vertikale linjer? Det burde vel gøre, at det føles højere?

Spørgsmål nummer to er, om I har kommentarer til at vælge spartling af tapetet i forhold til at sætte renoveringstapet op (f.eks. Easy Cover eller lignende). Bliver det billigere eller bedre at hyre en maler til bredspartling, vs at købe alle nødvendige længder? Det drejer sig om ca. 40 m² gulv-/loftsareal og ca. 60 m² vægareal.

Derudover undrer jeg mig også over, om nogen har set et lignende renoveringsprojekt et sted, hvor man kan hente inspiration fra. Dvs. et rum, der er lille, men har en søjle i midten. Forudsætningerne virker ret dårlige, synes jeg, så det ville være interessant at se, om man kan gøre noget godt, hvis man går "all-in" :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.