8,744 læst ·
11 svar
9k læst
11 svar
Renoveringsgips på spånplade - hvad tænke på?
Skal sætte renoveringsgips på en spånpladevæg for at slippe for at se revner i tapet/farve, som har været der indtil nu. Først tænkte jeg at skrue spånpladerne ordentligt, de er kun sømmet i dag.
Har læst gipspladeproducenternes anvisninger og diverse tråde her, men bliver ikke rigtig klog på et par ting:
* Man skal jo undgå at støde gipset i vindues-/døråbningernes forlængelser. Hvor meget udenfor skal man gå? Er 10 cm nok?
* Er det nok at skrue i spånpladen, eller skal man også skrue i reglarne?
* Renoveringsgipset bygger jo 6 mm, hvordan løser man nemmest og pænest vinduesnicherne? Findes der passende liste at bygge på med?
Andet jeg skal tænke på?
Har læst gipspladeproducenternes anvisninger og diverse tråde her, men bliver ikke rigtig klog på et par ting:
* Man skal jo undgå at støde gipset i vindues-/døråbningernes forlængelser. Hvor meget udenfor skal man gå? Er 10 cm nok?
* Er det nok at skrue i spånpladen, eller skal man også skrue i reglarne?
* Renoveringsgipset bygger jo 6 mm, hvordan løser man nemmest og pænest vinduesnicherne? Findes der passende liste at bygge på med?
Andet jeg skal tænke på?
Min spontane gæt er, at hvis du skruer spånpladerne ordentligt i reglerne, så kan du få tapetet til at holde uden gips.
Hvis du monterer gipsen med fugerne forskudt fra spånpladefugerne, så behøver du til gengæld nok ikke at skrue spånpladerne fast.
Det burde absolut være tilstrækkeligt at skrue gipsen direkte i spånpladerne uden at ramme reglerne, men husk at man nemt får store stykker, der falder af fra bagsiden af spånet, hvis man skruer uden at forbore.
Der findes lister med en fals til formålet.
Hvis du monterer gipsen med fugerne forskudt fra spånpladefugerne, så behøver du til gengæld nok ikke at skrue spånpladerne fast.
Det burde absolut være tilstrækkeligt at skrue gipsen direkte i spånpladerne uden at ramme reglerne, men husk at man nemt får store stykker, der falder af fra bagsiden af spånet, hvis man skruer uden at forbore.
Der findes lister med en fals til formålet.
Mine spån er sømmet og limet mod reglar, men det revner alligevel, kun gips holder.Avemo sagde:
Enten bruger du 13mm gips og klackfoder, eller også bruger du renoveringsgips og lægger en lille salningslist under foderet. Der er ingen fordele ved renoveringsgips, da den er dyrere og sværere at få god.
Senest redigeret:
Ja, det bliver nok almindelig gips alligevel
.
Overvejede også en lille salningslist, men så skal man dels fremstille denne plus spartle mellem denne og den gamle vinduessalning. Det bliver bare bøvl....
Overvejede også en lille salningslist, men så skal man dels fremstille denne plus spartle mellem denne og den gamle vinduessalning. Det bliver bare bøvl....
Klik her for at svare