Skal sætte renoveringsgips på en spånpladevæg for at slippe for at se revner i tapet/farve, som har været der indtil nu. Først tænkte jeg at skrue spånpladerne ordentligt, de er kun sømmet i dag.

Har læst gipspladeproducenternes anvisninger og diverse tråde her, men bliver ikke rigtig klog på et par ting:

* Man skal jo undgå at støde gipset i vindues-/døråbningernes forlængelser. Hvor meget udenfor skal man gå? Er 10 cm nok?
* Er det nok at skrue i spånpladen, eller skal man også skrue i reglarne?
* Renoveringsgipset bygger jo 6 mm, hvordan løser man nemmest og pænest vinduesnicherne? Findes der passende liste at bygge på med?

Andet jeg skal tænke på?

S
ja bare skarven kommer udenfor
ja. har du spånplade ville jeg forsøge at ramme reglar så meget som muligt
kan fungere med klakkeliste
vær forsigtig når du skruer. der kan komme "bjerge" omkring skruen.

jeg ville have taget "almindelig" gips

Min spontane gæt er, at hvis du skruer spånpladerne ordentligt i reglerne, så kan du få tapetet til at holde uden gips.

Hvis du monterer gipsen med fugerne forskudt fra spånpladefugerne, så behøver du til gengæld nok ikke at skrue spånpladerne fast.

Det burde absolut være tilstrækkeligt at skrue gipsen direkte i spånpladerne uden at ramme reglerne, men husk at man nemt får store stykker, der falder af fra bagsiden af spånet, hvis man skruer uden at forbore.

Der findes lister med en fals til formålet.

Tak for tipsene! :)

Da jeg skiftede altandøren, lavede jeg de nye smyger 6 mm dybere som forberedelse til renoveringsgips, så jeg må nok holde mig til det. Ellers er standardgips jo billigere :)

Avemo sagde:
Der findes karme med en fals til formålet.
Ja, har læst at det skal findes. Men hvor?! :)

S
hælkappe

46 kroner meteren hos Beijer, hvilket røverpris :x
Behøver jo lidt over 30 lpm...

Hm.
Desuden ser det ud til, at alt klackfoder hos de forhandlere, jeg har tjekket med, kun har med 12 mm klack. Renoveringsgipsen er jo 6 mm... :(

Avemo sagde:
Min spontane gætning er, at hvis du skruer spånpladerne ordentligt i reglarne, så kan du få tapetet til at holde uden gips.
Mine spån er sømmet og limet mod reglar, men det revner alligevel, kun gips holder.

Enten bruger du 13mm gips og klackfoder, eller også bruger du renoveringsgips og lægger en lille salningslist under foderet. Der er ingen fordele ved renoveringsgips, da den er dyrere og sværere at få god.

Senest redigeret:
  • Synes
Robbalove
  • Laddar…
Ja, det bliver nok almindelig gips alligevel :).
Overvejede også en lille salningslist, men så skal man dels fremstille denne plus spartle mellem denne og den gamle vinduessalning. Det bliver bare bøvl....

Stefan N sagde:
Mina spån är spikade och limmade mod reglar men det sprækker alligevel, kun gips som holder.
Nej det er ikke kun gips som holder. Det kan fungere med spån uden at det sprækker. Og gips kan også sprække i samlingerne. Men gips er et sikrere kort end spån.

S
mexitegel sagde:
Hm.
Desuden ser det ud til, at alt klackfoder hos de handlende, jeg har tjekket, kun er med 12 mm klack. Renoveringsgipset er jo 6 mm... :(
ja.det fordi man ofte former dem til. færdige med den rigtige klack til dig kan bestilles, men bliver dyrere da

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.